Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úřad chce omezit rychlost na Vltavě. Kanoisté souhlasí, člunaři zuří

  20:00aktualizováno  20:00
Státní plavební správa chce zpomalit lodě na Vltavě mezi pražským Braníkem a Smíchovem. Hlavně motorové čluny za sebou nechávají „vlnobití“, které působí potíže třeba veslařům. Plán rozzlobil výrobce a prodejce rychlých lodí. „Je to nesmysl. Znamenalo by to konec rekreačních plaveb,“ tvrdí.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Michal Šula, MAFRA

Správa hodlá v úseku Jiráskův most - Branický most povolit pouze takzvanou plavbu ve výtlaku, typickou pro výletní lodě, rybářské čluny, plachetnice nebo hausbóty. Nezáleží přitom na velikosti plavidla, ale na jeho tvaru a rychlosti. Zákaz by se dotkl plavby ve skluzu, tedy rychlých motorových člunů.

Zatím se všechny druhy lodí potkávají. Za pěkného počasí se na Vltavě u Náplavky nebo Žlutých lázní prohánějí čluny, velké turistické „parníky“ míjejí sportovce v kanoích a rybáře na pramicích, v centru metropole dotvářejí mumraj na řece také kýčovitá šlapadla.

Čluny před rokem zrychlily

Podmínky pro provozování člunů na řekách a přehradách uvolnila v dubnu 2015 vyhláška ministerstva dopravy. Povolila vodní skútry a neomezenou rychlost ve vzdálenosti alespoň 25 metrů od břehu řeky nebo alespoň 50 metrů od břehu přehrady.

Vyvolalo to obavy zejména mezi plavci. Ty zesílily po červencové tragédii na nádrži Jesenice u Chebu, kde policejní člun usmrtil plavce (o problematice jsme psali zde).

Zdánlivá idyla však podle Státní plavební správy (SPS) přináší časté kolize a sváry. Úřad proto před pár týdny navrhl zakázat plavbu ve skluzu. „Na Vltavě je běžně tak intenzivní provoz plavidel všech druhů, že je potřeba lodě zpomalit a zabránit tomu, aby vytvářely nebezpečné vlnobití, které je problémem pro další plavidla,“ sdělil iDNES.cz ředitel SPS Hynek Beneš.

Rekreační lodě by tak musely snížit rychlost z 10 až 15 km/h na 5 až 8 km/h. Problémy ovšem podle Beneše nedělají jen rychlé čluny.

„Vůdci motorových plavidel často nejsou schopni zaregistrovat či vyhodnotit dopad svého způsobu plavby na okolí a současně sportovci plují vedle sebe v počtu neúměrném šířce řeky, bez dostatečného soustředění na provoz nebo večer bez potřebného osvětlení,“ vyjmenoval šéf SPS.

Jezdit pomalu? Jako nejezdit vůbec, říkají člunaři

Proti návrhu se ohradily Asociace lodního průmyslu (APL) a Svaz vodního motorismu. „Toto omezení může firmy APL i uživatele motorových člunů výrazně poškodit. V oblasti Podolí a Modřan je asi osmikilometrový úsek, kde se tradičně plulo s motorovými čluny,“ tvrdí předseda APL Petr Novotný. Jezdit pomalu je pro motorové čluny stejné jako nejezdit vůbec, zlobí se.

APL navrhuje jako přijatelnější řešení celoplošné omezení rychlosti, na jehož dodržování by dohlížela policie. Plavební správa to zpochybňuje. „Rychlost to nevyřeší z toho důvodu, že každé plavidlo vytváří nebezpečnou vlnu při různé rychlosti,“ vysvětluje Beneš.

Souhlasíte s omezením rychlosti lodí na Vltavě v Praze?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 9. února 2016. Anketa je uzavřena.

ANO 2437
NE 447

Skutečnou plavební nehodu pamatuje jen jednu, jde tak spíš o prevenci. „Vodní cesta slouží i k tréninkům, k odpočinku. Jde o to vytvořit pohodu pro všechny činnosti, které se tam odehrávají,“ dodává.

Mluvčí APL Eva Skořepová argumentuje, že by změny dopadly i na sportovce - motorové čluny provázejí veslice nebo rozvážejí bójky.

Zástupci Českého svazu jachtingu pak upozorňují na desatero, které začalo platit přibližně před dvěma roky jako doporučení pro dopravu na Vltavě, nemělo ale žádný efekt.

„Náš svaz z principu nesouhlasí s omezeními, protože jsme přesvědčení, že nevyřeší problémy dopravy na Vltavě. Plánované omezení se jachtingu výrazně nedotkne, ale neznamená to, že s tím souhlasíme a že si myslíme, že to vyřeší problémy. Osobně si myslím, že je opatření zbytečné,“ sdělil předseda výkonného výboru Českého svazu jachtingu Karel Bauer.

Za Státní plavební správou naopak stojí Český olympijský výbor (ČOV), za který vyjednával sportovní ředitel Martin Doktor. „K jednání s SPS jsem byl pověřen předsedou ČOV Jiřím Kejvalem poté, co se na ČOV jako na nezpochybnitelnou autoritu českého sportu se svými obavami a stížnostmi obraceli zástupci vodáckých svazů,“ sdělil iDNES.cz Doktor.

„Jedná se o jediný úsek stakilometrové délky splavné Vltavy a nejméně dvacetikilometrového pražského úseku, kde bychom chtěli, aby motorové čluny zpomalily. I my si uvědomujeme, že omezení ‚výtlakem‘ není ideální, v ČR ale z technických důvodů není možné zavést jiné opatření se shodným účinkem, například rychlostní limit,“ vysvětlil kanoista a dvojnásobný olympijský vítěz Doktor.

Na dodržování plavby ve výtlaku by dohlížela městská policie. Zda začne omezení skutečně platit, se rozhodne až po dalších jednáních.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.