Nejblíže úlevě od tranzitní dopravy jsou Kolín a Mladá Boleslav, naději má i Mělník. Ilustrační foto.

Nejblíže úlevě od tranzitní dopravy jsou Kolín a Mladá Boleslav, naději má i Mělník. Ilustrační foto. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Obchvat brzy uleví Kolínu a Boleslavi, další města budou muset počkat

  • 1
Tisíce obyvatel středních Čechách musí vytrvat v čekání na peníze na stavbu obchvatu jejich města. Nejblíže úlevě od tranzitní dopravy je Kolín, který se má dočkat už letos. Obchvat Mladé Boleslavi by se měl letos začít stavět. Velkou naději má i Mělník. Ostatní středočeská města musí čekat dál.

Zdá se, že už nic nepřekazí otevření obchvatu Kolína, které Ředitelství silnic a dálnic přislíbilo do konce tohoto roku. "Dopravní zátěž Kolína téměř odpovídá statisícovému městu, pro město našeho typu je neúnosná," popsal starosta Kolína Vít Rakušan.

Přes město se valí doprava v několika směrech, mezi Prahou a Pardubicemi, Mladou Boleslaví a Jihlavou. Jak však Rakušan dodává, obchvat pomůže městu jen částečně, vyhne se mu doprava směřující do Prahy.

Silnice kolem měst

Kolín - Obchvat města bude stát ještě letos. Silnice však nevyřeší spojení k průmyslové zóně.

Mladá Boleslav - Stavba severovýchodní tangenty začne ve druhé půli roku 2012.

Mělník - První etapa už má stavební povolení, čeká se na peníze.

Rakovník - Město připravuje projekt.

Lysá nad Labem - Projekt stavby chystá kraj, vázne výkup pozemků.

Kostelec nad Černými lesy - Obec řeší výkupy pozemků.

Na obchvaty si počkají města a obce, jež je připravují s krajem: Plaňany, Chrášťany, Řepov, Jílové u Prahy, Benešov, Čelákovice, Dolní Břežany, Stará Boleslav.

Jenomže dávno naplánovaná trasa obchvatu vede z druhé strany města, než je průmyslová zóna Kolín Ovčáry, ve které sídlí třeba automobilka TPCA.

Takže i po dostavbě obchvatu si bude Kolín přát stavbu další silnice, která přivede auta k závodům jinudy než přes město. Připravovat ji bude kraj.

"Z logiky věci je pravděpodobné, že když se nyní staví obchvat jedním směrem, Kolín se znovu hned tak na řadu nedostane," poznamenal starosta.

Kraj potvrdil, že silnice, která podobně ulehčí Mladé Boleslavi, se začne stavět letos. "Stavba takzvané severovýchodní tangenty v Mladé Boleslavi by mohla být zahájena ve druhé polovině roku po ukončení výběrového řízení na zhotovitele stavby, které nyní Středočeský kraj připravuje," řekla mluvčí kraje Berill Mascheková.

Ze Státního fondu dopravní infrastruktury by na její stavbu už letos mělo jít padesát milionů korun. Podle projektu má trvat dvacet měsíců, ale primátor Boleslavi Raduan Nwelati věří, že bude kratší.

"Silnice zpřístupní společnost Škoda Auto podstatně jednodušším způsobem přímo z dálnice a odlehčí Jičínské ulici. Ta je přetížená a je vlastně jedinou spojkou mezi dálnicí a lokalitou Bondy centra," vysvětlil Nwelati.

Mělník tíží tranzit i lidé, kteří jedou nakupovat

O svém obchvatu bude během několika dní jednat s Ředitelstvím silnic a dálnic město Mělník. To žije zatím příslibem státu, že jeho obchvat se začne stavět nejpozději příští rok. 

Starosta Mělníka Ctirad Mikeš je trochu skeptický. "Bohužel se domnívám, že nedostanu odpověď, zda stát vůbec zahájí některé práce letos nebo v roce 2013," poznamenal Mikeš.

Státní Ředitelství silnic a dálnic má platit a stavět obchvat Mělníka zčásti: odkloní vjezd do města z Pražské a Mladoboleslavské ulice a pak postaví silnici, která dopravu vyvede z města ven na Českou Lípu. To budou první dvě etapy obchvatu.

Ty další už bude platit a stavět město a přijdou na řadu později. Bude to kombinace obchvatu s průtahem městem, která vznikla po protestech občanů k původní variantě.

Podle Mikeše je obchvat důležitý nejen pro ulehčení od tranzitní dopravy, ale i pro ulehčení od aut dvaceti tisíc lidí z okolí, kteří jezdí do města za prací a na nákupy.

Své projekty na obchvaty chystají i další středočeská sídla.