Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Praze překážejí nepoužívaná auta, město smí odstranit pouze vraky

  20:30aktualizováno  20:30
Odstavených aut jsou podle čerstvé statistiky v hlavním městě stovky a řidičům překážejí. Správa služeb Prahy však může z ulice odstranit jedině vraky, na ostatní evidentně nepoužívané vozy nesmí sáhnout. Za první pololetí řešila přes dvanáct set případů, z toho za vraky označila jen 500 aut.

Parkovací místa v Praze zabírají i odstavené vraky. Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Pokud technik Správy služeb označí vůz za vrak, nalepí na okénko auta lístek s výzvou k odstranění vozu. Ta se zveřejní i na úřední desce. "Pokud majitel vozu do dvou měsíců nezareaguje, můžeme vozidlo odstranit," uvedla mluvčí magistrátu Tereza Králová.

Když se však o vrak nejedná, město s ním v mnoha případech nemůže nic dělat. "Pokud odstavené auto stojí třeba na zákazu, porušuje vyhlášku či pravidla silničního provozu, tak jej může nechat odtáhnout policie. Neporušuje-li vůz žádná pravidla a není to vrak, může tam stát třeba sto let a my s tím nemůžeme nic dělat," dodala Králová.

Odstavená auta, která zabírají parkovací místa ostatním řidičům, stojí v pražských ulicích podle Správy služeb z různých důvodů. Buď jsou stará, nebo jim chybí karoserie či jiné díly. "Jde ale i o auta po havárii nebo ta, která jsou předmětem obchodu či dědického řízení," popsala Iva Vobořilová ze Správy služeb nejčastější důvody odstavení aut.

Nejvíce jich je v Praze 5, kde byly nahlášeny více než dvě stovky odstavených vozů, následuje Praha 4 se zhruba sto šedesáti. Nicméně mnohem méně z těchto aut bylo prohlášeno za vrak. Nejvíc takových vozů bylo právě v Praze 4, kde jich postávalo čtyřiapadesát.

Pokud se vlastník vraku o vůz nepostará ani po uveřejnění výzvy, přichází na řadu odtah a pak ekologická likvidace vozu. Ta je provedena zdarma.

Město tvrdí, že náklady vymáhá. Správa služeb prý žádné nemá

V případě, že město musí uhradit náklady, například za odtah vraku, může je podle ministerstva dopravy vymáhat od majitele. "Může to být poslední známý vlastník evidovaný v registru," vysvětlil Martin Novák z ministerstva.

A magistrát tvrdí, že náklady vymáhá. Je ovšem překvapující, že nedokáže říci, kolik majitel odstaveného vozu zaplatí. "Pokud lze zjistit majitele, jsou náklady na odstranění a likvidaci vraku vymáhány. Je to obecně složité," řekla Králová s odkazem na Správu služeb.

Jenže ta tvrdí, že žádné náklady nemá. "Vrak předáme smluvní firmě, která jej bezplatně odstraní z ulice. Nám tak nevznikají náklady. Proto po vlastníkovi vraku nemůžeme vymáhat náhradu," uvedla Vobořilová. Zřejmý rozpor v tvrzení nedokázal nikdo vysvětlit.

Nicméně Tomáš Kepert ze společnosti Autopark, která zajišťuje odtahy a likvidaci vraků, potvrdil, že službu provádí bezplatně. "Máme výdělek z prodaného kovošrotu," vysvětlil.



Témata: Praha




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.