Kvůli omezenému počtu křižovatek nebudou mít řidiči možnost na dálnici pohodlně najet. Okruh tak bude převážně sloužit mimopražským šoférům, kteří se chtějí metropoli vyhnout. Pražští řidiči budou muset i nadále využívat Jižní spojku a Barrandovský most.
Projektanti původně počítali, že na jihozápadní části dálnice bude sjezdů a nájezdů hned několik.Jeden z nich měl být v Komořanech. Jenže místní obyvatelé tu křižovatku odmítli. Obávali se, že by zdejší Komořanská ulice posloužila motoristům jako radiála a zvýšil by se hluk.
KDE (NE)BUDOU SJEZDY1. Sjezd na Komořany Z dálnice měl být sjezd v Komořanech. Místní se báli, že vzroste provoz a zhorší se životní prostředí. Magistrát však prosadil, aby se přes novou dálnici postavil alespoň most, tím vznikla rezerva pro případ, že by město křižovatku prosadilo. 2. Sjezd na Cholupice a Točnou U Cholupic již stojí křižovatka, která však bude sloužit pouze vozům údržby. Běžní řidiči nájezd na okruh mezi Cholupicemi a Točnou používat nebudou. 3. Sjezd na Písnici Nájezdy a sjezdy z nové dálnice mezi Písnicí a Dolními Břežany budou zřejmě zataraseny betonovými panely i po spuštění dálnice. Nesouhlasí s ní obyvatelé Písnice. |
"Proti plánovanému nájezdu se postavila část opozice a občanské sdružení, které chtěly nájezd řešit jinak. To nás zdrželo a myslím, že dříve než za tři roky tady nájezd zpřístupněn nebude," říká starosta Prahy 12 Petr Hána.
I když v Komořanech křižovatku nakonec nepovolili, magistrát na poslední chvíli prosadil, aby se tu postavil přes novou dálnici alespoň most. Na něm nyní pracují dělníci.
Jenže až bude dálnice zprovozněna, budou v tomto místě řidiči podjíždět most vedoucí odnikud nikam. Město si tu udělalo rezervu pro případ, že by v budoucnu křižovatku prosadilo.
Do té doby řidičům k překonání Vltavy na jihu města bude nadále sloužit pouze přetížený most Závodu míru či Barrandovský most.
Křižovatka bude jen pro údržbu
Potíže jsou však i na jiných místech nové dálnice. Hned u Cholupic již stojí křižovatka, která nebude sloužit běžným řidičům, ale pouze vozům údržby.
Další křižovatka je mezi Písnicí a Dolními Břežany, ale i zdejší nájezdy a sjezdy budou pravděpodobně zataraseny betonovými panely. S touto křižovatkou z obdobných důvodů nesouhlasí obyvatelé Písnice a Libuše.
"Libušská ulice není na veliký nápor aut stavěná. Nájezd bychom byli ochotni zpřístupnit po zprovoznění nájezdu v Komořanech," říká tajemník úřadu Praha-Libuš Tomáš Hejzlar.
Pražané tak budou moci na dálnici najet pouze v Lahovicích a pak až u Jesenice, což se řadě z nich vůbec nevyplatí. Paradoxně tak okruh ležící na území několika městských částí nebudou moci využívat právě jeho obyvatelé.