Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

On-line rozhovor

On-line rozhovor s pražským primátorem Bohuslavem Svobodou

Bohuslav Svoboda
velikost textu:
vydáno 18.4.2013 10:55
Primátor Prahy Bohuslav Svoboda byl před třemi týdny obviněn kvůli kauze Opencard. Policii vadí, jak městská rada zadala jednu ze zakázek v projektu. Svoboda řídí Prahu od voleb v roce 2010. Kromě Opencard musí řešit například financování tunelu Blanka nebo problémy Dopravního podniku.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 18. dubna 2013 do 11:23

OTÁZKA: Paně docente Svobodo, myslíte si, že je ve Vašich silách zabránit tomu, aby po příštích pražských volbách opět převzali otěže vedení staří páni Šťastný a spol? ODS se dá v Praze volit snad jen kvůli Vám, ale mám obavy, že Vás pak dostaví, akorát si mezi sebou rozeberou vliv a dojení pražského rozpočtu bude pokračovat dál. Martin Veiss
Bohuslav Svoboda ODPOVĚĎ: Nechci v odpovědi personifikovat, ale domnívám se, že pražská ODS se dostatečně změnila, aby byla volitelná i v dalších komunálních volbách. V pražské ODS došlo k výrazným pozitivním posunům a já jsem přesvědčen, že v tomto směru budeme i nadále pokračovat tak, abychom mohli i napříště uspět. Udělám vše pro to, aby pro všechny Pražany byla ODS i v příštím období důvěryhodnou stranou. 18.4.2013 11:11
OTÁZKA: Pane Svobodo, rád bych se zeptal na kokrétní kauzu, a to předraženost papíru na papírové jízdenky v MHD. Vnímáte to jako problém a dá se s tím něco dělat? Martin Veiss
Bohuslav Svoboda ODPOVĚĎ: Tuto otázku řeší Policie České republiky. Po mém příchodu na Radnici byla celá tato kauza otevřena a v minulém roce jsme vysoutěžili nového poskytovatele papírových jízdenek. Tendr vyhrála Státní tiskárna cenin, výsledná cena je výrazně nižší než v minulosti. 18.4.2013 11:12
OTÁZKA: Vážený pane primátore. Minulý týden jsme se na Vás obrátili s otevřeným dopisem podepsaným řediteli dvou základních škol v pražských Jinonicích, zástupců sdružení rodičů a několika neziskových organizací se žádostí o přehodnocení povolení k provozování LED billboardu postaveného přímo u nebezpečného přechodu přes Radlickou ulici, kudy chodí děti z těchto dvou škol. Provozovatel billboardu porušuje i podmínky stanovené magistrátem. Billboard vysílá reklamy přímo do oken ZŠ Tyršova. Vše máme natočené - viz. http://vimeopro.com/kameramancz/prechod . Včera se na tomto místě konal happening dětí proti billboardům. Budete se situací zabývat? Libor Kozák
Bohuslav Svoboda ODPOVĚĎ: O situaci mne informoval otec mladé slečny prostřednictvím Facebooku, dopis ke mne osobně ještě nedoputoval, avšak o situaci již vím z blogu a budu se jí zabývat prostřednictvím svých kolegů v Radě hl. m. Prahy, kteří za tuto oblast zodpovídají. Na dopis bude samozřejmě odpovězeno. 18.4.2013 11:16
OTÁZKA: Dobrý den pane docente, máte dojem že za Vaším současným stíháním stojí trestní oznámení pocházející od osob z okolí bývalého primátora Pavla Béma? Pokud ano, vnímáte to jako ironii že byste měl být stíhán na popud pocházející z kruhů, které projekt Opencard začaly a utratily za něj částku desetinásobně přesahující předmět Vašeho trestního stíhání? David Rychetský
Bohuslav Svoboda ODPOVĚĎ: Jako ironii vnímám to, že jsem obviněn z věci, kterou jsem zdědil a kterou se snažíme řešit. Nemám žádné indicie, od koho trestní oznámení pochází. Obávám se jen toho, zda jsme se nestali předmětem politického boje mimo demokratické prostředí, tj. na soudní půdě. 18.4.2013 11:18
OTÁZKA: Rád bych se zetal, jaký je Váš názor na nákup 250 tramvají pro DP, aniž by měl podnik nějaké portfolio věděl, jestli na ně vůbec bude mít. Nehledě na to, že stran komfortu ty tramvaje rozhodně nepatří k nejpříjemnějším, dají se například nároky vybavení (klouzané sedačky) ještě změnit? Děkuji a hodně zdaru! Martin Veiss
Bohuslav Svoboda ODPOVĚĎ: Osobně se domnívám, že investice do 250 tramvají vzhledem k finančním možnostem DPP i města byla přemrštěná. Pokud bych u příslušného rozhodování byl, nákup bych provedl pouze v nezbytném rozsahu, tedy v podobě nezbytné obnovy vozového parku. Investoval bych spíše do renovace staršího typu tramvají T3, který mám osobně - jako mnoho Pražanů - nejraději. Co se týče typu sedaček, byl vybrán na základě ankety DPP mezi občany metropole. 18.4.2013 11:21
OTÁZKA: Vážený pane docente Svobodo. Jak je možné, že Vy a Vaši pracovníci, kteří se mezi vším tím pražským marasmem snaží alespoň něco dělat, jste poptahováni policií? Zatímco Bém, Šťastný, Blažek, Hulinský a podobní výlupci, o kterých se částečně dokonce přímo ví, jak v Praze čachrovali, se nám všem akorát smějí a nikdo na ně nemůže? Děkuji a hodně zdaru! Martin Veiss
Bohuslav Svoboda ODPOVĚĎ: Před dvěma lety jsem vstoupil do politiky po zralé úvaze proto, abych alespoň z části pomohl obnovit důvěru občanů v ODS a Magistrát hlavního města. Žádné trestní stíhání mne od těchto kroků neodradí a věřím, že Pražané mé politice rozumějí a podporují ji. Je možné, že jsme - Vašimi slovy - popotahováni právě proto, že se snažíme o ztransparentnění a zkvalitnění pražské politiky. 18.4.2013 11:25
OTÁZKA: Nelitujete dnes, že jste se do té politiky vůbec pouštěl? Martin Veiss
Bohuslav Svoboda ODPOVĚĎ: Ačkoliv svého rozhodnutí nelituji, realita předčila má nejtemnější očekávání :-) 18.4.2013 11:25
OTÁZKA: dobrý den, pane primátore, jsem ráda, že právě dnes mohu využít této příležitosti a zeptat se toho nejpovolanějšího na něco, co mi (a spoustě mých známých) od včera vrtá hlavou - totiž dočetla jsem se v malém článečku ve včerejší MF Dnes tuto informaci: Praha vypíše užší výběrové řízení na výrobce prodejních stánků pro Václavské náměstí za 44,2 milionu korun bez DPZ. Výrobce má dodat 12 stánků .... Když mě opustily mrákoty a vrátilo se mi vědomí, vzala jsem kalkulačku a počítala: 44,2 mil. + DPH = 53,485 mil. / 12 kusů = 4.456.833,00 Kč za jeden stánek - byť designově zpracovaného do tvaru lodi od vyhlášeného ateliéru !!! To si opravdu děláte z lidí legraci? Není to tak dávno, co jsme všude slyšeli, že stánky z Václaváku zmizí kvůli tomu, že se u nich stahují dealeři všeho možného - a teď taková novina? Nebyla ona likvidace původních stánkařů jen připravenou půdou pro další pražský exkluzivní veletunel? Za ty peníze si postavím luxusní dům !!! Zuzana Křížová
Bohuslav Svoboda ODPOVĚĎ: Musím uvést na pravou míru nepřesné mediální informace o počtu dodávaných stánků - jedná se ve skutečnosti o 22 kusů. Uznávám, že i tak vychází průměrná cena na více než 2 miliony korun, což se na první pohled asi každému zdá jako vysoká částka, avšak je třeba vzít v úvahu velice reprezentativní vzhled stránků, který byl navržen jedním z nejrenomovanějších českých architektů a který se podle názoru Rady hlavního města pro jedno z nejdůležitějších českých náměstí zdá adekvátní. Kromě toho, podle dnešní informace z deníku Metro prý původní stánky dosahovaly ceny rovněž až 2 miliony korun ... Myslím, že až výslednou podobu stánku uvidíte a bude tak mít možnost srovnat jejich vzhled s původními "krabicemi", svůj názor možná mírně poopravíte. 18.4.2013 11:31
OTÁZKA: Dobrý den pane primátore, myslíte, že Vaši politickou budoucnost ohrozí stávající obvinění v kauze Opencard? Jak si představujete svoji další politickou kariéru? Nepomýšlíte třeba na vyšší patra, než je komunální politika? Děkuji za odpověď. Pavel Švec
Bohuslav Svoboda ODPOVĚĎ: Ač by si to zřejmě někteří lidé v Praze přáli, jsem pevně přesvědčen, že se v této kauze ukáže naše nevina. Věřím, že orgány činné v trestním řízení budou konat rychle a nevznikne podezření, že se někdo pokouší tuto kauzu protahovat až do komunálních voleb. O mé další politické kariéře rozhodne pražská ODS. Co se týče vyšších pater, nehodlám se zabývat ničím jiným do té doby, než splním, co jsem si předsevzal na úrovni pražské komunální politiky. 18.4.2013 11:36
OTÁZKA: Dobrý den pane Svobodo, myslíte si že likvidace názorových odpůrců jejich vylučováním ze strany je ve 21. století v demokratické zemi legitimní postup?
Bohuslav Svoboda ODPOVĚĎ: V politické straně je legitimní rušit ta sdružení, ve kterých probíhají nestandardní, nedemokratické a netransparentní procesy. Naopak považuji za skandální, že na Praze 12 došlo k odstranění úspěšného senátora vzápětí po úspěšných volbách a že na Praze 4 byl odstraněn starosta během předvolební kampaně. Rušení oblastí vyvolaly mj. výše zmíněné kroky. Na Praze-Západ bylo důvodem zrušení oblastního sdružení tzv. velrybaření. O zrušení oblastí jsem nerozhodl já, nýbrž nejvyšší orgán ODS mezi kongresy - výkonná rada ODS. Její rozhodnutí bylo takřka jednomyslné. 18.4.2013 11:41
OTÁZKA: Jak to vidíte s budoucností parkování v Praze? Modré zóny oddělené pro každou MČ jsou diskriminací samotných obyvatel Prahy, kteří prostě jen bydlí v administrativně jiné MČ - nemluvě o nájemnících, kteří v Praze bydlí, žijí ale trvalý pobyt si do nájemního bytu zapsat nemohou (právně ano, fakticky to nejde). Pavel Obdržálek
Bohuslav Svoboda ODPOVĚĎ: Souhlasím, a právě z tohoto důvodu - a také třeba s ohledem na živnostníky - se Rada hl. m. Prahy včera rozhodla připravený projekt zavedení oddělených zón v jednotlivých MČ zastavit a spustit projekt zavedení zón v kontextu celého města. 18.4.2013 11:44
OTÁZKA: Jak budete dále financovat Dopravní podnik s dluhem 4 miliardy a dalšími budoucími závazky za tramvaje 15T ve výši cca 13 miliard? Jan Kolář
Bohuslav Svoboda ODPOVĚĎ: Návrh dalšího financování DPP očekáváme především od managementu této společnosti. Osobně jsem přišel s návrhem rozložení dodávek a plateb za tramvaje v čase tak, abychom DPP alespoň z části ulevili. V loňském roce se takové rozložení podařilo generálnímu řediteli Lichovi vyjednat, v letošním roce dosud k podobné dohodě nedošlo. Nákup nových tramvají považuji mírně řečeno za ekonomickou nezodpovědnost, která nás bude trápit ještě nejméně dalších 10 let. 18.4.2013 11:49
OTÁZKA: Kdy a proč jste opustil Unii Svobody? Jakub Malinský
Bohuslav Svoboda ODPOVĚĎ: Členem Unie svobody jsem nikdy nebyl. 18.4.2013 11:51
OTÁZKA: Dobrý den pane primátore, mám dotaz, který se netýká kauz Opencard a Blanka. Proč vítěz derby Sparta - Slavie dostává klíč od Prahy, když v Praze je více ligových mužstev? Nyní například Dukla je na tom lépe než Slavia, minulý rok hrála GL Viktoria Žižkov a Bohemians... Teoreticky by se mohlo stát, že klíč od Prahy získá Sparta protože jednou porazí Slavii, jednou bude remíza, ale skutečným vládcem Prahy bude třeba Žižkov, který zmíněná mužstva 2x v sezóně porazí. Takže nápad s klíčem od Prahy pouze pro tato dvě mužstva mi připadá jako jejich protěžování a zviditelňování na úkor ostatních pražských ligových mužstev, nemyslíte? Vladimír Holý
Bohuslav Svoboda ODPOVĚĎ: Nemyslím. Derby Sparta - Slavia má 120tiletou tradici a historii. Problémem, který zmiňujete, se můžeme začít zabývat až v momentě, kdy se tak stane, což osobně nepředpokládám :-) 18.4.2013 11:54
OTÁZKA: Vážený pane primátore, v Praze žiji od roku 2005 a zažil jsem tudíž dobu, kdy bylo Mariánské náměstí plné limuzín s SPZ 7A7 7777; naštěstí je tento čas již za námi. Taky díky Vám a Vašim spolupracovníkům, neobávám se tvrdit. Věřím, že když se podaří vyřešit problémy vzniklé ještě za Vašeho předchůdce (zakázky, pronájmy, ale i takové ty mezilidské věci: mafiáni si zvykli řídit přes radu města magistrát a další správní úřady), budete mít sílu vrátit Praze lesk: jak vyřešit pohyb po městě, aby byla metropole městem pro lidi, ne jen s nespojitými kousky pro lidi (pravý břeh Vltavy od železničního mostu po Karlův most, Malá Strana...); zbytek města je dnes chaos nebezpečný pro pěší, cyklisty, ale i pro řidiče MHD. A druhá otázka je odklon transitní dopravy. Kdy bude pane primátore kompletní silniční okruh Prahy, jak to vidíte Vy osobně, a co na to ŘSD a ministerstvo dopravy? Lze to zlepšit? Díky, hodně zdraví! Petr Koubek
Bohuslav Svoboda ODPOVĚĎ: Automobilovou dopravu v centru města považuji za jeden z nejpalčivějších problémů metropole. Jde o historický dluh státu a všech mých předchůdců, kterým se nepodařilo odstranit z tváře Prahy jizvu v podobě severojižní magistrály, která město pomyslně rozděluje na půl a ovlivňuje život statisíců Pražanů. Dle mého osobního názoru je jediným možným řešením dokončit vnitřní okruh města, zpoplatnit vjezd do historické části Prahy, uzavřít pro automobilovou dopravu Smetanovo nábřeží a případně další prostory u řeky a urgovat dokončení vnějšího okruhu českým státem. Automobily pochopitelně nemůžeme zakázat, ale musíme ulehčit život s nimi. Ke druhé otázce, dokončení kompletního Pražského okruhu je bohužel v nedohlednu. Děkuji za Vaši podporu. 18.4.2013 12:02

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.