Kamiony si kolem domů v Bezděčíně krátí cestu na R10. Ilustrační snímek

Kamiony si kolem domů v Bezděčíně krátí cestu na R10. Ilustrační snímek | foto: Radek Miča, MAFRA

Okraj Mladé Boleslavi trápí hluk z kamionů, vyměnit okna se nepodařilo

  • 1
Obyvatele Bezděčína, příměstské části Mladé Boleslavi, obtěžují denně kolony kamionů. Zkracují si cestu po bývalé silnici na Prahu. Kromě toho tu nedávno vyrostly čtyři nové tovární haly, k nimž přijíždějí další nákladní auta. To vše způsobuje v obci neúnosný hluk.

"Takhle to tady máme celý den," stěžuje si Ivo Rylich, který bydlí hned vedle Západní průmyslové zóny Mladá Boleslav-Bezděčín. Ukazuje při tom na šňůru kamionů, které projíždějí těsně kolem jeho domu na přilehlou rychlostní silnici R10. Vedle obydlené zóny navíc v souladu s územním plánem vyrostly čtyři nové haly firmy UNO, které přispívají k nadměrné hladině hluku.

Zmíněná firma sice není hlavní příčinou hluku, tou je R10, ale jako největší investor v této oblasti se společnost UNO zavázala krajské hygienické stanici, že nejpozději do kolaudace všech hal v areálu dokončí protihluková opatření na fasádách obytných domů.

Tato podmínka byla součástí vydání stavebního povolení. V současné době hala už stojí, protihluková opatření nikoliv. "Všem zájemcům jsme nabídli výměnu okenních tabulí na naše náklady, nebyl o to ale zájem," brání se ředitel firmy UNO František Nedošetka.

Staré okenní rámy nová skla neunesou

Pro výměnu oken domluvila sklenářskou firmu. "Po příjezdu na místo jsme museli konstatovat, že do okenních rámů není většinou možné protihluková skla instalovat. Jsou totiž staré a nové okenní tabule by neunesly," řekl majitel sklenářské firmy BONAS Vladimír Koudelka.

Výměnu celých oken firma proplácet nechce, a tak byla výměna provedena jen u dvou domů. Obyvatelé těch zbylých se proto cítí podvedeni.

Původně chtělo na výměnu skel obyvatelům přispět i město Mladá Boleslav. Nakonec ale od záměru ustoupilo, oficiálně kvůli nedostatku financí v rozpočtu. Přitom se ale jednalo řádově jen o desítky tisíc korun. Kdyby město zaplatilo okna obyvatelům Bezděčína, mohlo by to vyvolat vlnu žádostí z jiných oblastí.

Hluk totiž v dopravní špičce překračuje povolené limity téměř na všech dopravních tepnách, nejen v Mladé Boleslavi. V současnosti Firma UNO plánuje postavit v této lokalitě další halu. Se souhlasem města získal projekt zelenou i od ministerstva pro životní prostředí. Územní rozhodnutí zatím vydáno není.

Průmyslová zóna je určena pro vznik továren, hájí se firma

"Pokud firma UNO požádá o povolení a splní všechny podmínky, povolení jim vydáme," řekl vedoucí stavebního odboru Mladé Boleslavi Bohuslav Devátý. Daň z nemovitosti přinese ročně do městské kasy od firmy UNO dva miliony korun.

"Jednou je to průmyslová zóna, nikdo mi nemůže vyčítat, že tady chci stavět továrny," říká ředitel firmy UNO František Nedošetka. Spolu s městem chce ale na zlepšení situace v této oblasti spolupracovat. Už nyní firma spolufinancovala obyvatelům Bezděčína kanalizaci a chystá se zaplatit i chodníky.

Město by chtělo průjezd velkých nákladních vozidel lokalitou Bezděčín omezit. V současnosti na to ale nemá pravomoci. "Nejprve ze silnice musíme udělat místní komunikaci, převzít ji od kraje," řekla za město Mladá Boleslav tisková mluvčí Hana Koišová.