Chat se zástupcem ředitele organizace Ropid Martinem Šubrtem

Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt
velikost textu:
vydáno 30.8.2016 14:00
Čtenáři se ptali na změny v pražské MHD

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 31. srpna 2016 do 11:10

OTÁZKA: Dobrý den , proč tramvaj č. 22 směrem z centra, ve večerních hodinách, pokud jede dříve, než je v jízdním řádu, čeká v zastávce Vršovické nám. a díky tomu přijíždí na Čechovo nám. až ve chvíli, kdy právě ze zastávky odjíždějí autobusy 124 a 139 směr Kloboučnická? Vladimír Holý
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Tramvaje mají v některých zastávkách kontrolní body, z nichž řidiči nemohou odjet před časem odjezdu. Pošlete prosím tento podnět oficiálně do podnětů na stránkách ropid.cz, podíváme se s kolegy, jak tento přestup zajistit. Díky. 31.8.2016 13:05
OTÁZKA: Dobrý den, bydlíme ve Střešovicích. Jezdíme každý den do práce a to i v So a Ne.Rozhodně se nestotožňujeme s názorem, že tato změna je přínosná. Tramvaj č.2 v Ne jezdí od 07:50/ zastávka Baterie/.Tramvaj č.1 má tak neúnosně dlouhý interval.Kdy bude provedena změna, tak aby byl snížen interval? Tato neděle byla startující a na zastávce stálo cca 10 naštvaných osob. Tramvaj č. 1 byla plná a nebylo prakticky si ani kam sednout.K čemu jsou takové hloupé změny, Vždy jsem myslel, že veřejná doprava by měla sloužit a hlavně vyhovovat lidem. Platí to i nyní?Myslím, že takový typ změn je vážné manažerské pochybení!! Celý grafikon se jeví , jako lajdáctví a šlendrián. Podívejte se podrobně na jízdní řád na Sídliště Petřiny a z Sídliště Petřiny. Děkuji za odpověď. Karel
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, vzhledem k průzkumům by provozu ve Střešovicích odpovídal provoz jedné tramvajové linky. Nám se po dlouhých vyjednáváních podařilo zachovat provoz linky druhé, která je ale od Hradčanské do Braníka už zcela navíc, tj. má v sobotu a v neděli pozdější začátek provozu jako je již dlouho zaveden např. na lince 8. Po vyhodnocení prvních podnětů se na začátky provozu jednotlivých linek ještě samozřejmě podíváme, v sobotu a v neděli jsme je již posunuli o hodinu dříve než tomu bylo v minulosti. 31.8.2016 13:10
OTÁZKA: Dobrý den, velmi si vážím vaší práce, kterou děláte, protože je to asi celkem nevděčná práce...Ale chtěl bych se zeptat, jak se stavíte k výstavbě tramvajových tratí? Považujete je v Praze za vhodné, nebo byste je v některých místech třeba zrušil? A pokud ano, jaká nová trať je podle vás nejdůležitější? Děkuji a přeji příjemný den. Jan Jan
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, tramvajové tratě jsou v poměru nákladů na výstavbu a efektivity přínosu z hlediska přepravených cestujících mnohdy pro město přínosnější než metro. A mohou stát dříve. DPP aktuálně velmi aktivně pracuje na přípravě nových tratí na Dědinu, do Slivence, ze Spořilova zatím na Chodovec, na Libuš. Pro mě je aktuálně nejzajímavější trať, která by spojila Vinohradskou ulici s Hlavním nádražím a Bolzanovou ulicí. Moc by pomohla síti tramvají v centru, která je přetížená. 31.8.2016 13:12
OTÁZKA: Proč bude zavedena linka 182 Opatov-Barvy a Laky-Poliklinika Prosek? ROPID přiznává, že dosavadní vložené spoje linky 181 Opatov-Barvy a Laky jezdí nevytížené a místo toho, aby je zrušil, zůstanou zachovány pod jiným číslem. Navíc se kvůli nim zruší část spojů linky 183 (prodloužení z Hostivaře na Prosek). Martin Ž.
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Tyto spoje jezdí nevytížené, protože končí v zemi nikoho. Obyvatelé Košíku mají pouze linku 177, k níž linka 182 nabízí směrovou alternativu ve vazbě do Vysočan. Současně v úseku Střížkov - Nádraží Hostivař spoje linky 182 vytvoří posilu linky 183. V úseku od Nádr. Hostivař k Barvám lakům tak nepojedou zbytečně dva autobusy najednou, ale jen jeden a vždy cestující doveze k metru C či na Žižkov. 31.8.2016 13:14
OTÁZKA: Bylo nutné rozbít důležitou barrandovskou páteřní linku č.14 přes Smíchov-Václ.n-Mas.nádr-Florenc-Holešovice ? O víkendech linka č.14 ani nepobírala a to ještě si dovolíte u nově vedené linky č.5 z vnitřního centra na Barrandov prodloužit intervaly? Proč nutíte obecně u tramvají k více přestupům? Proč je 12 nesmyslně ukončena na Výstavišti a nevede až na Palmovku? Z linky č.12 se stal výletní polookružní holešovický vymeták přes Letnou a od Karmelitské k Barrandovu to má být páteřní linkou? Do 27.srpna byly tramvaje vhodnou alternativou k metru B, což jste téměř zazdili. Nově vedená 14, která nevede ani na Smíchov a bude v jižní části jezdit jako vzduchovozič, navíc přes centrum společně s 24. Podobně to bude s 5 od Jindřišské, kde bude dělat nesmyslnou paralelu k devítce. A to vše proto, aby 14 nezůstala Barrandovu. Zdeněk
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Odůvodnění ke změnám linek 5, 12, 14 i 24 si můžete velmi podrobně přečíst zde: https://ropid.cz/wp-content/uploads/2016/08/Oduvodnení_zmen.pdf 31.8.2016 13:16
OTÁZKA: Cestování přes centrum Smíchov - centrum - Florenc bylo rychlejší tramvají 14 než metrem B včetně počítaného času k fárání do podzemí, tak jste změnou linek udělali opatření ve prospěch metra, protože přestup a čekáním na spoj např.14/5 už značně prodlužuje stejnou cestu. Bravo, jen tak dál a za pár let Praha bude při nejlepším v centru úplně bez tramvají. Lojza
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Tramvají v centru naopak přibylo vzhledem k tomu, že se objevila nová spojení, které poptávali cestující a které není možné projet s využitím metra. Ze Smíchova na Nám. Republiky a na Masarykovo nádraží jede např. nově linka 15. Z Karlína jede opět v pracovní dny linka do Nuslí, kde metro není. Z Bělehradské jede linka na Václavák, neboť od Muzea je do metra pro starší cestující proklatě daleko. Centrum je nyní navrženo s ohledem zejména na tramvajová spojení, ale samozřejmě není možné vyhovět spojením všem. Z Florence na Smíchov více než 95% cestujících už to metro využívá. 31.8.2016 13:21
OTÁZKA: Linka 138 pojede v prodloužené trase Sídliště Skalka - Skalka (A) - Záběhlická škola - Sídliště Spořilov - Kačerov (C) - Nemocnice Krč a pak zde máme novou midibusovou linku 117, 203 proti jejich trasám nic nemám, ale pořád si říkám sídliště Spořilov místo kde žijí starší lidé. Teď jim jezdí k metru s výtahem 135 na Roztyly a 118 na Budějovickou k Thomayerově nemocnici se dostanou, ale Kačerov výtah nemá! Bylo by možné některé linky ukončit na Budějovické a některé na Roztylech? Patrik Eger
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Spojení linkami 118 a 135 ze Spořilova ke stanicím s výtahem zůstává, linka 138 zajišťuje spojení především právě k té nemocnici Krč, tj. z této linky není nutné na Kačerově přestupovat do metra. Nebo jsem asi neporozuměl otázce. Pokud šlo o cestující z blízkosti tramvajové smyčky, pro ty budou do centra od dubna 2017 jezdit tramvajové linky 11 a 14. 31.8.2016 13:25
OTÁZKA: Ahoj Martine, jestliže prodloužím 152 až do Vysočan a má-li tato změna současně fungovat jako posílení Bohnic, logicky musím odstřelit nějakou jinou linku v úseku Kobylisy - Vysočanská. Logicky to bude 183. (A logicky musím v úseku Kobylisy - Přívorská - Sídliště Čimice zavést náhradou za ni nějakou novou linku. Novou linku v tomto úseku zavádíte, má mít číslo 145, OK.) Ale proč nemohlo zůstat u toho a museli jste nadto úplně bezdůvodně prohodit koncové úseky linek 183 a 136? Proč do Letňan nemohla uvolněná 183? A nech si od cesty výmluvu, že je to kvůli nevytíženosti na Žernosecké, protože pak bych se musel zeptat, proč 183 do Ďáblic vůbec posíláte. 136 podle ROPIDu má rozšířit místní směrovou nabídku, ale proč za tu cenu, že tu směrovou nabídku seberete na Střížkově? Druhá otázka: Kolem změn tramvají bylo mnoho rituálních tanců a byly projednány s veřejností. Proč jste takto z veřejností neprojednali i autobusové změny, proč jste je prosadili takhle potichu a přes prázdniny? Pavel Hasenkopf
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Ahoj Pavle, pro Letňany byl potřeba kloub v páteřním intervalu. Pokud by do Letňan jela jen 183, nebyl by tam kloubový autobus, kloubový autobus by musel být nasazen na 158 a při zachování 136 v Žernosecké by to celé stálo proklatě víc, tudíž by žádná pomoc Letňanům nebyla nyní možná. Řešení, aby bylo realizovatelné, pracuje s kombinací posil v potřebných úsecích a úspor v úsecích, které nejsou tak vytížené. V tvém návrhu je silná 183, 136 i 152 a nikde není možné nic maličko uspořit, aby bylo možné o kousek vedle pomoci. Je to bohužel naše práce, hledat kombinaci řešení za současného objemu prostředků. Více kdyžtak osobně. 31.8.2016 13:30
OTÁZKA: Dobrý den Martine, už od roku 2012 voláme po nápravě prudkého zhoršení nejen časové dostupnosti metra, ale i intervalům kvůli krajně nevhodnému řešení Hodkoviček po zrušení linek 170 a 203 na sídlišti Vavřenova (třináctipatrové věžáky, škola), soustavnému omezování a likvidaci l. 121 a trasování l. 106 (lesíkem a vilkami místo sídlištěm) atd. S novým vedením jsme viděli naději na zlepšení, bohužel plánované změny od 15.10 jsou ještě mnohem horší. Boj s radnicí Prahy 4 a jejími často nesmyslnými požadavky byl asi těžký, ale proč jste dopustili další zhoršení v podobě polookružního ukončení l. 121, kde ani nebude stejná nástupní a konečná zastávka? Kdo proboha takový nesmysl vymyslel? Dále proč není možné aspoň ve špičce PD vrátit přímé spojení jižní části Prahy 4 s komplexem na Brumlovce přes Kačerov a zbytečně jsou lidé hnáni na jednu stanici do metra a zbytečně se přeplňují autobusy mezi Brumlovkou a Budějovickou? Ekonomické argumenty při okatém plýtvání třeba ve Dvorcích atd. neberu. Petr
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, nástupní a konečná zastávka budou stejné, linka 121 bude končit u Polikliniky shodně jako dnes linka 205. Oblasti okolo Vavřenovy bychom se chtěli podrobněji věnovat na počátku příštího roku. Přání různých skupin cestujících jsou zde odlišná a řešení je třeba nalézt dohromady, aby nedošlo pro změnu k petičním akcím druhé strany. V kontextu aktuálních změn by změna v této lokalitě znamenala ještě větší zásah do systému. Víme o problému a určitě se nad ním potkáme. Ve Dvorcích se určitě neplýtvá, na tramvajích byly jen vložené spoje linky 3 rozděleny na spoje linek 2 a 21, aby nabídly spojení, která budou zajímat i cestující ve směru na Smíchov. 31.8.2016 13:34
OTÁZKA: Dobrý den Martine, jak se stavíte k plánované trase metra D, která míjí důležité cíle a zdroje cestujících, jimž by mohla pomoci (Brumlovka, vršovické nádraží, velká sídliště v Modřanech, na Lhotce, kolem Novodvorské, IKEM se sousedícími sídlišti a místo toho je plánováno přes jednak již dobře obsloužené oblasti (Pankrác, Olbrachtova, Nám. Bří Synků), ale i zcela nepochopitelně krčské nádraží, o jehož potenciálu vypovídá nízké využití tamní zastávky na znamení? V souladu se zhoršováním spojení při každých změnách (2012, 2013 a bohužel i 2016) se hodně obávám nesmyslného a násilného ukončení přes Kačerov jezdících linek u krčské nemocnice. To nestačí každodenní kolony u krčské nemocnice až pod Kačerov? Nenalhávejme si, že se jedná jen o provoz mimopražských, když od Lhotky je provoz prakticky stejný a ještě se část na Zálesí přelévá do Štúrovy/Sulické). Petr
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, linka D byla připravována dlouhodobě na základě určitého stavu poznání a určitě zaznamenávám různé názory na její podobu. Začít přípravu od začátku je bohužel nyní určitě nereálné. Věřte, že i v aktuální podobě bude Pražanům užitečná. Ukončení autobusů u nemocnice není plánováno, protože řada linek bude mít nadále tangenciální úlohu pro další spojení ve směru Vršovice. 31.8.2016 13:39
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mne, jestli plánujete nějaké změny v nočním spojení na sídliště Zličín. Aktuálně tam jezdí pouze dva noční spoje ze sídliště Řepy, což je vzhledem k velkému rozvoji této městské části zcela nevyhovující. Děkuji za odpověď. David Labaš
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Ano, tento podnět máme a o posílení spojů směrem od tramvají do Zličína uvažujeme, ještě prosím vydržte. 31.8.2016 13:39
OTÁZKA: 14 Patří na Barrandov. Zajišťovala přímé spojení Barrandova a Masarykova nádraží, teď už pouze s přestupem, proč ? Přitom to byla jedna z nejvytíženějších linek v Praze. 14 patří na Barrandov !! Jevec
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Barrandov má nyní téměř nejluxusnější směrová spojení, která by mohl mít. Linkou 20 na Hradčanskou a Vítězné náměstí, do Šárky, linkou 12 na Letnou a do celých Holešovic, linkou 4 ve špičkách na Karlovo náměstí, I. P. Pavlova a do Vršovic a linkou 5 na Václavské náměstí, Hlavní nádraží a Žižkov. K tomu dobrý přestup na linku B metra na Smíchovském nádraží, která pokrývá oblast Masarykova nádraží a Karlína. I pro cesty tramvajemi je pak tato oblast dostupná vždy s jedním přestupem, z linek 12 a 20 na linku 15, z linky 4 na linky 3, 14 a 24, z linky 5 na linky 3, 14 a 24. Promiňte, ale Barrandovu by spojení mohla řada čtvrtí nyní závidět. Samozřejmě nás změna trasy linky 14 mrzí, ale ve chvíli, kdy si MČ P7 požádala o současné vedení linky 12, v Holešovicích by linka 14 jela přes stejné zastávky a to vyvolalo její úpravu. 31.8.2016 13:43
OTÁZKA: Dobrý den, budete se zabývat i noční dopravou ? U nočních tramvají vidím problém, že i s 20 minutami některé linky nepostačují o víkendu. Nešlo by udělat interval 15 minut do 2 hodin bez přestupů v Lazarské (došlo by zároveň k rychlejšímu cestování, což přestupy někdy zabijí) a poté 30 minut klasicky jako přes týden. Na spoustě místech je těch 20 minut zbytečných (Modřany, Pankrác, Petřiny) Díky a hezký den, odvádíte zatím dobrou práci ! řidič tramvaje
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, díky, již jsem psal, že se budeme zabývat nočními tramvajemi na jaře. I o tom, že interval 15 minut je již na hraně překrývání rozjezdů v Lazarské po 7,5 minutách a zrušení rozjezdů bourá polohy spojů v týdnu a o víkendu do různých míst. Ale něco vymyslíme. 31.8.2016 13:45
OTÁZKA: Dobrý den, chci se prosím zeptat, kdy se konečně plánuje inregrace PID v oblasti Slánska v autobusové dopravě? Zda by se měla do PID integrovat pouze linky Slaný - Praha a Slaný-Brandýsek-Praha nebo i v dané oblasti jiné? Do jakého pásma PID by Slaný mělo spadat? Do 5.pásma? PID na železnici zatím končí na Slánsku nesmyslně v Podlešíně, což je vesnice před Slaným. Toto by chtělo také upravit. Děkuji za odpověď Štola Petr
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, integrace Slaného a okolí je plánována společně s integrací Kladenska od července příštího roku. V první etapě budou integrovány linky Praha – Slaný a linky, které mají s těmito linkami místní návaznost. Pásmování bude definitivně určeno s ohledem na udržení ekonomické stability systému a s ohledem na místní vazby (školní frekvence, atd.) v rámci projednávání celého dopravního modelu se zainteresovanými městy a obcemi. Současně s integrací autobusové dopravy bude rovněž do integrované dopravy zahrnuta plnohodnotně také železniční doprava. 31.8.2016 13:45
OTÁZKA: Dobrý den Martine, zajímalo by mě, zda se od října konečně hne s večerními a víkendovými polohami na lince 135, které jsou naprosto katastrofální, jednou jsme to již na Ropidu probírali. Na maily mi však zatím nepřišla žádná odpověď. Mimo této věci bych rád znal důvod zdvojnásobení intervalu l. 138 mezi Záběhlicemi a Spořilovem v mimošpičkovém období. Tak atraktivní spojení a Ropid mu vrazí "kudlu do zad" v podobě dosti nepoužitelných intervalů. Plánuje se do budoucna zpětné posílení na původní parametry? Bohužel ohledně nového LV je docela problém, že každá MČ si "hraje na svém písečku" a navrhuje různé nesmyslné linky po svém území a na meziobvodová spojení příliš nedbá. Jaký je na tuto problematiku Váš názor? Za odpovědi děkuji. Jakub Platil
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, projektanti Váš podnět na 135 mají a v návrhu jízdních řádů se jej pokusí zohlednit. 138 bude mít na Spořilově vložené spoje ve směru Nemocnice Krč, tj. určitě je možný návrat intervalu do původního. Pokud jsme někde úplně neměli prostředky, tak je síť připravena tak, aby bylo možné spoje vhodně v dalším období doplnit. Vždy máme dvě možnosti, buď linkové vedení nařídit, a být kritizováni, nebo dojednat kompromis, a být kritizováni ;-). Osobně jsem příznivcem toho dojednání, byť pak ke kompromisu mohu mít výhrady i sám. 31.8.2016 13:48

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.