Ve Zbraslavi bude jedno z mála míst, kde se bude dát z Pražského okruhu sjet.

Ve Zbraslavi bude jedno z mála míst, kde se bude dát z Pražského okruhu sjet. | foto: ŘSD

Okruh Pražanům pomůže méně, než se čekalo

Představa snadno průjezdných silnic v Praze vzala za své. Pražanům měla pomoci nová část Pražského okruhu mezi dálnicemi D1 a D5. Ta bude otevřena 20. září. Jenže kvůli protestům některých Pražanů nebudou řidiči moci novou dálnici plně využívat.

Kvůli omezenému počtu křižovatek nebudou mít řidiči možnost na dálnici pohodlně najet. Okruh tak bude převážně sloužit mimopražským šoférům, kteří se chtějí metropoli vyhnout. Pražští řidiči budou muset i nadále využívat Jižní spojku a Barrandovský most.

Projektanti původně počítali, že na jihozápadní části dálnice bude sjezdů a nájezdů hned několik.Jeden z nich měl být v Komořanech. Jenže místní obyvatelé tu křižovatku odmítli. Obávali se, že by zdejší Komořanská ulice posloužila motoristům jako radiála a zvýšil by se hluk.

KDE (NE)BUDOU SJEZDY

1. Sjezd na Komořany

Z dálnice měl být sjezd v Komořanech. Místní se báli, že vzroste provoz a zhorší se životní prostředí. Magistrát však prosadil, aby se přes novou dálnici postavil alespoň most, tím vznikla rezerva pro případ, že by město křižovatku prosadilo.

2. Sjezd na Cholupice a Točnou

U Cholupic již stojí křižovatka, která však bude sloužit pouze vozům údržby. Běžní řidiči nájezd na okruh mezi Cholupicemi a Točnou používat nebudou.

3. Sjezd na Písnici Nájezdy a sjezdy z nové dálnice mezi Písnicí a Dolními Břežany budou zřejmě zataraseny betonovými panely i po spuštění dálnice. Nesouhlasí s ní obyvatelé Písnice.

"Proti plánovanému nájezdu se postavila část opozice a občanské sdružení, které chtěly nájezd řešit jinak. To nás zdrželo a myslím, že dříve než za tři roky tady nájezd zpřístupněn nebude," říká starosta Prahy 12 Petr Hána.

I když v Komořanech křižovatku nakonec nepovolili, magistrát na poslední chvíli prosadil, aby se tu postavil přes novou dálnici alespoň most. Na něm nyní pracují dělníci.

Jenže až bude dálnice zprovozněna, budou v tomto místě řidiči podjíždět most vedoucí odnikud nikam. Město si tu udělalo rezervu pro případ, že by v budoucnu křižovatku prosadilo.

Do té doby řidičům k překonání Vltavy na jihu města bude nadále sloužit pouze přetížený most Závodu míru či Barrandovský most.

Křižovatka bude jen pro údržbu

Potíže jsou však i na jiných místech nové dálnice. Hned u Cholupic již stojí křižovatka, která nebude sloužit běžným řidičům, ale pouze vozům údržby.

Další křižovatka je mezi Písnicí a Dolními Břežany, ale i zdejší nájezdy a sjezdy budou pravděpodobně zataraseny betonovými panely. S touto křižovatkou z obdobných důvodů nesouhlasí obyvatelé Písnice a Libuše.

"Libušská ulice není na veliký nápor aut stavěná. Nájezd bychom byli ochotni zpřístupnit po zprovoznění nájezdu v Komořanech," říká tajemník úřadu Praha-Libuš Tomáš Hejzlar.

Pražané tak budou moci na dálnici najet pouze v Lahovicích a pak až u Jesenice, což se řadě z nich vůbec nevyplatí. Paradoxně tak okruh ležící na území několika městských částí nebudou moci využívat právě jeho obyvatelé.

,