Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

On-line rozhovor

On-line rozhovor se zástupcem ředitele organizace ROPID Martinem Šubrtem

Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt
velikost textu:
vydáno 28.1.2016 11:00

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 28. ledna 2016 do 11:30

OTÁZKA: Zdravím a koukám Martine, že jste se dostal až do jámy lvové. Pamatuji si dodnes Vaše výborné blogy a články k dopravě, psané z druhé strany (například perfektní o rozumně pohodlné obsaditelnosti tramvají, což neplatilo o 14T). Jak dlouho pracujete v Ropidu, jaké máte širší vize a jak se je (po)daří realizovat? Vím, složitější otázky. A k vídeňské variantě - byl by na tramvajích (podle mě ekonomicky i organizačně nutný) pásmový provoz, případně větvení v koncových úsecích tratí (což by nespíš dělalo Pražákům dost problémy)? David Dobeš
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, v Ropidu pracuji od srpna 2015. Základní vizí je posílení komunikace mezi organizátorem a vámi cestujícími, aby příprava změn byla společnou činností. Pokud jde o teoretický vídeňský model, určitě by se nějaké pásmování linek objevilo, ale taková řešení jsou už v síti realizována v poměrně značné míře i dnes. 28.1.2016 11:05
OTÁZKA: Dobrý den, ve Vídni či jinde na Západě autobusy a tramvaje na konečné často čekají v nástupní zastávce, aby si lidé mohli sednout a nemuseli mrznout či moknout venku. U nás kdyby to řidič udělal, hrozí mu pokuta. Nebylo by dobré se v té Vídni inspirovat i v těchto věcech? Jiří Macek
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: V minulosti se i v Praze taková řešení již zkoušela. Určitě se jimi budeme ve spolupráci s dopravci zabývat, ale má to souvislosti i v oblasti délek přestávek řidičů, protože pražský provoz není jednoduchý a řidiči kromě delších bezpečnostních přestávek potřebují i přestávky kratší. V případě, že stojí v nástupní zastávce, už za vozidlo a cestující odpovídají a nemohou si odběhnout např. na záchod. 28.1.2016 11:07
OTÁZKA: Dobrý den, metrolinky by mě docela potěšily, ale chtělo by to online polohy spojů od DPP, aby člověk mohl líp plánovat cestu. Chystá se to? Druhá věc, podaří se v létě dotáhnout integraci Mělnicka? Díky a hezký den ondatra
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Budeme předkládat tři návrhy změn, metrolinkový (vídeňský) bude předložen jako třetí s tím, že má ukázat, jak by vypadal stav, o němž se roky diskutuje. Směr výsledného řešení vzejde ale až od názorů městských částí a cestujících. Ve spolupráci s DPP na on-line polohách spojů určitě máme v plánu pracovat. Má to určité technické obtíže, ale byli bychom rádi, aby v dohledné době Praha takový systém pro veřejnost měla. 28.1.2016 11:10
OTÁZKA: Dobrý den, proč předem vzdáváte – viz čerstvá vyjádření zástupců Ropidu v médiích – třetí, nejradikálnější variantu změn ve „vídeňském“ stylu? Možná na ni dojde později – a cestující veřejnost se zbytečně bude rozčilovat nadvakrát. Mgr. Josef Veselý
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Nevzdáváme ani nepreferujeme žádnou variantu. Sbíráme poměrně dost podnětů k tramvajovému provozu a budeme předkládat možná řešení. Řada podnětů jde vyřešit snadno, řada složitěji, některé jen v tom vídeňském stylu. Vnímáme ale velmi jasně, že Pražané nepreferují rozsáhlé změny, které by výrazně měnily jejich každodenní cesty. 28.1.2016 11:13
OTÁZKA: Zdravím, kolego z diskuzí :-), je logické, že linkové vedení nemůže od počátku vydržet dlouho. Ze svých výzkumů vím, že je velmi obtížné vytvořit optimální linkové vedení a optimální počet spojů. Univerzální model neexistuje a je potřeba ke každému městu přistupovat zvlášť opatrně. Přepravní proudy se neustále mění a nelze vyhovět všem. Chtěl jsem se však zeptat, zda je možné v Praze navhrnout takové linkové vedení, které by vydrželo déle než 10 let (viz intervalová doprava v Brně, která funguje už cca 20 let bez vážnějších změn, popř. v Plzni)? Používáte k modelování dopravy nějaké vědecké metody, které byly vyzkoušeny v zahraničí? Neznám detailně přepravní proudy v Praze, ale díky Čechům líným a neochotným přestupovat je někde doslova přelinkováno. Podle mě by rovněž stálo za úvahu více propojit některé železniční stanice s MHD. K některým nádražím MHD nezajíždí vůbec (ne všude se autobus dostane) a železnice není tak využívaná jako např. v Drážďanech nebo Berlíně. Děkuji za odpověď. Bronislav Gabryš
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, letos poprvé využíváme dopravního modelu kolegů z Technické správy komunikací - Úseku dopravního inženýrství. Například pro získání přehledu, kterými směry z daných zastávek pokračuje jaké procento cestujících. Praha je specifická v tom, že má rozsáhlou a provázanou síť tramvají, v níž každý nový požadavek vyvolává řetězovou reakci na celé síti. Jedna úprava znamená přepočítat proklady spojů na většině sítě, někde najednou jezdí spoje spolu apod. Rádi bychom ale návrh připravili tak, aby byl stabilní. 28.1.2016 11:16
OTÁZKA: Mám rozumět tomu, že by mohla existovat linka Barrandov - Smíchov - Anděl - Kotlářka - Motol - Řepy? Kolik linek by jezdilo přes centrum a hlavně jaké? Děkuji za odpověď. Patrik Eger
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Vzhledem k poptávce cestujících ve vztahu k centru zejména z větve Plzeňské ulice se taková linka do ani jednoho z návrhů pravděpodobně nedostane. Přes centrum bude jezdit tramvají o maličko více než dnes, jaké, to bude záležet na městskými částmi a cestujícími preferovaném návrhu. 28.1.2016 11:18
OTÁZKA: Plánují se tramvaje na Jižní Město? Věra
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: V návrhu nového Metropolitního plánu je obsažena tramvajová trať z Želivského směrem na Kubánské náměstí a dále přes Bohdalec, Spořilov na Opatov a dále na Jižní Město. Trať je nazývána "Východní tramvajová tangenta". 28.1.2016 11:19
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mne, kolik pracovníků ROPIDu jezdí denně MHD a na jaké vzdálenosti? Dosud byly tramvaje základem dopravního systému, které metro a autobusy postupně doplnily. Jestliže bude Prahou křiživat "14 tramvajových linek", co se stane s tratěmi, které zůstanou neobsazeny? Existují oblasti, které jsou metrem i busy nedosažitelné nebo tak zacpané auty, že si nedovedu představit autobus jako "návazný" spoj. Mám dojem, že ROPID má organizovat pražskou dopravu tak, aby nejlevnější jízdenky za 24 Kč byly prakticky nepoužitelné. Už minulá úprava některé úseky rychle přehodila z tarifu 24 na 32 Kč. Lenka Malá
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Domnívám se, že všichni zaměstnanci Ropidu jezdí MHD několikrát denně (včetně mě), řada z nich navíc po práci a o víkendech řídí tramvaje i autobusy. Mezi projektanty jsou bývalí strojvůdci metra. Služební auto máme především pro účely zastávkové služby. V žádném návrhu nedojde k tomu, že by někam tramvaje nezajížděly. Problémy s ucpanými ulicemi se snažíme ve spolupráci s DPP a TSK řešit, v úterý byl v Radě hl. m. Prahy schválen tisk se seznamem lokalit, kde bychom rádi vylepšili pravidelnost provozu preferencí. 28.1.2016 11:24
OTÁZKA: Odpověď: Dobrý den, paní Věro, ano tramvaje ze Spořilova na Jižní Město někdy pojedou. Měla by sem jezdit linka č. 11. Patrik Eger
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: O čísle linky na nové trati je hodně předčasné hovořit ;-). 28.1.2016 11:25
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, proč neustále děláte změny v počtu linek autobusů, které zastavují na autobusové zastávce Ďáblický hřbitov, zejm. v souvislosti s integrací spojů z Mělnicka a Neratovicka. Po obyvatelích dotčené lokality chcete, aby snášeli zvýšenou dopravu, ale seberete jim jediný benefit. tj. aby mohli využívat i linky 348 a 349, která kolem nich jen projíždí (linku 369 nepočítám, chápu, že je rychlíková). Zvláště večer nebo o víkendech by tohle přišlo vhod, nemluvě o tom, že jste odřízli tuto lokalitu od přímého spojení s nemocnicí Bulovkou, když jste tuto zastávku zrušili pro linku 348. Dále by mě zajímalo, zda nezvažujte návrat dvou linek tramvají do úseku Nádraží Vysočany - Balabenka? Děkuji za odpověď. Pavel
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Do úseku Nádraží Vysočany - Balabenka bychom velmi rádi zavedli druhou tramvajovou linku. Pokud jde o Ďáblický hřbitov, o podobě provozu jednáme vždy s řadou partnerů. V tomto případě šlo o kompromis mezi požadavkem Neratovic na zavedení dalších spojů rychlíkových linek a požadavkem Prahy na zajištění místní obsluhy. Byly proto vytipovány zastávky na území Prahy s nejnižším obratem. Počet spojů linky 103, které v zastávce staví, je dnes vyšší než před dubnem 2015. Situaci dále sledujeme. 28.1.2016 11:28
OTÁZKA: Pane, když jste připravovali v roce 2012 metrolinkovou revoluci, tvrdili jste, že díky zlepšenému dispečerskému řízení nebude docházet ke sjíždění jednotlivých spojů, jako se to děje u nás v Karlíně na lince 3 a také, že když někde nějaká metrolinka bude mít problém, tak dispečeři na to budou reagovat. V karlíně je to nyní horší, než když u nás jezdliy linky 8 a 24. Teď jezdí směrem z centra normálně jen linka 8 a za ní vláček trojek s první narvanou. Jsem přesvědčena, že vídeňský model je do Prahy nepřenositelný. Zuzana Kremnická
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, právě na základě řady podobných podnětů začaly být připravovány tři návrhy. Mohou vést k opuštění vize vídeňského modelu, nebo k jeho posílení, ale stane se tak ve spolupráci s městskými částmi a cestujícími. Právě v Karlíně prověřujeme možnosti jiného řešení, které by zlepšily situaci také večer a o víkendech. 28.1.2016 11:30
OTÁZKA: Milý pane zástupce, zajímalo by mne, proč musíte zasahovat do něčeho, co funguje? To musíte vykazovat nějakou činnost i za cenu toho, že MHD v Praze zhoršíte? Kam čert nemůže, tam nastrčí úředníka... Václav Pavelek
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, změny připravujeme na základě podnětů od cestujících a městských částí. O víkendu jsou přetížené sólo spoje linek 5 a 8, tramvaje jsou přetížené v Ječné či Seifertově ulici, městské části by rády tramvajově propojily Maniny s centrem, Nádraží Vršovice s I. P. Pavlova, Staroměstskou s Pražským hradem, Barrandov s Karlovým náměstím a I. P. Pavlova, ráno je přetížená linka 6 ze Spořilova do centra, od Národní třídy většinu dne zase jezdí poměrně prázdná apod. Není o víkendu spojení z Flory na Spojovací apod. Pokud máme reagovat na soubor podnětů, už jej neumíme řešit bez širšího návrhu změn, protože každá jednotlivá změna má závažný dopad na jízdní řády a provoz ve zbytku sítě. 28.1.2016 11:33
OTÁZKA: Dobrý den, neuvažujete o zřízení společné zastávky autobusu 193 s tramvajemi na Vršovické ulici a umožnit tak pohodlný přestup z tramvají od Strašnic bez přebíhání u nádraží Vršovice, či dlouhé cesty na Bř.Synků? Myslíte při Vašich plánech i na vozíčkáře, kterým každý přestup komplikuje a hlavně při frekvenci níkých tram. a bus. prodlužuje cestování? Děkuji Jitka anonym
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Bohužel, v souvislosti s nedávnou rekonstrukcí se nepodařilo vyřešit nájezd busu 193 na koleje u Nádraží Vršovice. V tomto ohledu je naše organizace partnerem při jednání s investory, ale také s Policií ČR a správními úřady. V mnoha případech se řešení společných zastávek povede, někdy bohužel ne. Loni se povedly společné zastávky Petřiny obousměrně, Vojenská nemocnice v jednom směru, Vozovna Střešovice i ve směru z centra a Bohemians. 28.1.2016 11:35
OTÁZKA: Ahoj Martine, nosím u sebe takový "pološotoušský námět", tak proč ho nevyslovit třeba tady...neuvažuje se ve střednědobém časovém horizontu (je jasné, že železnice na to bohužel ještě nemá připravenou infrastrukturu, ale třeba by to šlo už teď) o prodloužení linky S41 do trasy Sedlec-Podbaba-Nádr.Holešovice-Libeň-Depo Hostivař-Zahradní Město-(Spořilov)-Kačerov-Krč-Braník/Radotín? Společně s polookružní expresní BUS linkou Chodov-Krč-Lihovar-Smíchovské Nádraží-Anděl-Vozovna StřešoviceHradčanská-Nádr.Holešovice by bylo dosaženo expresního okruhu, který by odlehčil přetíženému centra města? Lukáš Novák
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Zdravím, základní studii městských železničních linek jsme nedávno připravovali. Pokud jde o Libeň, tam je stále problém v přesmyku linky přes hlavní trať směrem k Hostivaři. Ale samozřejmě podobné tangenciální železniční linky zvažujeme, určitě v návaznosti na dobudování železniční infrastruktury (Praha-Zahradní Město, Praha-Eden). Pokud jde o tak dlouhý expresní bus, ten aktuálně bez nutnosti škrtat u jiných busů, neumíme zaplatit. Snad nějaký kratší jen v jednom tunelu MO. 28.1.2016 11:38
OTÁZKA: Dobrý den, otázka možná trochu mimo, ale stejně mi to nedá. Z jakého důvodu dochází ke změně čísla linky na trase? Konkrétně mluvím o tram. lince 14/24. Tato věc je velice matoucí, hlavně pro cizince či ostatní "nepražáky". Děkuji Petr Brém
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Obsloužit tramvajemi Holešovice je velmi složité. Prostředky na provoz jsou omezené a tak došlo k návrhu "převlékání" linek 14/24. Kdyby k němu nedošlo, linka 24 by musela až na Palmovku, linka 14 na Výstaviště. Oběma směry jezdí i linka 12, tj. zvedly by se provozní náklady, které bychom museli získat omezením provozu jinde. Linky 14 a 24 jsou ale dlouhé a přenášejí si na další část trasy zpoždění, tj. i řešením tohoto problému se budeme zabývat. 28.1.2016 11:40

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.