Hlučná noční manipulace s vagony ruší při spaní obyvatele Libně. Ilustrační snímek

Hlučná noční manipulace s vagony ruší při spaní obyvatele Libně. Ilustrační snímek | foto: ČD Cargo

Noční můra obyvatel Libně: ze spánku je budí pískot při řazení vagonů

  • 102
Dlouhé roky trápí obyvatele pražské Libně noční hluk z místního nádraží. Pískot spojený s brzděním vagonů při posunování totiž daleko překračuje povolené limity. Správa železniční dopravní cesty problém dlouhodobě neřešila, a tak se rozzlobení lidé obracejí na soud.

Každý, kdo jel někdy vlakem, zná ten nepříjemný zvuk, když vagony dobržďují ve stanici. Peron bývá plný lidí se zacpanýma ušima a husí kůží po těle. Bez nadsázky. A přesně tenhle zvuk vadí obyvatelům v okolí libeňského nádraží natolik, že se hodlají obrátit k soudu.

"Nemáme problém s projíždějícími vlaky. Bydlíme u nádraží, takže s hlukem jsme samozřejmě počítali. Každou noc nám ale pod okny ječí posunované nákladní vagony, které se tu řadí do vlaků. Jak ty mnohatunové vagony brzdí, vydává to nesnesitelné zvuky, které třeba začnou v osm večer a skončí v pět ráno," popisuje Ivo Slanina, který proti hluku z nádraží marně bojuje již šest let.

Měření přitom ukázala, že hluk tady vysoce překračuje povolené limity. "Hygienická norma hluku v noci je 35 decibelů. Nám tady opakovaně naměřili zhruba 55 decibelů, což přesahuje i denní limit," doplňuje Slanina. Podle něj noční kvílení vagonů trápí zhruba tisícovku obyvatel okolních domů.

Hygienici již dvakrát vydali Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) časově omezené povolení provozu, aby získala čas situaci napravit. V lednu už však noční provoz libeňského spádoviště zakázali s tím, že hluk může poškozovat zdraví obyvatel. SŽDC se proti tomu odvolala na Ministerstvu zdravotnictví, které kvůli nedostatečným podkladům hygieniků zákaz opět zrušilo.

SŽDC: Proč se u nádraží stavělo?

Posunování vlaků na libeňských kolejích není žádnou novinkou - provozují ho tu již od počátku devadesátých let. V té době byla v okolí nádraží průmyslová zóna, kde nadměrný hluk zřejmě nikoho neobtěžoval.

"Podle nás je tedy spíš otázkou, proč došlo ke změně územního rozhodnutí, na jehož základě byla umožněna v okolí nákladového nádraží výstavba bytových domů. Neměl si tehdejší stavitel nechat zpracovat hlukovou studii a použít takové stavební materiály a řešení, aby byl hluk eliminován na hladinu odpovídající hygienickým normám?" ptá se mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Podle Slaniny se však problém netýká jen novostaveb, ale i mnohem starších domů, třeba z počátku minulého století. "Svalovat teď problém na změnu územního plánu, či dokonce na investora, to chápu jen jako snahu najít za každou cenu jiného viníka," reaguje Slanina.

"Pokud si je SŽDC jista, že chybu udělal v minulosti někdo jiný, tak proč tedy od roku 2008 jedná s Hygienickou stanicí hlavního města Prahy a snaží se neustále získávat nová a nová časově omezená povolení provozu nadlimitního zdroje hluku?" dodává Slanina.

K usmíření obou stran by měla přispět protihluková opatření, která přislíbila SŽDC kolem kolejiště vybudovat.

Protihluková opatření budou

"Máme již schválenou přípravnou dokumentaci k jejich výstavbě. Do konce letošního roku by měl být vybrán projektant a zhotovitel stavby. V ideálním případě by celá stavba měla být hotová do července roku 2016," slibuje Illiaš.

Noční provoz správa železnic totiž omezit nechce, protože by tak porušovala zákon o drahách.

"Ten nám mimo jiné ukládá maximální možné využití železnice. Kdybychom tedy odmítali zakázky, přestože bychom disponovali volnou kapacitou, nechovali bychom se s péčí řádného hospodáře," doplňuje mluvčí.

Protihluková opatření však už podnik podle Slaniny slibuje šest let.

"Rozhodl jsem se proto obrátit na soud. V reakci na předžalobní upomínku mi SŽDC sdělila, že přinutím-li je ztichnout, tedy dodržovat zákon, budou ode mě vymáhat náhradu škody, ušlého zisku. Takové jednání považuji za skandální a chápu to jako zastrašování," říká Slanina. SŽDC se k této reakci nevyjádřila.