Billboardy odvádějí pozornost šoférů od řízení i na Městském okruhu.

Billboardy odvádějí pozornost šoférů od řízení i na Městském okruhu. | foto: Yan Renelt, MF DNES

Magistrát začal čistit Prahu od billboardů, zmizet jich má šestatřicet

  • 17
Vedení hlavního města začalo bojovat s billboardy, které doslova zaplevelují ulice a okolí hlavních silničních tahů. Zmizet jich má zatím celkem 36. Podle odborníků billboardy ulice nejen hyzdí, ale také zvyšují nebezpečí nehod.

Magistrát rozhodl, že šestatřicet billboardů zmizí do dvou týdnů. Jde o poutače umístěné bez povolení silničního úřadu. Stojí například podél Jižní spojky, Pražského okruhu, Radlické, Průmyslové nebo Kolbenovy ulice.

"Pokud nebudou do deseti dnů odstraněny, bude magistrát povinen je do 15 dnů zakrýt a následně na náklady vlastníka odstranit," uvedla Tereza Králová z tiskového odboru magistrátu.

Minimálně některé z billboardů patří podle zjištění MF DNES společnosti Comerz Billboard. Jejího majitele se včera nepodařilo zastihnout. Firma však podle dřívějších informací médií měla problémy s magistrátem už dříve. Loni dokonce radnice podala kvůli umístění nepovolených poutačů trestní oznámení na neznámého pachatele. Nyní zřejmě tuto společnost čekají další potíže.

"Zvažujeme právní kroky vůči majiteli ploch," potvrdil Anton Fischer, šéf firmy Eurobillboard, která některé plochy Comerz Billboardu nabízí k pronájmu. Účtuje si za každou několik tisíc korun měsíčně.

Udženija: Zakážeme je a jinde se objeví

S likvidací povolených billboardů to bude mít město složitější. "Mohli bychom ukončit nájemní smlouvy, ale o týden později by se objevily vedle na pozemku, který nepatří nám. Chceme to řešit nějak koncepčně," uvedla radní Aleksandra Udženija.

Billboardy u dálnice D1 v Praze.

Komise pro památkovou rezervaci již navíc připravuje pravidla, která mají reklamu ve městě výrazně omezit.

Jedním problémem jsou stovky billboardů, které podle odborníků rozptylují řidiče a odvádějí jejich pozornost od řízení. Dopravní fakulta ČVUT provádí už několik let výzkum toho, jak reklamy ovlivňují pozornost řidiče. Jedním z jejich zjištění je, že spoře oděné ženy na poutačích přitahují nejenom muže, ale i ženy.

Odborníci zkoumají i to, jaké barvy přitahují řidiče nejvíc nebo kde umístěná reklama působí nejlépe.

Město hyzdí také reklama na sloupech osvětlení, reklamní plochy na domech nebo závěsné transparenty, jako třeba v Legerově ulici. "Rozdali jsme si úkoly, kdo co přes prázdniny připraví. Na podzim by měl být materiál předložen radě přímo panem primátorem," dodala Udženija.

Městu pomůže i novela zákona, díky které zmizí do pěti let všechny billboardy od dálnic. V metropoli se to bude týkat třeba úseku D1 od Chodova směrem na Brno.

,