Podle společnosti Eltodo spuštění parkovacích zón nic nebrání. Jako první by na nový systém měly najet Praha 6 a Praha 5. | foto: Yan Renelt, MAFRA

ODS volá po zrušení pražských parkovacích zón, zavedla by kruhová pásma

  • 69
Pražská ODS, která je na magistrátu v opozici, navrhuje zrušení současného systému parkovacích zón, které se letos rozšířily na území Prahy 5, 6 a 8 a na Jarov v Praze 3. Místo toho prosazuje kruhová tarifní pásma s nejdražším parkováním v historickém centru a jen pro rezidenty.

Podle ODS by měli Pražané mít možnost zaparkovat kdekoli po hlavním městě, nejen v místě bydliště. Strana proto navrhuje, aby se Praha rozdělila do čtyř kruhových tarifních pásem, která by se rozprostírala od středu města až k jeho okraji.

V nejužším historickém centru Prahy by vznikla zóna 0, kde by mohli parkovat pouze místní. „Myslíme si, že na Staroměstském náměstí mají parkovat pouze rezidenti,“ sdělil předseda pražské ODS Filip Humplík.

V centru města by vznikla zóna A, v širším okruhu pak levnější zóna B a v okrajových částech zóna C, ta jediná by byla zdarma. Zóna 0 by byla nejdražší, kdo by ji měl zaplacenou, mohl by parkovat i v zónách A a B, v případě zaplacení zóny A by se dalo parkovat i v zóně B.

Nový systém parkování, který navrhuje zavést pražská ODS (9.11.2016).

„Chceme zrušit nesmyslný systém parkovacích zón. Řešením jsou podle nás kruhová tarifní pásma, která umožní spravedlivě parkovat všem Pražanům. Bez ohledu na jejich bydliště, kdykoli a na celém území Prahy,“ říká Humplík.

Jako v Miláně nebo Oslu

Občanští demokraté dále navrhují, aby se změnil systém platby, který by měl nově nabídnout více platebních variant, a také zabudování parkovacích senzorů. Ty by řidičům ukázaly počet volných míst nebo možnosti rezervace parkovacího místa. Informace z nich by poskytovaly mobilní aplikace nebo informační tabule.

„Řidičům výrazně umožníme urychlit parkování, přispěje to tak i k nižší spotřebě a nižším emisím. Podobná řešení využívají moderní metropole jako Londýn, Milano nebo Oslo,“ sdělil místostarosta Prahy 3 Alexander Bellu.

ODS chce také rozšířit záchytná parkoviště P+R a začít stavět parkovací domy.

„Řešení musí být podpořeno urychleným dokončením výstavby pražských okruhů, nových P+R parkovišť i parkovacích domů,“ dodává Humplík. Na tom se ovšem shodne i s radním pro dopravu Petrem Dolínkem z momentálně spoluvládnoucí ČSSD (psali jsme například zde).

PŘEHLEDNĚ: Vše o parkovacích zónách v Praze

Pokud by se nový systém zavedl, cena parkovného by se neměla zvýšit. „Představujeme vizi. Dnes ale technologie nejsou náročné a nebavíme se o žádných vysokých nákladech,“ uvedl Bellu.

Pokud ODS uspěje ve volbách v roce 2018, systém by chtěla začít okamžitě zavádět.

Zóny už jsou v Praze několik let v městských částech 1, 2, 3, 7 a v částech Prahy 16. Letos byly rozšířeny do Prahy 5, 6 a 8 a na Jarov v Praze 3. Jejich zavedení zvažuje také Praha 4 a 9 (více zde). Samy si je provozují radnice v Praze 13, 16 a 22.

Podle předsedkyně zastupitelů ODS Alexandry Udženiji chce ODS nyní pro svůj návrh hledat podporu mezi politiky.

Proti současnému systému se minulý týden postavili rovněž zastupitelé ANO, které Praze vládne společně s ČSSD a Trojkoalicí (SZ, KDU-ČSL a STAN). Také podle zastupitelů ANO je nynější fungování zón problematické a nespravedlivé.

Parkovací zóny napříč Prahou