Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hrozba pro rezidenty: nový zákon může znemožnit okamžitý odtah auta

  11:09aktualizováno  11:09
Novelou zákona o odtazích se má znovu zabývat poslanecká sněmovna. A pokud se dosavadní systém změní, Praze hrozí kolaps. Zákon totiž počítá s tím, že odtah auta by byl možný až po 24 hodinách. Rezidenti s parkovací kartou by tam pak celý den nezaparkovali.
Poslanci se budou zabývat novelou zákona o odtazích. (Ilustrační snímek)

Poslanci se budou zabývat novelou zákona o odtazích. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří KoťátkoMAFRA

Rezident, který si platí za parkovací místo v modré zóně, ve své ulici marně hledá volný prostor pro vůz. Parkovací kartička, kterou naštvaně otáčí v ruce, je mu v tu chvíli prakticky k ničemu. Zato zahlédne auto bez povolení a s botičkou. Už tam stálo ráno, a pokud nepřijde řidič dříve, bude modrou zónu blokovat celých 24 hodin.

Tato situace v Praze reálně hrozí kvůli novele silničního zákona, která se nyní vrací poslancům. Počítá totiž s tím, že policie už nebude mít možnost odtáhnout vůz z modré zóny. „Bude mu muset nejprve na 24 hodin nasadit botičku a až po uplynutí této lhůty bude možné vůz z místa odstranit,“ upozornil náměstek Jiří Nouza.

Morálka řidičů se zhoršuje

Městská policie nechala letos od ledna do konce června odtáhnout z modrých zón více než deset tisíc aut. „V drtivé většině se skutečně jedná o vědomé porušování platné právní úpravy a značek ze strany řidičů,“ upozornila za městskou policii v Praze Irena Seifertová na to, že většina řidičů věděla o hrozbě odtahu. Raději však riskovali, než by hledali vzdálenější parkoviště. 

Morálka motoristů se navíc zhoršuje, neboť vloni strážníci zaznamenali za půl roku o čtvrtinu méně odtahů z modrých zón než letos.

Co možná nevíte o odtazích v Praze

1. Nevyplácí se porušovat pravidla parkování v blízkosti sídel odtahových služeb a služeben městské policie. Právě v jejich okolí se často auta odtahují.

2. Ve chvíli, kdy řidič zapomene své auto na silnici, když probíhá její čištění, nesmí ho odtahovka odvézt pryč. Smí jej pouze nadzdvihnout a po vyčištění ulice vrátit na místo.

3. Nevyplácí se parkovat v blízkosti přechodů a také křižovatek. Zaparkované auto musí být vždy alespoň pět metrů vzdáleno. Jinak totiž hrozí, že ostatní řidiči na místě nebudou mít dostatečný přehled a způsobí nehodu. Kdo nedodržuje toto pravidlo, koleduje si o odtah.

4. Že se z parkovišť neodtahuje? Omyl. Řidič nemusí zastavit na místě pro invalidy, aby pro něj přijela odtahová služba. Stačí, když zastaví na parkovišti, na kterém nemá oprávnění parkovat, či nedodržuje jeho pravidla. Než řidič zaparkuje, musí zvážit, zda tím nějakým způsobem neohrožuje své okolí.

Jak plyne z čísel strážníků, příčinou drtivé většiny odtahů je parkování v modré zóně v Praze 1, 2, 3 a 7. Zbylých odtahů letos bylo asi pět tisíc.

I další zástupci magistrátu říkají, že město potřebuje odtahy jako páku na řidiče. Jinak by zóny prioritního parkování ztrácely smysl. Hrozba odtahu odradí řidiče od úmyslu ponechat auto v modré zóně víc než botička, s níž je méně potíží a která bývá „levnější“. Odtah v Praze motoristu bez pokuty stojí 2 150 korun.

Změny zákona navíc zastihly město ve chvíli, kdy po dlouhých a komplikovaných debatách konečně připravilo rozsáhlý projekt nových parkovacích zón.

„My se nyní snažíme vysvětlovat našim poslancům situaci, aby tuto úpravu v novele neschvalovali nebo změnili do přijatelnější podoby,“ popisuje aktuální postup Prahy zastupitel Petr Dolínek. Mluví o tom, že by tato úprava byla naprosto likvidační pro možnost postarat se o systém parkování v Praze.

Nicméně diskuse s městskou policií, kdy a v jakých případech má odtah používat, je podle Dolínka na místě. Třeba zda je nutné odtahovat i auta, která ve skutečnosti nikoho neblokují, a naopak se zaměřit na místa, kde překážejí na přechodech pro chodce nebo blokují sjezd z chodníku určený pro kočárky či vozíčkáře. 

Město se má podle něj zabývat i tříminutovou lhůtou, po kterou lze na modré zóně zastavit. Krátký čas například nestačí lidem, již vezou staršímu rodiči do zóny nákup a nestihnou se vrátit k autu včas.

Takový požadavek však lze prosadit jen změnou zákona anebo „přebarvením“ modrých zón. Pak by se tam totiž provoz neřídil zákonem, ale pravidly, která si určí sama Praha.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.