Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ježíšek dorazil do obchodů s předstihem, vliv na tržby to nejspíš nemá

  15:50aktualizováno  15:50
Že jsou Mikuláš a vánoční svátky až v prosinci? Na to už řada obchodníků dávno neslyší. Už několik let obchody nabízejí příslušný sortiment o mnoho týdnů dřív. A spěchají i s vánoční výzdobou.

Vánoční výzdoba v hypermarketu. Ilustrační snímek | foto: Globus

Kdyby se lidé řídili podle obchodníků, tak by Mikuláš s čerty chodil místo v prosinci už v září a Vánoce bychom slavili v listopadu. Prosincové svátky některé obchody připomínají s opravdu značným předstihem.

Někdy to kontrastuje s náladou zákazníků. "Vyrazila jsem na dovolenou k moři ve druhé půlce září, jen co se vrátím, v obchodech už mi nabízejí adventní kalendáře, figurky Mikulášů a čertů," popisuje zážitek z jednoho obchodního řetězce v Praze 6 paní Markéta.

Stejnou zkušenost má i Pavel Hýla z jiného řetězce v Praze 4. "Nabízeli sortiment k Mikuláši už v polovině září," dodal.

A zrychlený kalendář obchodních center pokračuje: v posledních dnech vyvěšují vánoční výzdobu, pokud u nich už nevisí.

Ekonomka Markéta Šichtařová se domnívá, že brzký prodej čokolády k Mikuláši musí být u obchodníků založen na zkušenosti z minulých let, a že se tedy zjevně najde někdo, kdo si i čokoládu kupuje s předstihem. Rozhodně se to však neprojevuje na zářijových tržbách maloobchodů.

"Respektive určité meziroční navýšení tam asi bude, ale ne kvůli výzdobě či Mikulášům, ale proto, že se ekonomika trošku zvedá," říká Šichtařová.

Statistici: Nakupovat na Vánoce se začíná většinou v říjnu

Tesco letáky

Navštěvujete rádi
prodejny Tesco? Všechny aktuální letáky Tesco a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz.

Podle Drahomíry Dubské, analytičky Českého statistického úřadu, tržby za maloobchod ukazují, že v některých letech lidé začali více nakupovat už v říjnu, není to však pravidlem.

"Silnější říjny byly v letech 2006, 2007, 2008 a loni. V roce 2008, kdy zprudka nastupovala krize, je to číslo sice v minusu, ale ve srovnání s listopadem a prosincem to byl ještě dobrý výsledek. V roce 2005, 2009 i 2010 jsou silné až listopady," porovnává statistiky Dubská s tím, že čísla za letošní říjen ještě nejsou k dispozici.

Diskutuje na Praha DNES

Ekonomka Šichtařová míní, že právě od začátku krize jsou praktiky obchodníků před vánočními svátky čím dál agresivnější.

"Rozhodně se neukazuje, že čím dříve obchody vyvěsí výzdobu, tím jsou v ekonomice větší tržby. V krizi už byli obchodníci zoufalí, tak vystavovali vánoční výzdobu a zboží čím dál dřív, a přesto ve srovnání s předkrizovými roky byly tržby menší. Výzdoba na to nemá vliv," říká Šichtařová.

Oslovení obchodníci však říkají, že s vyvěšováním výzdoby začínají zhruba ve stejnou dobu, tedy začátkem listopadu.

"Datum držíme již několik let podobné, stejně tak jako většina nákupních center, a rozsvěcíme výzdobu přibližně šest týdnů před Štědrým dnem," říká mluvčí obchodního centra Palladium Karolína Peterková.

V hypermarketech Albert začínají vánoční sortiment prodávat koncem října, začátkem listopadu. V Tesku také rádi oslovují vánoční zákazníky s předstihem.

"Z našich dat pozorujeme, že část zákazníků začíná nakupovat dárky s dostatečným předstihem. Jedná se zejména o ty, kteří se chtějí vyhnout předvánočnímu stresu, případně nakoupí zboží, které je v tu chvíli cenově výhodné," říká mluvčí řetězce Tesco Jiří Mareček.

Šichtařová připomíná, že jsou druhy zboží, které lidé k Vánocům nakupují třeba už v říjnu - například knihy. Poslední kvartál je nejsilnější také pro oblast IT a prodej mobilních telefonů. Ovšem ani to prý nesouvisí s vánoční výzdobou.

"Obchodníci výzdobu vyvěšují proto, že si nemohou dovolit být jediní, kteří ji nemají. Bez výzdoby by se utratilo stejně jako s ní," myslí si Šichtařová.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.