Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zaparkovat v Praze 5 a 6 bude těžší, od září budou nová pravidla

  7:30aktualizováno  7:30
Už během září spustí magistrát nový systém parkování v hlavním městě. Do pilotního programu zahrnul některé ulice v Praze 5 a Praze 6. Hůře tak zaparkují řidiči v téměř šedesáti ulicích. Další, kdo chce zóny placeného stání zavést, je Praha 8. Ta to do září ale zřejmě nestihne.
Řidiči v Praze 5 a 6 budou od září parkovat podle nových pravidel (ilustrační snímek)

Řidiči v Praze 5 a 6 budou od září parkovat podle nových pravidel (ilustrační snímek) | foto: Jiří KoťátkoMAFRA

Zatímco ještě před týdnem nebylo jasné, ve kterých ulicích nebude možné bezproblémově parkovat, nyní je vše jinak a město má v mapách zakresleno, na kterých konkrétních místech se budou zóny nacházet.

Praha 8, která měla mít už touto dobou také jasno, ve kterých ulicích Karlína se bude v rámci pilotního projektu systém parkování měnit, musí na finální návrh ještě počkat. Radnice Prahy 8 chtěla navrhované území se zónami rozšířit.

Do projektu se proto připojí nejspíš až se zpožděním. „Ještě pracujeme na konečné podobě,“ vysvětluje mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková.

Mapa parkovacích zón v Praze 5 ZDE

MF DNES přináší kompletní přehled ulic i s vyznačením barevných zón, kterých se bude nový projekt týkat.

Obě zóny budou rozděleny do čtyř barev - modrá bude určená rezidentům, fialová bude smíšená a parkovat zde v určitých časech budou moci kromě rezidentů také další řidiči (kteří si zaplatí).

Oranžová bude návštěvnická a vyhrazena bude pro kohokoliv na maximálně dvě hodiny. Hnědá bude určená pro záchranáře.

Mapa parkovacích zón v Praze 6 ZDE

Podle dopravního experta Petra Moose jsou navrhovaná opatření velmi přechodná a bude třeba počkat na jejich vyhodnocení. „Už nyní jsou však podle mě chystané zóny v Praze 5 nešetrné vůči řidičům, kteří si na místo jezdí například vyřizovat některé záležitosti,“ řekl Moos.

Domnívá se, že v budoucnu by se parkovací zóny měly nacházet především ve vnitřní části metropole. Důležité bude také vytvářet větší parkovací kapacity (parkoviště P+R, parkovací domy), které budou kompenzovat chybějící parkovací místa v ulicích.

A jaká pravidla budou v projektu od září platit?

1Rezidenti

Lidé, kteří budou bydlet v místě se zónou placeného stání, budou mít stejně jako doposud možnost si zaplatit parkovací kartu. Díky ní zaparkují na modré i fialové zóně na celém území své městské části. Takto funguje i stávající systém zón placeného stání.

Nový však přinese jedno vylepšení. Rezidenti totiž budou mít nově možnost zaplatit si takzvanou „květinku“. Za zhruba poloviční cenu klasické parkovací karty pro celou městskou část si předplatí parkování jen v ulici, ve které bydlí, a v jejím bezprostředním okolí. Na kolik levnější varianta přijde, zatím nikdo neví.

Město ceny teprve stanoví. Magistrát prosazuje změnu, díky které by mohly parkovací kartu získat i lidé, kteří v dané lokalitě nemají trvalé bydliště. Postačí, když dokáží, že na daném místě skutečně bydlí.

2Lidé, kteří v zóně pracují

Lidé, kteří pracují v místě, kde zóny vzniknou, se placení nevyhnou. Parkovat přitom budou muset ve smíšené zóně. Magistrát však chce víc vyjít vstříc podnikatelům. Ti si dlouhodobě stěžují na to, že modré parkovací zóny jim doslova odhánějí zákazníky.

Právě z tohoto důvodu magistrát chce v pilotním projektu mít v ulicích jen 30 procent modrých zón, které budou určeny pro rezidenty. Převládat naopak budou fialové zóny, kde bude mít možnost za poplatek parkovat kdokoliv.

Podnikatelé se dočkají několika novinek, které jim ulehčí práci. Už nyní se počítá se zásobovacími parkovacími místy, které se budou nacházet hlavně u obchodů. Nově budou mít podnikatelé navíc možnost si prostřednictvím mobilní aplikace zaplatit za dočasné stání v modré zóně.

3Lidé, kteří si v oblasti potřebují jen něco zařídit

Řidič přijede do oblasti zóny placeného stání a potřebuje si jen něco zařídit na úřadu. V takovém případě má několik možností, jak zaparkovat.

Pokud vlastní parkovací kartu pro danou oblast, může bez problému a placení zaparkovat na smíšených i rezidentních zónách. Pokud ne, může zaparkovat buď v oranžové, či fialové zóně.

V obou případech však musí vyhledat automat a za čas strávený na parkovacím místě musí zaplatit. V případě návštěvnických zón, které budou vyznačeny oranžovou barvou, na místě nesmí stát déle než dvě hodiny.

Oranžové návštěvnické zóny se budou nacházet především u úřadů, nemocnic a podobných zařízení. Na rozdíl od fialových zón jich bude po městě rozmístěno minimum.

4Řidiči bydlící v okolí zóny

Lidé, kteří se v září ocitnou doslova na okraji parkovacích zón, v místě, kde se již může parkovat zcela zdarma, ale zároveň jen kousek od zpoplatněné oblasti, budou mít smůlu a nebudou mít nárok na parkovací kartu.

Kdyby tento nárok měli, mohl by v nočních hodinách, kdy už v rezidentní a smíšené oblasti smějí parkovat pouze obyvatelé, kteří v ní bydlí, nastat problém s parkováním.

Lokalita by podle magistrátu nemusela kapacitně stačit pro všechna auta, a tedy by v noci někteří řidiči nemuseli najít místo v zóně, za kterou si přitom zaplatili. Lidé, kteří budou bydlet v ulici, na níž nebude žádná barevná „čára“, ale bude se nacházet ve zpoplatněné lokalitě, budou mít na parkovací kartu nárok.

5Handicapovaní

Téměř na každém kroku zaparkují handicapovaní lidé. Už nyní je to vidět na pilotním projektu, který se chystá na území Prahy 5 a 6. Téměř v každé delší ulici, kde platí smíšené zóny, se nacházejí alespoň dvě místa pro postižené.

Magistrát jim však chce parkování ještě ulehčit. Na jednotlivá parkovací místa, která jsou pro ně určena, umístí speciální čidla. Ta poznají, zda je místo v daný moment již obsazené, či nikoliv, a tuto informaci pošlou dál.

Handicapovaní si pak na speciálním webu najdou, kam má cenu s autem jet, a kde už je naopak obsazeno. Tyto informace budou mít možnost zjistit také pomocí mobilní aplikace, kterou si nechá magistrát pro nový projekt

6Plán: Zvýhodnit lidi s ekologickým autem

Do budoucna budou v systému parkovacích zón zvýhodněni řidiči, kteří si pořídili ekologické auto. Takový je alespoň plán magistrátu, který chce tímto způsobem tlačit lidi k tomu, aby se chovali šetrně k životnímu prostředí a co nejméně znečišťovali ovzduší.

Zvýhodnění bude vypadat tak, že se ve městě budou nacházet zelená parkovací místa. Na nich budou smět parkovat právě ekologické vozy a do budoucna také auta zapojená do systému carsharingu neboli veřejného půjčování aut.

Sdílení vozidel město prosazuje a v rámci systému zón placeného stání nyní pracuje na koncepci, která by měla ukázat, jak bude carsharing v Praze fungovat. Magistrát pro něj sice chce vytvořit podmínky, ale provozování nechá na jiných.

Autor:


Témata: Praha, Praha-město




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.