Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

On-line rozhovor

Pražský radní Josef Nosek

Starosta Prahy 8 Josef Nosek (ODS).
velikost textu:
vydáno 15.8.2012 9:30
Vedení hlavního města schválilo největší změny v MHD za poslední desítky let. Od 2. září většina linek změní trasu, řada zcela zanikne. Na otázky související se změnami odpovídá čtenářům iDNES.cz pražský radní pro dopravu Josef Nosek.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 15. srpna 2012 do 9:47

OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, jak chcete vysvětlit lidem z Horních Měcholup a Hostivaře, že jim od září bude muset stačit k dopravě na metro Skalka pouze nová linka 125. Lidé z části H.Měcholup se na Skalku bez přestupu už nedostanou. V odpolední špičce bude muset opět vše pobrat linka 125, která bude mít stejné intervaly jako současná linka 271. Toto má být ta vaše optimalizace? Vždyť takovým autobusem bude jezdit jen ten, kdo nemůže autem, tzn. počet aut se zvýší a nakonec i ty autobusy budou jezdit zpožděné. Petr Škoda
Starosta Prahy 8 Josef Nosek (ODS). ODPOVĚĎ: Dobré ráno, pane Škodo, linka 125 nahradí současné linky 271 a 154, které měly ještě kapacitní rezervu. Navíc vznikne díky lince 125 bezkonkurenčně historicky nejrychlejší spojení Petrovic a Měcholup se Smíchovem. 15.8.2012 9:30
OTÁZKA: Dobrý den, taky si myslíte, že odborníci z ČVUT, radnice městských částí i většina občanů jsou jen otravní hlupáci, které není třeba brát vážně - magistrát přece ví všechno nejlépe? Jiří Macek
Starosta Prahy 8 Josef Nosek (ODS). ODPOVĚĎ: Rozhodně kolegové z ČVUT i z městských částí nejsou otravní ani hlupáci. Bohužel však u kolegů z městských částí se jedná o jejich lokální zájmy a my musíme nahlížet na systém MHD v celku. Co se týká odborníků z ČVUT, tak ti nemají výhrady vůči systému a podporují zavedení páteřních linek. Snaží se nastavit systém k absolutní dokonalosti, což v reálném světě není možné. 15.8.2012 9:34
OTÁZKA: Budou také zavedeny rikšy a koněspřežky? Lukáš Hrabě
Starosta Prahy 8 Josef Nosek (ODS). ODPOVĚĎ: Pokud si to cestující budou přát a zrychlí to systém MHD, tak nejsem proti :) 15.8.2012 9:34
OTÁZKA: Kde si mohu na internetu vyhledávat různá spojení od září? Na Idosu ani jinde jsem zatím nic nenašel. Jakub Malinský
Starosta Prahy 8 Josef Nosek (ODS). ODPOVĚĎ: Od pondělí 20. srpna bude možné vyhledávat na webu pražského dopravního podniku (www.dpp.cz) spojení od 1.září a bude možné si také vytisknout jízdní řád z jakékoliv zastávky. 15.8.2012 9:36
OTÁZKA: Dobrý den, Vám osobně se doprava do práce zlepší či zhorší či máte auto s řidičem? Máte tušení, kolik procent Pražanů na nový systém doplatí a kolika se naopak cesty zjednodušší? A do třetice – nestálo by za úvahu, vozit cestující první dny zadarmo, aby si mohli vyzkoušet, jak osobně napravit ten paskvil? Děkuji. Matouš Bárta
Starosta Prahy 8 Josef Nosek (ODS). ODPOVĚĎ: Pro mě se nic nemění a cesta do práce pro mě zůstává stejná. Bydlím v Kobylisích u metra. Od 1. září bude systém méně komfortní pro 5 procent obyvatel, naopak potěší cca 40 % lidí. Ostatních se změny v podstatě nedotknou. 15.8.2012 9:40
OTÁZKA: Bojkot ROPIDu: Vážený pane náměstku primátora, chci Vás povzbudit, abyste se nebáli zapojit do změn v dopravě i obce a veřejnost. Z informací na dopravním serveru www.k-report.net se zdá, že plán revoluce v MHD existuje už dva roky. Lednové zprávy z tisku tuto informaci potvrzují. Přesto ROPID revoluční plán zveřejnil až těsně před prázdninami, a tím ''de facto'' zamezil účast městských částí a potažmo občanů. Vypadá to, jakoby ROPID záměrně (ze strachu z pracnosti?) bojkotoval seriózní a upřímnou diskuzi o veřejné službě MHD.
Starosta Prahy 8 Josef Nosek (ODS). ODPOVĚĎ: Plán na systémovou změnu MHD existuje už minimálně šest let a není to žádné tajemství. Nebyla ale dosud politická vůle a odvaha tento systém zavést. Systémová změna pražské MHD byla nezbytná, současný systém funguje od roku 1985 a potřeby lidí se za tu dobu výrazně změnily. Dopravu tomu musíme přizpůsobit. Rozumím tomu, že každá změna je nepopulární. Ale výhody nového systému budou zřejmé a viditelné teprve až si cestující na změnu zvyknou. 15.8.2012 9:44
OTÁZKA: Dobrý den, měl bych následující otázky k jihovýchodu: 1. Jak se bude řešit nedostatečná kapacita linky 240 v zastávce Newtonova, kdy o víkendech na obsluhu rekreačního území Hostivařské přehrady pojede jen jeden spoj za 30 minut? Proč není linka 240 ponechána v trase přes Jakobiho, a přes Newtonovu není vedena linka 183? O víkendech každých 15 minut nastupuje na zastávce Newtonova až 15-20 lidí! 2. Jak se bude řešit případná krizová situace na lince 125 (nehoda na trase)? V okamžiku blokování linky 125 na Jižní spojce dojde k odříznutí sídlišť Petrovice a Horní Měcholupy od metra C i A. Jak to bude řešeno? Linka 183 bude jako náhrada nedostatečná, neboť ve většině případů je zdržována v kolonách na Průmyslové a je tedy nespolehlivá 3. Myslíte si, že je rozumné omezovat souběh linky 154 s tramvají na Švehlově? Linka 154 zde funguje jako připojení k metru, a jestli jste si nevšimnul, tak tramvaj (která by měla být náhradou) jede k metru o deset minut déle – kde se tady ušetří čas? Vlasta Sperkova
Starosta Prahy 8 Josef Nosek (ODS). ODPOVĚĎ: V případě linky 240 s Vámi nesouhlasím - kapacita v zastávce Newtonova bude dostatečná. Navíc se zrychlí cestování pro celé sídliště v Horních Měcholupech směrem na Háje. Většina návštěvníků přehrady v Hostivaři linku 154 ani dnes nevyužívá. Co se týká linky 183, tak kolony na Průmyslové ulici jsou už minulostí. V případě problémů na Jižní spojce dopravní podnik zavede na lince 125 okamžitě dispečerské řízení provozu. To znamená, vyslání dalších autobusů na trasu z druhé strany, aby se problémy z Jižní spojky nepřenesly do Petrovic. 15.8.2012 9:49
OTÁZKA: ...pokračování... 4. Proč se změna systému neřeší systémově s výhledem do budoucna? V lokalitě Horních Měcholup se nyní staví stovky nových bytů, a bude třeba všechny tyto byty dopravně obsloužit. Omezením počtu linek (zrušení 183 přes Nové Petrovice) se dostáváme do stavu, kdy ostatní linky již nebude možné intervalově posílit. Jak to budete řešit? 5. Jak budete přistupovat k méně pohyblivým občanům (senioři, cestující s kočárky) v této oblasti? Jak velké procento nízkopodlažních spojů bude na linkách 125, 183 a 240? Budou na lince 125 provozovány výhradně kloubové autobusy? 6. Co uděláte, když zjistíte, že ani po několika měsících není situace „usazená“ a budou trvat problémy? 7. A poslední – co je pravdy na tom, že úspora 400 milionů je nadhodnocená, že jsou do ní započítané i úspory ze zkrácení prodlouženého nnočního provozu metra a návazné MHD? Vlasta Sperkova
Starosta Prahy 8 Josef Nosek (ODS). ODPOVĚĎ: Změna systému se řeší právě s ohledem na budoucnost. Snažíme se o maximální procento nízkopodlažních spojů právě s ohledem na méně pohyblivé občany. Úspora nebyla hlavním cílem změny, jde o rychlejší, jednodušší a přehlednější MHD. 15.8.2012 9:51
OTÁZKA: Proč je tolik rozporů mezi tím, co říkáte a tím, co jste schválili? Podporujete tangenciální linky, které uleví centru. A zároveň na západě rušíte vytíženou tangenciální linku 217 a na východě linku 19. Zrušením linky 6 v Ječné ulici chcete ulevit semaforům na I. P. Pavlova, aby tramvaje lépe projížděly. Jenže 6 odkláníte na Moráň, kde teď pojede 60 spojů za hod. místo pouhých 45 spojů v Ječné. Vytváříte závažnější problém. Rušíte souběhy, ale vedete linku 3 s metrem B nově od Palackého nám. až na Palmovku (ještě v polovičním intervalu). Přitom zde neměly tramvaje kapacitní problémy. Podporujete rozvoj vlaků ve městě, ale pravý břeh odříznete zkrácením linky 165 od vlaků v Radotíně. Posilujete nevytížené úseky, oslabujete úseky, kde autobusy jezdí už dnes plné (Petrovice). Mluvíte o větší přehlednosti, ale v mapách nového stavu mají některé linky linky 3, 4 i 5 konečných, takže je tam nejvíc doplňujících vysvětlivek v historii. A obrovskou řadu připomínek jste ignorovali. Proč? Martin Šubrt
Starosta Prahy 8 Josef Nosek (ODS). ODPOVĚĎ: Dobrý den, pane Šubrte, naším cílem je skutečně odlehčit centru. Jedním z důkazů je právě linka šest. Místo linky 217 můžete kdykoliv použít z Dejvic na Smíchov tramvaj 20. Kapacita spojů na Strahov se nemění. Linka 3 je velmi důležitá pro obsluhu mezilehlých zastávek. Linka 165 měla mezi Zbraslaví a Radotínem minimální využití a takto lépe pomůže Zbraslavi při spojení na pravý břeh Vltavy. Neignorovali jsme žádné připomínky, ale je to komplexní systém MHD a všechny připomínky nelze zapracovat na úkor celku. 15.8.2012 9:55
OTÁZKA: Dobrý den, 1) proč se změny nezaměřily na plýtvání na lince 22, která je zářivým příkladem, jak by páteřní linka v žádném případě neměla vypadat? Vždyť její pouhou racionalizací (prodloužení intervalů, aby se v centru nesjížděly vláčky dvou až tří souprav, první plná, druhá poloprázdná, třetí prázdná) by se dosáhlo větších úspor, než celým zpřeházením tramvajové sítě, stejně tak by bylo na místě polovinu spojů zkrátit pouze na úsek Vypich - Kubánské náměstí. Místo toho se bude - až zločinně - plýtvat dále a v ještě větším měřítku. 2) proč byla zrušena linka 217, která byla velmi rychlým a využívaný spojením Andělu a Břevnova nebo Dejvické? Opravdu je cílem cestující nuceně nahnat do nespolehlivé linky 22, proti které 217 dokázala v ranní špičce uspořit i půl hodiny času? 3) proč byla znásilněna doprava v oblasti Novodvorské? Proč byla zrušena linka 203 a přetrasována 170 a proč se má plýtvat na lice 106? Petr Tomášek
Starosta Prahy 8 Josef Nosek (ODS). ODPOVĚĎ: Linka 22 vozí nejvíce lidí ze všech tramvají. Posílením v koncových úsecích jsme do tram 22 přivedli na okraji Prahy jednou tolik lidí. V oblasti Novodvorské jde pouze o změnu linky 170 na 196 a 106, v žádném případě nepřijdete o stávající intervaly. 15.8.2012 9:59
OTÁZKA: Dobrý den, za jak souvislostí odstoupíte na své funkcí zastupitele? Děkuji za odpověď. Martin Morava Martin Morava
Starosta Prahy 8 Josef Nosek (ODS). ODPOVĚĎ: Pokud budu mít pocit, že jsem selhal ve své funkci. 15.8.2012 10:00
OTÁZKA: Dobrý den, jak máme rozumět tomu, že se pražské radnice „ozývají proti změnám v MHD, které schválilo vedení Prahy“, když tyto radnice mají na magistrátu své zástupce (např. pan starosta Milan Richter v zastupitelstvu) a musely o připravovaných změnách dobře vědět nebo je dokonce podporovat? Je za tím jejich nečinnost v orgánech magistrátu nebo je celá „kauza“ pouze uměle vyvolaná a má zakrýt jiné aktivity HMP, například nějakou zakázku za stovky milionů? Děkuji. Miloš Pařízek
Starosta Prahy 8 Josef Nosek (ODS). ODPOVĚĎ: Zastupitelé za městské části mají lokální zodpovědnost za své území. Zastupitelé města odpovídají za celý systém. V okamžiku sloučení těchto funkcí to někdy není jednoduchá úloha... 15.8.2012 10:02
OTÁZKA: Chtěl bych se Vás zeptat, pokud se ukáže, že skutečně dojde ke zhoršení dopravy, zda odvoláte z funkce pověřeného řízením ROPID pana Procházku a spoluzodpovědného vedoucího oddělení plánování ing. Jareše. Eventuelně zda odstoupíte Vy, jakožto nejzodpovědnější osoba za dopravu. Děkuji za odpověď.
Starosta Prahy 8 Josef Nosek (ODS). ODPOVĚĎ: Dobrý den, podobné věci budeme řešit v okamžiku, kdy by skutečně došlo ke zhoršení dopravy. Podle mého názoru k tomu opravdu nedojde. 15.8.2012 10:03
OTÁZKA: Dobré ráno, Pane náměstku, Kolik vyhradíte do konce roku vyhrazených pruhů pro nové metrolinky, na kolika signalizovaných křižovatkách zavedete nově jejich preferenci? Děkuji za odpověď.
Starosta Prahy 8 Josef Nosek (ODS). ODPOVĚĎ: Přibudou další tři kilometry vyhrazených pruhů pro autobusy a dalších 10 křižovatek s preferencí. 15.8.2012 10:04
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mne, proč skutečně dochází k tak urychleným změnám? Proč se zcela ignorovaly připomínky pražských obvodů a změny jsou tedy stejné jako před připomínkami? Proč k tomu dochází tak, že se tak velká změna kryje s koncem prázdnin a nemalá část lidí se tak informace o změně dozví až při první jízdě do práce? Děkuji. Pavel Klasek
Starosta Prahy 8 Josef Nosek (ODS). ODPOVĚĎ: Tyto změny se připravují dlouhá léta. Připomínky pražských obvodů jsme neignorovali a systém MHD je živý proces, který se neustále přizpůsobuje realitě. Informace o změnách dostanou všichni Pražané v posledních dvou týdnech srpna, dříve by to stejně nemělo smysl. Začátkem a koncem prázdnin se vždy mění jízdní řády. 15.8.2012 10:07

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.