OTÁZKA:
Dobrý den pane primátore, rád bych se Vás zeptal, kdy dojde ke slibované změně účasti politiků v akciových společnostech vlastněných Prahou a přestanou se rozkrádat veřejné peníze?!
Pane primátore, co říkáte na nedávné vyjádření pana Tůmy v MF Dnes, že ho politika nebaví a nechce jí dělat? Ještě s ním chcete jít krást koně? &61514;
ODPOVĚĎ:
Dobrý den, všem čtenářům webového portálu iDNES.cz. Vážený pane, mohu na tomto místě oznámit, že došlo k přípravě prvního draftu pro změny účasti politiků v akciových společnost vlastněných hl. m. Prahou. Rozhodli jsme se, že přecházíme na tzv. německý model. Což znamená, že politici nebudou obsazovat místa v představenstvech společností, která budou vyčleněna výhradně pro management firem, a zároveň dojde k úpravě honorářů politiků, kteří budou sedět pouze v dozorčích radách společností. Nedokáži si představit, že by honoráře politiků byly na stejné úrovni, jako v předchozím volebním období. Akcionář musí mít své zástupce v dozorčí radě, aby vykonávaly dozor nad vlastněným majetkem. Na druhou otázku bych rád odpověděl, že nerozumím tomu, proč pan Tůma kandidoval, když v této chvíli dělá takovéto závěry. Navíc mě včera překvapila reakce TOP 09, když odešli z mimořádného zastupitelstva. Podle slibu, který jako zastupitelé složili, mají hájit zájmy Prahy. Tím, že odešli, ho vážně zpochybnili. Šlo o to, že nám ministr Kalousek chce vzít 1,1 miliardy korun a TOP 09 klidně odejde s tím, že je to nezajímá. Teď nejde o to krást nebo nekrást s panem Tůmou koně. Ty teď krade celé Praze ministr Kalousek a všichni zastupitelé, včetně pana Tůmy, by se mu v tom měli pokoušet společně zabránit, jinak na to odplatí všichni Pražané. A to nemůžu připustit
25.3.2011 13:06
OTÁZKA:
Dobrý den pane primátore.
Líbí se Vám množství billboardů, které jsou na územní hl. Prahy a jejichž počet, zejména před volbami neustále narůstá?
Inspirujete se postojem min. dopravy a začnete je také likvidovat s ohledem na bezpečnost i estetiku?
Změní se Praha v tomto směru během následujícího volebního období? K horšímu nebo k lepšímu?
Děkuji za předem za nevyhýbavou odpověď.
Jakub S.
Jakub Suchy
ODPOVĚĎ:
Dobrý den, o množství billboardů a nejasném nakládáním s nimi, jsem byl několikrát informován na různých veřejných diskusích. I z tohoto důvodu jsem, zadal radní pro oblast majetek, aby se touto problematikou zabýval a celou věc prověřila auditem. Na jeho výsledky teď netrpělivě čekám a rozhodně se touto problematikou budu dále zabývat, aby se Praha skutečně změnila k lepšímu za následující čtyři roky.
25.3.2011 13:13
OTÁZKA:
Dobry den, pane predsedo,
Rad bych se zeptal, jak je to s prohlasovanym omezenim hazardu na uzemi hl.mesta Prahy?
Kuprikladu, na Pankraci se momentalne pripravuje otevreni dalsiho velkeho casina, pricemz se jedna o obytnou oblast maleho sidliste a v bezprostredni blizkosti zakladni skoly Plaminkove a skolek/jesli…je skutecne neuveritelne kolik vsude se nachazi techto podniku, bez ohledu na to, co je v nejblizsim okoli…jak problematicke je prosadit prsilusne regule/zakony, ktere by umoznovaly nestavet/provozovat tyto zarizeni v takovychto oblastech..?
Existuji jina reseni, podobna tomu co bylo pred casem uplatneno v Mar.Laznich?
Dekuji
Petr Dubsky
Jiri Gazda
ODPOVĚĎ:
Hlavní problém hazardu nejenom v Praze, ale i v dalších obcích a městech České republiky spočívá v tom, že obce a města mohou na svém území regulovat pouze výherní hrací přístroje, nikoli ostatní modernější herní zařízení, které povoluje Ministerstvo financí. V současnosti se tedy děje v Praze to, že jak ubývá míst, na kterých nelze provozovat výherní hrací přístroje v důsledku obecně závazné vyhlášky hl. m. Prahy, žádají provozovatelé ve stále větší míře Ministerstvo financí o vydání povolení k provozování jiných herních zařízení, zejména videoloterních terminálů, a jak je zřejmé, tak ho i dostávají. Pro dokreslení situace, zatímco v roce 2008 bylo v Praze 682 videoloterních terminálů povolených Ministerstvem financí, na konci roku.2010 jich bylo již 7576. Počet výherních hracích přístrojů regulovaných hl. m. Prahou se přitom za stejném období snížil o 2300 kusů. Na základě soustavného tlaku Prahy a dalších obcí a měst se však nyní zdá, že návrh zákona, který by tuto situaci řešil, má šanci úspěšně projít legislativním procesem. To je jediná možná obrana proti tomuto problému.
25.3.2011 13:17
OTÁZKA:
Zdražíte v Praze jízdné v MHD?A co se děje s Opencard?
ODPOVĚĎ:
Letošní rozpočet hl. m. Prahy v sobě obsahuje naplnění slibu radniční koalice, že zajistí, aby děti do 15 let a občané starší 65 let mohli využívat MHD zdarma. Zároveň v tomto roce rozhodně neuvažujeme o zdražení jízdného v MHD. K Vaší otázce ohledně Opencard. V současné době je vydáno přes 750 tisíc karet, za posledních půl roku bylo vydáno necelých 300 tisíc karet. Městu se v únoru tohoto roku podařilo převzít správu Pražského centra kartových služeb od bývalého správce spol. Haguess. Může tak snadněji realizovat rozvoj projektu dle svých vlastních představ, potřeb a zároveň celý projekt více kontrolovat a dozorovat, aby se opět neopakovala situace z minulých let. Hlavní město muselo, jakožto nový správce, zajistit veškeré činnosti související s výrobou, distribucí i funkcemi karet Opencard. Projekt musí být řízen zcela jiným způsobem a hlavně transparentně, protože jediněv tomto případě bude smysluplným.
25.3.2011 13:25
OTÁZKA:
Četla jsem, že chcete vybrat dva panely advokátních kanceláří – co to vlastně znamená?
ODPOVĚĎ:
Dobrý den, do nynějška pro město pracovalo na desítky advokátních kanceláří bez jasných principů a pravidel. Proto chceme celou problematiku zprůhlednit prostřednictvím tzv. panelu na advokátní služby, který nám zajistí značnou finanční úsporu. Jeden bude Praha využívat pro potřeby tzv. velkých kauz s celoměstskou důležitostí a vysokou složitostí (například s mezinárodním prvkem či arbitráže), ve druhém budou advokátní kanceláře, které budou město zastupovat v „běžných“ domácích záležitostech, tedy především při vymáhání pohledávek a v kauzách nepřekračujících hranice státu, které však přesahují personální kapacitu hlavního města Prahy.
25.3.2011 13:28
OTÁZKA:
Co Vy a auta? Jak se Vám řídilo to auto na elektřinu?
ODPOVĚĎ:
Dobrý den, děkuji za Váš dotaz. Tuším, že svou otázku směřujete k mé projížďce elektromobilem. Hl. m. Praha se chce ujmout role koordinátora v zavádění čistého automobilismu. Je potřeba pražskou dopravu řešit komplexně s ohledem na všechny druhy tzv. čistého automobilismu, ať už je to například využití elektromobilů, CNG vozů či dalších alternativních pohonů. Předpokládám, že jste v minulém týdnu zaznamenal zprávu, že v Praze proběhla odborná konference "Čistý automobilismus – řešení pro udržitelnou městskou dopravu,“ kdy jsem spolu s prvním náměstkem Karlem Březinou převzal klíčky od zapůjčeného elektrovozu k bezplatnému užívání magistrátu (z rukou zástupce jednoho ze smluvních partnerů, se kterými Praha podepíše Memorandum o spolupráci).
25.3.2011 13:32
OTÁZKA:
Dobrý den pane primátore. Co ten tunel Blanka? Kdy bude teda hotový a kolik to bude stát? Co jste už na úřadě udělali proti korupci? Jestli se Vám to podaří, tak držím palec!
ODPOVĚĎ:
Dobrý dne, naší prioritou je tunelový komplex dokončit v co možná nejkratším možném termínu a co nejdříve ji předat do užívání Pražanům. Předpokládaný termín dokončení této jedinečné stavby je na přelomu let 2013 a 2014. Stavbu nejvíce prodražily její propady. Kvůli tomu, že Praha musela změnit technologii ražby, stoupla cena o 1,3 miliardy korun. Další peníze šly na zpevňování půdy. První dva propady nikdo podle odborníků nezavinil, platit za ně proto musí město. Stavební práce zdražily podle dokumentů odboru městského investora o pět miliard, technologie si mají vyžádat o více než miliardu více. Inflační valorizace má cenu zvednout o 3,5 miliardy. Celkem by tedy měla Praha zaplatit 37,1 miliardy. Dosud za Blanku vydala 18 miliard korun, tunelový komplex měl stát včetně projektů a technologií zhruba 27 miliard. Znovu projednáním smluv se bude magistrát snažit cenu za stavbu fixovat - v původní smlouvě o výstavbě tunelového komplexu nebyla totiž stanovena konečná cena a zároveň budeme jedna se stavební firmou a snížení celkových nákladů stavby, aby došlo ke snížení ceny celého projektu. K Vaší druhé otázce. Provádíme audity důležitých zakázek, smluv a dalších majetkových transakcí města z minulosti, vypsali jsme výběrová řízení na vedoucí pozice Magistrátu hlavního města Prahy, abychom zároveň zjednodušili a zeštíhlili řídící strukturu magistrátu, a zřídil jsem poradní orgán primátora Pražskou protikorupční radu (PRAPOR), ve které pracují odborníci se zaměřením na ekonomiku a protikorupční opatření. Cílem činnosti této expertní skupiny je vypracovat zásady a pravidla zastupování města ve společnostech s majetkovou účastí hl. m. Prahy. Dále pak rozvinout stávající protikorupční strategii magistrátu - doplnit ji o další efektivní nástroje prevence korupčního jednání a napomáhat řešit aktuální problémy vyplývající z této problematiky. Mezi členy Pražské protikorupční rady jsou například: advokát Dr. Tomáš Sokol, ekonomové doc. Jiří Schwarz a Ing. Miroslav Zámečník, šéf právní sekce ministerstva pro místní rozvoj Jan Sixta. První jednání Pražské protikorupční rady proběhlo v polovině února. Většina expertů se přitom jednoznačně přikláněla k přesunutí zástupců města ve společnostech s majetkovou účastí do dozorčích rad a tam důsledně plnit kontrolní funkci řádného hospodaření. Nepůjde tedy o žádné trafiky pro politiky. V představenstvech společností by pak měli být profesionálové v daném oboru.
25.3.2011 13:40
OTÁZKA:
Pane primátore, kde se zasekla slibovaná očista od zkorumpovaných úředníků typu pana Kněžínka?
ODPOVĚĎ:
Vážený pane, očista se nikde nezasekla. V současné době probíhají výběrová řízení a v příštím týdnu budou zasedat výběrové komise, které vyberou nejvhodnější kandidáty. Nedomnívám se, že po reorganizaci úřadu a vypsání nových výběrových řízení by mě někdo mohl nařknout z toho, že se naše konání, jakkoliv zpomalilo či dokonce zastavilo.
25.3.2011 13:44
OTÁZKA:
Dobrý den, pane primátore, bude Praha bez námitek platit nedávné navýšení ceny tunelu Blanka, případně každé další, na které si Metrostav vzpomene? Bude nadále "kontrolovat" práci Metrostavu instituce, která je s ním očividně domluvená? Jestliže báňský úřad tvrdí, že Metrostav nedodržoval technologické postupy a možná ani neprostavěl vše, co si fakturoval, nemohla by jít cena naopak dolů?
ODPOVĚĎ:
Vážený pane, v případě tunelu Blanka jsem se rozhodl, že budu prosazovat vznik Komise pro stavbu tunelového komplexu Blanka. Ta bude mít za úkol určit priority kontrol hospodaření při stavbě a zároveň kontrolu nad financováním a prováděním dostavby. V komisi by měli usednout zástupci investora, tedy magistrátu hlavního města Prahy, dodavatelů a členů relevantních výborů. Zároveň budu rozhodně tlačit na dodavatele celé stavby v otázkách snížení ceny celého tunelového komplexu. Cena celé stavby musí jít jednoznačně dolů.
25.3.2011 13:50
OTÁZKA:
Dobry den, co rika na informaci, ze vas protikandidat Zdenek Tuma pocka do rozhodnuti US o volbach v Praze a pokud nebudou zruseny, opusti zastupitelstvo a bude se venovat podnikani? A ze by mu nestacil na jeho zivotni standard primatorsky plat 100k? Co tomu rikate a jak s platem vyjdete vy?
ODPOVĚĎ:
Jak jsem již řekl, jeho vyjádření mě velice překvapilo. Já osobně s platem problém nemám, i když i mně se plat snížil vstupen na radnici. Nicméně svou práci stále chápu, jako službu veřejnosti a domnívám se, že to jako rodilý Pražák svému městu tak trochu dlužím.
25.3.2011 13:54
OTÁZKA:
Zajimalo by me, proc jste na vcerejsi mimoradne schuzi zastupitelstva k dluhum KCO nevovali k zodpovednosti predsedu prazske TOP09 Frantiska Laudata, ktery je jako byvaly zmocnenc pro rekonstrukci a pronajem KCP primo zodpovedny za dluh 2 miliardy, zpackanou rekonstrukci a nevyhodny pronajem? Udajne byla rekonstrukce a stavebni prace predrazeny az 10x a nekter vubec nebyly provedeny. Pote bylo KCP nevyhodne pronajate. Proc se tot neresi a radne nevysetri? Pan Laudat moc dobre vi proc vcera utekl ze salu, asi ho tizila zodpovednost a svedomi.
ODPOVĚĎ:
Dobrý den, chování TOP 09 na posledním zastupitelstvu jsem již komentoval v jedné z předcházejících odpovědi. Děkuji za Váš dotaz.
25.3.2011 14:00
OTÁZKA:
Dobrý den,
zajímalo by mě, zda splníte slib, který spolu s p. Březinou byl apelován směrem k seniorům, že hromadná pražská doprava bude pro seniry starší 65 let, zdarma.
ODPOVĚĎ:
Je to jeden z bodů našeho programového prohlášení, ve kterém jsme se veřejně zavázali k tomu, že tento úkol splníme do konce našeho volebního období.
25.3.2011 14:03
OTÁZKA:
Dobrý den, proč Praha a městská policie stále pronásledují pouliční umělce, divadelníky a lidi co se chtějí setkávat v parcích a ulicích a neblokují chodníky a ani nepřekračují hlukové limity? Nemyslíte že pouliční umění k evropským městům patří a vytváří jeho genius loci? Bude město nějak reagovat na iniciativu umělců a jejich dubnový pochod?
ODPOVĚĎ:
Dobrý den, s Vaším názorem plně souhlasím a už jasně deklaroval to, že pouliční umění do Prahy patří. Není možné, aby Praha umělcům v jejich aktivitě jakkoliv bránila. Spíše musíme nastavit jasná pravidla pro jejich činnost v ulicích našeho města.
25.3.2011 14:07
OTÁZKA:
Dobrý den pane primátore,
Chtěl jsem se zeptat, zdali byste byl ochotný pomoci s nevídanou změnou v územním plánu zavánějící korupcí. V dubnu 2010 na pozemcích č. 4400/35 a č. 4400/36 v katastru Modřany umožnil Magistrát změnu z typu užití A (jednopatrová stavba) na F (šesti a více podlažní) navzdory zápornému stanovisku městské části. Nyní developer plánuje změnu plně využít a postavit osmipatrový dům, který ohrozí školku, zastíní stovky bytů. Žádost o územní řízení už podal, takže čas běží a naše možnosti obrany jsou omezené. Změna typu z A na F, tedy pětinásobná změna, je nevídaná. Děkuji za reakci.
ODPOVĚĎ:
Kontaktuje prosím můj sekretariát na radnici a pokusím se Vaším podmětem zabývat. Emailové adresa je: bohuslav.svoboda@cityofprague.cz
25.3.2011 14:14