Penta předložila nový plán na výstavbu letiště ve Vodochodech. Obce protestují, že mají málo času na to, aby se k projektu vyjádřily.

Penta předložila nový plán na výstavbu letiště ve Vodochodech. Obce protestují, že mají málo času na to, aby se k projektu vyjádřily. | foto: Letiště Vodochody.

Obce posuzují nový plán letiště ve Vodochodech. Bojí se, že to nestihnou

  • 14
Na ministerstvu životního prostředí už leží druhá verze plánu rozšíření Letiště Vodochody. Má ji posoudit z hlediska vlivu na životní prostředí. Okolním obcím zároveň plyne 30 dní na to, aby řekly své připomínky. V mnoha z nich ale ještě nezačalo po volbách pracovat nové politické vedení.

Nový plán společnosti Penta, která vlastní letiště Vodochody, je na druhý pokus k obcích přívětivější. Přepracovaný záměr na rozšíření letiště zčásti zohledňuje některé připomínky obcí.

K novému plánu se mají vyjádřit i obce. Ty si ale stěžují, že na to budou mít málo času. Plyne třicetidenní lhůta, v povolebním období ale na některých radnicích ještě ani nebylo ustavující zasedání, na kterém se volí starostové a radní.

"Penta to takto načasovala úmyslně," zní z některých obcí. "Něco podobného jsme ale v podstatě čekali," říká dosavadní starosta Líbeznic Otakar Hlavín. "I první zprávu jsme dostali o Vánocích," vysvětluje. "Takže jsme přemítali, kdy nám doručí tuto, jestli o prázdninách, po volbách, nebo opět v čase vánočním," dodává Hlavín.

Nové Letiště ve Vodochodech má ročně pojmout až 3,5 milionu cestujících.

Čtrnáct obcí Středočeského kraje, kterých se rozšíření letiště týká, bojuje proti záměru investora už skoro dva roky. spojily se ve sdružení STOP Letišti Vodochody. Ve většině z nich proběhlo referendum, ve kterém lidé rozšíření letiště odmítli.

Do zvolení nových starostů a dalších členů vedení obcí je činnost těch dosavadních omezena.

"U nás prozatím ještě ani neproběhlo ustavující zastupitelstvo, to bude 15. listopadu. Na 18. listopadu je pak naplánovaná schůze sdružení STOP Letišti Vodochody," řekl se Hlavín.

Penta: Nebyl to účel

Investiční společnost Penta, vlastník společnosti Letiště Vodochody, cílené jednání v neprospěch obcí vylučuje. "Studii jsme předložili poté, co jsme ji dokončili. Rozhodně to nebyl žádný účelový krok," tvrdí mluvčí Martin Danko.

Některé obce plánují podat žádost na ministerstvo, aby jim třicetidenní lhůtu k vyjádření prodloužilo. "Společnost Penta Investment měla na přípravu plánu rok a půl. Je pro nás velice těžké za tuto krátkou dobu připravit adekvátní oponenturu. Myslím, že by na to měl být brán zřetel," řekl místostarosta Měšic Jiří Bejlek.

Podle ministerstva životního prostředí je ale lhůta daná zákonem. "Termíny a lhůty dané zákonem nelze měnit, takže ani lhůtu třicet dní k vyjádření nelze prodloužit," uvedla Jarmila Krebsová z ministerstva životního prostředí.

Žádné noční lety

Starostové se shodují, že největším problémem je hluková zátěž. "V Měšicích se budou letadla pohybovat ve výšce 400 metrů nad zemí a ani četnost nebude malá. Podle našich výpočtů by zde mělo letadlo prolétnout každých třináct minut, což rozhodně není málo," upozornil starosta Měšic Jiří Bejlek.

Nový plán Penty ale reaguje na tuto připomínku obcí. Asi nejpodstatnější změnou oproti původnímu záměru je zrušení nočního provozu. "Na letišti by se mělo létat pouze během dne, a to konkrétně od 6 hodin do 22 hodin večer," upřesnil Danko.

Co se týče dopravy na letiště, nově se počítá s vybudováním přípojky na dálnici D8. Provoz by tolik nezasahoval do vnitřních částí obcí.

LETIŠTĚ VE VODOCHODECH

Co obcím nejvíce vadí:

negativní dopad na zdraví,
hluková zátěž,
dopravní zatížení,
znehodnocení majetků,
nebezpečí z leteckého provozu pro okolí letiště Vodochody.

Jaké změny přináší plán:

zrušení nočního provozu,
úpravy letového provozu k omezení hluku a negativních zdravotních dopadů a odklonění příletových a odletových koridorů,
vyřešení dopravní zátěže měst: vybudování napojení na dálnici D8.