Předpokládaná nová podoba pražského Dvořákova nábřeží. Na vizualizaci je...

Předpokládaná nová podoba pražského Dvořákova nábřeží. Na vizualizaci je přechod pro chodce u Čechova mostu. | foto: IPR Praha

Nábřeží Na Františku ožije. Zmizet má jízdní pruh i auta u hřiště

  • 62
Silnice s pruhem pro cyklisty vyskládaná novými žulovými kostkami, kolem ní širší chodník s odolnějšími stromy a zastávka hromadné dopravy blíž u nemocnice Na Františku. Tak vypadá vize pražského Institutu plánování a rozvoje o budoucí podobě pražského Dvořákova nábřeží.

Vytvořená koncepční studie má za cíl sladit chystané investice v okolí Dvořákova nábřeží s městem připravovanou opravou chodníků, parčíku a silnice, která je v ubohém stavu od povodní v letech 2002 a 2013.

Žulové kostky, na které mnozí řidiči nadávají, z nábřeží ale velmi pravděpodobně nezmizí, i když radnice Prahy 1 by kvůli snazší údržbě a nižší hlučnosti raději viděla na nábřeží asfalt.

„Dlážděný povrch podporuje hodnotu místa a díky zasakování vody se v létě nerozpálí tolik jako povrch nepropustný. Nadto jde o vhodné opatření přirozeného zpomalení rychlosti průjezdu,“ píše se v materiálech vytvořených Institutem plánování a rozvoje (IPR) za účelem prezentace jeho představy o budoucí podobě lokality.

Co lidem na nábřeží chybí a co by chtěli jinak, tvůrci studie zjišťovali s pomocí rozhovorů a dotazníků. Zapojili i majitele a správce tamních budov a zástupce spolků a organizací.

Jednou z nejčastěji zmiňovaných připomínek byl nepříjemně hustý provoz. Inženýři proto navrhují místo čtyř jízdních pruhů pouze tři, přičemž prostřední bude sloužit jako odbočovací a pro ostrůvky přechodů pro chodce. Cyklisty by nábřežím v obou směrech měly bezpečně provést nové cyklopiktokoridory. Počítá se i s úpravou stromořadí na o půl metru širších chodnících - stávající lípy by mohl nahradit odolnější druh dřevin.

Na podobu prostoru před areálem Anežského kláštera ležícím přes silnici naproti limnigrafu - „hodinám“ na měření průtoku vody - chce IPR ještě vypsat architektonickou soutěž. Otázkou je, zda s tím bude souhlasit radnice Prahy 1 a vedení Národní galerie, které patří klášterní areál i pozemky.

Náplavka v číslech

  • Každý týden za prací, službami a kulturou do institucí sídlících přímo na nábřeží dochází přibližně 11 100 lidí.
  • Každý týden výletní lodě na Františku přepraví přibližně 7 600 návštěvníků.

Z historie lokality u břehu Vltavy:

Před založením Anežského kláštera ve 13. století území obývali zejména řemeslníci a taviči železa. Prostory byly vhodné pro umístění špitálu, protože poloha po větru a po proudu omezovala šíření nemocí.

Zdroj: IPR

Zveřejněné vizualizace naznačují, že parkovací místa v parku před vstupem do klášterních zahrad by mohlo nahradit například posezení patřící k nově vzniklé kavárně.

„Takhle bychom si to my ideálně představovali. Že je něco na vizualizaci ale ještě neznamená, že to bude finální úprava. Je to ilustrace, aby si lidé dokázali prostor představit i jinak využitý,“ řekl iDNES.cz mluvčí IPR Adam Švejda.

V jedné ze zahrad, na jejichž širším zpřístupnění veřejnosti se aktuálně pracuje, je i Pražany vyhledávané hřiště.

Silnici začnou opravovat příští rok

Studie také pracuje s nápadem posunout zastávku hromadné dopravy Na Františku ve směru z města asi o 80 metrů blíž k budově nemocnice. V opačném směru zůstane na nynějším místě. Revoluční ulici má s náplavkou bezpečně propojit nové rameno schodiště vedoucí ze Štefánikova mostu, jehož podoba by také měla vzejít ze soutěže.

„S úpravou silnice a stromořadí by se mělo začít v průběhu roku 2017, práce odhadem potrvají asi půl roku. Zda bude nutné nábřeží úplně uzavřít, zatím nevíme,“ doplnil Švejda.

Studie ideově navazuje i na Koncepci pražských břehů, která má za cíl oživit kulturní život na náplavce, doplnit ji toaletami a městským mobiliářem a upravit dopravní režim lodí. Opravu silnice je také nutné zkoordinovat například s chystanou stavbou podzemních garáží u nemocnice, které mají částečně nahradit místa postupně mizející z povrchu, či s úpravou okolí obou zdejších hotelů.

Do 11. dubna mohou lidé posílat IPR k plánům připomínky (více zde), v sobotu 9. dubna je mohou přijít prodiskutovat na nábřeží přímo s architekty.

Na náplavku zřejmě povede ze Štefánikova mostu o rameno schodiště navíc.

Na náplavku zřejmě povede ze Štefánikova mostu o rameno schodiště navíc.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz