iDNES.cz

On-line rozhovor se zástupcem ředitele organizace ROPID Martinem Šubrtem

Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt
velikost textu:
vydáno 28.1.2016 11:00
OTÁZKA: Zdravím a koukám Martine, že jste se dostal až do jámy lvové. Pamatuji si dodnes Vaše výborné blogy a články k dopravě, psané z druhé strany (například perfektní o rozumně pohodlné obsaditelnosti tramvají, což neplatilo o 14T). Jak dlouho pracujete v Ropidu, jaké máte širší vize a jak se je (po)daří realizovat? Vím, složitější otázky. A k vídeňské variantě - byl by na tramvajích (podle mě ekonomicky i organizačně nutný) pásmový provoz, případně větvení v koncových úsecích tratí (což by nespíš dělalo Pražákům dost problémy)? David Dobeš
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, v Ropidu pracuji od srpna 2015. Základní vizí je posílení komunikace mezi organizátorem a vámi cestujícími, aby příprava změn byla společnou činností. Pokud jde o teoretický vídeňský model, určitě by se nějaké pásmování linek objevilo, ale taková řešení jsou už v síti realizována v poměrně značné míře i dnes. 28.1.2016 11:05
OTÁZKA: Dobrý den, ve Vídni či jinde na Západě autobusy a tramvaje na konečné často čekají v nástupní zastávce, aby si lidé mohli sednout a nemuseli mrznout či moknout venku. U nás kdyby to řidič udělal, hrozí mu pokuta. Nebylo by dobré se v té Vídni inspirovat i v těchto věcech? Jiří Macek
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: V minulosti se i v Praze taková řešení již zkoušela. Určitě se jimi budeme ve spolupráci s dopravci zabývat, ale má to souvislosti i v oblasti délek přestávek řidičů, protože pražský provoz není jednoduchý a řidiči kromě delších bezpečnostních přestávek potřebují i přestávky kratší. V případě, že stojí v nástupní zastávce, už za vozidlo a cestující odpovídají a nemohou si odběhnout např. na záchod. 28.1.2016 11:07
OTÁZKA: Dobrý den, metrolinky by mě docela potěšily, ale chtělo by to online polohy spojů od DPP, aby člověk mohl líp plánovat cestu. Chystá se to? Druhá věc, podaří se v létě dotáhnout integraci Mělnicka? Díky a hezký den ondatra
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Budeme předkládat tři návrhy změn, metrolinkový (vídeňský) bude předložen jako třetí s tím, že má ukázat, jak by vypadal stav, o němž se roky diskutuje. Směr výsledného řešení vzejde ale až od názorů městských částí a cestujících. Ve spolupráci s DPP na on-line polohách spojů určitě máme v plánu pracovat. Má to určité technické obtíže, ale byli bychom rádi, aby v dohledné době Praha takový systém pro veřejnost měla. 28.1.2016 11:10
OTÁZKA: Dobrý den, proč předem vzdáváte – viz čerstvá vyjádření zástupců Ropidu v médiích – třetí, nejradikálnější variantu změn ve „vídeňském“ stylu? Možná na ni dojde později – a cestující veřejnost se zbytečně bude rozčilovat nadvakrát. Mgr. Josef Veselý
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Nevzdáváme ani nepreferujeme žádnou variantu. Sbíráme poměrně dost podnětů k tramvajovému provozu a budeme předkládat možná řešení. Řada podnětů jde vyřešit snadno, řada složitěji, některé jen v tom vídeňském stylu. Vnímáme ale velmi jasně, že Pražané nepreferují rozsáhlé změny, které by výrazně měnily jejich každodenní cesty. 28.1.2016 11:13
OTÁZKA: Zdravím, kolego z diskuzí :-), je logické, že linkové vedení nemůže od počátku vydržet dlouho. Ze svých výzkumů vím, že je velmi obtížné vytvořit optimální linkové vedení a optimální počet spojů. Univerzální model neexistuje a je potřeba ke každému městu přistupovat zvlášť opatrně. Přepravní proudy se neustále mění a nelze vyhovět všem. Chtěl jsem se však zeptat, zda je možné v Praze navhrnout takové linkové vedení, které by vydrželo déle než 10 let (viz intervalová doprava v Brně, která funguje už cca 20 let bez vážnějších změn, popř. v Plzni)? Používáte k modelování dopravy nějaké vědecké metody, které byly vyzkoušeny v zahraničí? Neznám detailně přepravní proudy v Praze, ale díky Čechům líným a neochotným přestupovat je někde doslova přelinkováno. Podle mě by rovněž stálo za úvahu více propojit některé železniční stanice s MHD. K některým nádražím MHD nezajíždí vůbec (ne všude se autobus dostane) a železnice není tak využívaná jako např. v Drážďanech nebo Berlíně. Děkuji za odpověď. Bronislav Gabryš
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, letos poprvé využíváme dopravního modelu kolegů z Technické správy komunikací - Úseku dopravního inženýrství. Například pro získání přehledu, kterými směry z daných zastávek pokračuje jaké procento cestujících. Praha je specifická v tom, že má rozsáhlou a provázanou síť tramvají, v níž každý nový požadavek vyvolává řetězovou reakci na celé síti. Jedna úprava znamená přepočítat proklady spojů na většině sítě, někde najednou jezdí spoje spolu apod. Rádi bychom ale návrh připravili tak, aby byl stabilní. 28.1.2016 11:16
OTÁZKA: Mám rozumět tomu, že by mohla existovat linka Barrandov - Smíchov - Anděl - Kotlářka - Motol - Řepy? Kolik linek by jezdilo přes centrum a hlavně jaké? Děkuji za odpověď. Patrik "Luxpe" Eger
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Vzhledem k poptávce cestujících ve vztahu k centru zejména z větve Plzeňské ulice se taková linka do ani jednoho z návrhů pravděpodobně nedostane. Přes centrum bude jezdit tramvají o maličko více než dnes, jaké, to bude záležet na městskými částmi a cestujícími preferovaném návrhu. 28.1.2016 11:18
OTÁZKA: Plánují se tramvaje na Jižní Město? Věra
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: V návrhu nového Metropolitního plánu je obsažena tramvajová trať z Želivského směrem na Kubánské náměstí a dále přes Bohdalec, Spořilov na Opatov a dále na Jižní Město. Trať je nazývána "Východní tramvajová tangenta". 28.1.2016 11:19
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mne, kolik pracovníků ROPIDu jezdí denně MHD a na jaké vzdálenosti? Dosud byly tramvaje základem dopravního systému, které metro a autobusy postupně doplnily. Jestliže bude Prahou křiživat "14 tramvajových linek", co se stane s tratěmi, které zůstanou neobsazeny? Existují oblasti, které jsou metrem i busy nedosažitelné nebo tak zacpané auty, že si nedovedu představit autobus jako "návazný" spoj. Mám dojem, že ROPID má organizovat pražskou dopravu tak, aby nejlevnější jízdenky za 24 Kč byly prakticky nepoužitelné. Už minulá úprava některé úseky rychle přehodila z tarifu 24 na 32 Kč. Lenka Malá
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Domnívám se, že všichni zaměstnanci Ropidu jezdí MHD několikrát denně (včetně mě), řada z nich navíc po práci a o víkendech řídí tramvaje i autobusy. Mezi projektanty jsou bývalí strojvůdci metra. Služební auto máme především pro účely zastávkové služby. V žádném návrhu nedojde k tomu, že by někam tramvaje nezajížděly. Problémy s ucpanými ulicemi se snažíme ve spolupráci s DPP a TSK řešit, v úterý byl v Radě hl. m. Prahy schválen tisk se seznamem lokalit, kde bychom rádi vylepšili pravidelnost provozu preferencí. 28.1.2016 11:24
OTÁZKA: Odpověď: Dobrý den, paní Věro, ano tramvaje ze Spořilova na Jižní Město někdy pojedou. Měla by sem jezdit linka č. 11. Patrik "Luxpe" Eger
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: O čísle linky na nové trati je hodně předčasné hovořit ;-). 28.1.2016 11:25
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, proč neustále děláte změny v počtu linek autobusů, které zastavují na autobusové zastávce Ďáblický hřbitov, zejm. v souvislosti s integrací spojů z Mělnicka a Neratovicka. Po obyvatelích dotčené lokality chcete, aby snášeli zvýšenou dopravu, ale seberete jim jediný benefit. tj. aby mohli využívat i linky 348 a 349, která kolem nich jen projíždí (linku 369 nepočítám, chápu, že je rychlíková). Zvláště večer nebo o víkendech by tohle přišlo vhod, nemluvě o tom, že jste odřízli tuto lokalitu od přímého spojení s nemocnicí Bulovkou, když jste tuto zastávku zrušili pro linku 348. Dále by mě zajímalo, zda nezvažujte návrat dvou linek tramvají do úseku Nádraží Vysočany - Balabenka? Děkuji za odpověď. Pavel
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Do úseku Nádraží Vysočany - Balabenka bychom velmi rádi zavedli druhou tramvajovou linku. Pokud jde o Ďáblický hřbitov, o podobě provozu jednáme vždy s řadou partnerů. V tomto případě šlo o kompromis mezi požadavkem Neratovic na zavedení dalších spojů rychlíkových linek a požadavkem Prahy na zajištění místní obsluhy. Byly proto vytipovány zastávky na území Prahy s nejnižším obratem. Počet spojů linky 103, které v zastávce staví, je dnes vyšší než před dubnem 2015. Situaci dále sledujeme. 28.1.2016 11:28
OTÁZKA: Pane, když jste připravovali v roce 2012 metrolinkovou revoluci, tvrdili jste, že díky zlepšenému dispečerskému řízení nebude docházet ke sjíždění jednotlivých spojů, jako se to děje u nás v Karlíně na lince 3 a také, že když někde nějaká metrolinka bude mít problém, tak dispečeři na to budou reagovat. V karlíně je to nyní horší, než když u nás jezdliy linky 8 a 24. Teď jezdí směrem z centra normálně jen linka 8 a za ní vláček trojek s první narvanou. Jsem přesvědčena, že vídeňský model je do Prahy nepřenositelný. Zuzana Kremnická
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, právě na základě řady podobných podnětů začaly být připravovány tři návrhy. Mohou vést k opuštění vize vídeňského modelu, nebo k jeho posílení, ale stane se tak ve spolupráci s městskými částmi a cestujícími. Právě v Karlíně prověřujeme možnosti jiného řešení, které by zlepšily situaci také večer a o víkendech. 28.1.2016 11:30
OTÁZKA: Milý pane zástupce, zajímalo by mne, proč musíte zasahovat do něčeho, co funguje? To musíte vykazovat nějakou činnost i za cenu toho, že MHD v Praze zhoršíte? Kam čert nemůže, tam nastrčí úředníka... Václav Pavelek
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, změny připravujeme na základě podnětů od cestujících a městských částí. O víkendu jsou přetížené sólo spoje linek 5 a 8, tramvaje jsou přetížené v Ječné či Seifertově ulici, městské části by rády tramvajově propojily Maniny s centrem, Nádraží Vršovice s I. P. Pavlova, Staroměstskou s Pražským hradem, Barrandov s Karlovým náměstím a I. P. Pavlova, ráno je přetížená linka 6 ze Spořilova do centra, od Národní třídy většinu dne zase jezdí poměrně prázdná apod. Není o víkendu spojení z Flory na Spojovací apod. Pokud máme reagovat na soubor podnětů, už jej neumíme řešit bez širšího návrhu změn, protože každá jednotlivá změna má závažný dopad na jízdní řády a provoz ve zbytku sítě. 28.1.2016 11:33
OTÁZKA: Dobrý den, neuvažujete o zřízení společné zastávky autobusu 193 s tramvajemi na Vršovické ulici a umožnit tak pohodlný přestup z tramvají od Strašnic bez přebíhání u nádraží Vršovice, či dlouhé cesty na Bř.Synků? Myslíte při Vašich plánech i na vozíčkáře, kterým každý přestup komplikuje a hlavně při frekvenci níkých tram. a bus. prodlužuje cestování? Děkuji Jitka anonym
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Bohužel, v souvislosti s nedávnou rekonstrukcí se nepodařilo vyřešit nájezd busu 193 na koleje u Nádraží Vršovice. V tomto ohledu je naše organizace partnerem při jednání s investory, ale také s Policií ČR a správními úřady. V mnoha případech se řešení společných zastávek povede, někdy bohužel ne. Loni se povedly společné zastávky Petřiny obousměrně, Vojenská nemocnice v jednom směru, Vozovna Střešovice i ve směru z centra a Bohemians. 28.1.2016 11:35
OTÁZKA: Ahoj Martine, nosím u sebe takový "pološotoušský námět", tak proč ho nevyslovit třeba tady...neuvažuje se ve střednědobém časovém horizontu (je jasné, že železnice na to bohužel ještě nemá připravenou infrastrukturu, ale třeba by to šlo už teď) o prodloužení linky S41 do trasy Sedlec-Podbaba-Nádr.Holešovice-Libeň-Depo Hostivař-Zahradní Město-(Spořilov)-Kačerov-Krč-Braník/Radotín? Společně s polookružní expresní BUS linkou Chodov-Krč-Lihovar-Smíchovské Nádraží-Anděl-Vozovna StřešoviceHradčanská-Nádr.Holešovice by bylo dosaženo expresního okruhu, který by odlehčil přetíženému centra města? Lukáš Novák
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Zdravím, základní studii městských železničních linek jsme nedávno připravovali. Pokud jde o Libeň, tam je stále problém v přesmyku linky přes hlavní trať směrem k Hostivaři. Ale samozřejmě podobné tangenciální železniční linky zvažujeme, určitě v návaznosti na dobudování železniční infrastruktury (Praha-Zahradní Město, Praha-Eden). Pokud jde o tak dlouhý expresní bus, ten aktuálně bez nutnosti škrtat u jiných busů, neumíme zaplatit. Snad nějaký kratší jen v jednom tunelu MO. 28.1.2016 11:38
OTÁZKA: Dobrý den, otázka možná trochu mimo, ale stejně mi to nedá. Z jakého důvodu dochází ke změně čísla linky na trase? Konkrétně mluvím o tram. lince 14/24. Tato věc je velice matoucí, hlavně pro cizince či ostatní "nepražáky". Děkuji Petr Brém
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Obsloužit tramvajemi Holešovice je velmi složité. Prostředky na provoz jsou omezené a tak došlo k návrhu "převlékání" linek 14/24. Kdyby k němu nedošlo, linka 24 by musela až na Palmovku, linka 14 na Výstaviště. Oběma směry jezdí i linka 12, tj. zvedly by se provozní náklady, které bychom museli získat omezením provozu jinde. Linky 14 a 24 jsou ale dlouhé a přenášejí si na další část trasy zpoždění, tj. i řešením tohoto problému se budeme zabývat. 28.1.2016 11:40
OTÁZKA: Zdravím Martine chci se optat doufám že se chystá konečně nějaké posílený Vltavská-Letná?Protože linky 1 a 25 už prostě nestačí a hlavně ve špičkách se už pomalu nemůžu dostat do tramvaje. Petr Ptáčník
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Chtěli bychom tento úsek posílit, ale zvažujeme jakým způsobem. Když přidáme další linku, na Praze 6 nemá kde končit, nebo ji musíme na nějaké konečné vyměnit za nějakou současnou linku. O tom je právě i část zveřejněné ankety. Kromě posily Letné dostáváme i podněty na zřízení přímého spojení z Vítězného nám. na Vltavskou, ale stále si nejsme jistí, za kterou současnou linku, pokud vůbec k takovému řešení přistoupíme. 28.1.2016 11:42
OTÁZKA: Dobry den, planuje sa predlzenie linky autobusu c. 118 na Andel, prip. az do Dejvic ako sa povodne zamyslalo? Lucia
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Vzhledem ke zhoršené dopravní situaci na předpolí Barrandovského mostu po otevření komplexu Blanka se domníváme, že by taková linka jezdila velmi nepravidelně a v úseku Anděl - Dejvická by cestujícím nezajistila takový komfort, aby vzhledem k vynaloženým nákladům byla užitečná. Řešení i v návaznosti na návrhy tramvají ještě ale zvažujeme. 28.1.2016 11:44
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat, jestli je ještě aktuální plán na prodloužení trasy autobusu 118 ze Smíchova do Dejvic? A případně obecněji plány vjezdu autobusů do "novych" tunelů. Děkuji. Michal
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Viz předchozí odpověď. 28.1.2016 11:44
OTÁZKA: Víte už náklady na přečíslování a přetrasovaní linek MHD? Zdraví Vás Tomáš Bouček Tomáš Bouček
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Náklady na změny jsou zadány jako nulové. V ulicích by mělo jezdit stejně tramvají, jen je požadavek řešit řadu podnětů městských částí a cestujících. Pokud ke změnám dojde, tak v souvislosti se změnou všech jízdních řádů 1. 7. nebo 1. 9. tak, aby nebylo nutné vynakládat zbytečné prostředky na tisk jízdních řádů. 28.1.2016 11:47
OTÁZKA: Zajímalo by mne kolik stála změna pražské hromadné dopravy k 1.září 2012, a,když z pohledu ROPIDu je potřeba nové zásadní změny (tzn minulá změna se nepovedla), kdo nese odpovědnost a kdo nahradí vzniklé škody. Každý neseme odpovědnost za svoji práci. Leoš Linka
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Jelikož jsem nebyl zaměstnán v Ropidu, tak toto z hlavy nevím. Ale zadání od města tehdy bylo docílit určité provozní úspory, která se tuším nakonec reálně pohybovala okolo 100 milionů korun ročně. Řada změn je městskými částmi kvitována (linky 118 či 125), tj. určitě nebylo všechno špatně. Ale to neznamená, že není možné pracovat na odstranění problémů, které se ve složité síti objevují téměř každý den. Pokud mluvíte o odpovědnosti, tak jsme si i jako nové vedení Ropidu vědomi toho, že jsme odpovědní i za předchozí změny. 28.1.2016 11:50
OTÁZKA: Podnět - donuťte DP aby konečně ŘÁDNĚ onačila vozy tramvajových linek tak,aby bylo jasně vidět ze všech stran na vzdálenost cca 50 m...tohle bývalo,už není - a je to škoda,kdybych tušil,co zrovna ujíždí,či přijíždí (kráčím zleva z pohledu řidiče)...DĚKUJI Pavel Sýkora
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, s kolegy s DPP to probereme. Mně osobně se třeba vždy líbila čísla na zrcátkách tramvají, nicméně po dodávce tramvají s digitálními orientacemi jsou náklady na takové řešení neporovnatelné. 28.1.2016 11:52
OTÁZKA: Ahoj, jdeš s námi v půl na oběd k Sádlům? Martin Veverka
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: To nestíhám, dobrou chuť do TSK ;-). 28.1.2016 11:52
OTÁZKA: Přibyly nové stanice metra? Nové tramvajové tratě? Ne, proč tedy projektujete neustálé změny něčeho, co funguje? Za chvíli člověk nebude moct vyjít z domu, aniž by si předtím na internetu zjistil jak a čím někam dojet... AlžbětinaPrknářová
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Přibyly nové stanice metra v loňském roce a výrazně se změnil počet cestujících na tramvajových větvích v Praze 6. Současně se objevují úseky přetížené i nevytížené. V jedné z odpovědí výše jsem popisoval rozsáhlé spektrum požadavků na úpravy v tramvajovém provozu, které dostáváme. Naší povinností je se jimi zabývat. Ale pokud bude městskými částmi zhodnoceno, že řešení nepožadují, ke změnám nakonec dojít nemusí. 28.1.2016 11:54
OTÁZKA: Dobrý den, při snížení počtu tramvajových linek v Praze dle mě se zvýší podstatně délka přepravy v hlavně v okrajových časech, protože při intervalu 20 minut a ujetí návazné linky tzv. před nosem se docela cestující načeká. Když zrovna jeho směrem cesty jelo více linek, tak tak se doba přestupu snižuje na snesitelnější úroveň. Ono čekat večer a v zimě třeba 18 minut není nic moc. Nebose hodlá zavést snížení intervalu v okrajových časech z 20 třeba na 10 minut? Byla dělána nějaká analýza o kolik se průměrně zvýší cestovní doba přestupujícího cestujícího při snížení počtu linek? František Vaněk
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Pokud by se snížil počet linek, tak by samozřejmě minimální interval každé linky neklesl ani o víkendu večer pod 10 minut. Analýzu nárůstu nebo snížení počtu přestupů v jednotlivých návrzích máme v plánu po dokončení návrhů s kolegy z TSK-ÚDI. 28.1.2016 11:56
OTÁZKA: Dobrý den, od kdy (pokud vůbec) bude tunelem Blanka jezdit autobusová linka z Kobylis na Hradčanskou? Děkuji. Karolína
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: To je složitá otázka. Záleží zejména na tom, zda získáme prostředky na takovou novou linku a dojde k dohodě blízkých městských částí na podobě linky. Náklady na podobnou linku se pohybují okolo 30 - 40 milionů Kč ročně, což je částka, kterou bychom neradi ubírali z provozu jiných linek. Ale určitě na návrzích řešení takových linek stále pracujeme. 28.1.2016 11:58
OTÁZKA: Dobrý den, můžete mi prosím špitnout, kdo vymýšlí koncepci 14 metrolinek pro celou Prahu. Dle mého názoru je to poslední hřebíček do rakve pražským tramvajím. Já vím chyby se těžko přiznávají, proč se nevrátit ke krátkým napaječovým linkám, které by v pravidelnosti nazatěžoval průjezd centrem. No taky jsem si přečetl požadavky jednotlivých MČ, některé pochopím, některé ne. A poslední "metrosvazky" jsou skvělá věc, zejména, když člověk chvátá a potřebuje na Zlíchov nebo něco takového a letí jedny Košíře za sebou, že ? baron von Teufelfluss
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, připravovány jsou tři návrhy. Drobných změn, větších změn a velkých změn. Ne proto, že by někdo toužil po velkých změnách, ale proto, že požadavků na úpravy je hodně a drobné změny často neumí splnit některé z těchto požadavků. Jelikož se o páteřním systému mluví v Praze dlouho, měli by ho městské části i cestující vidět na papíře a pak si na něj udělat výsledný názor. Není to o tom, že bychom jakýkoli návrh někomu vnucovali. Návrhy budou naší nabídkou na řešení podnětů, které dostáváme. 28.1.2016 12:01
OTÁZKA: Dobrý deň, je nejaká nádej, že do Letňan začne chodiť každé metro? Napríklad po presune diaľkových autobusov (tam kam patria) na konečnú do Letňan? Michal Mečiar
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Tohle je opět otázka finančních prostředků. Náklady na zrušení pásmového provozu do Letňan se pohybují okolo 120 milionů Kč ročně. Za současné situace, kdy došlo k výraznému navýšení prostředků na PID v minulém a tomto roce v souvislosti se zprovozněním nového úseku metra do Motola, nemůžeme očekávat přidělení prostředků v takovéto výši pro Letňany. A neradi bychom kvůli zrušení pásma přistupovali k rušení povrchových autobusových spojů, protože bychom pak asi poškodili v souhrnu více cestujících. 28.1.2016 12:04
OTÁZKA: Dobrý den, systém metrolinek považuji obecně za dobrý, jenže v Praze obecně nejsou předpoklady pro dobré přestupování. Třeba Karlovo náměstí. Přesto nepovažujete za problém jednotný interval všech linek? Nebylo by efektivnější pro některé linky opustit interval 10/8 minut v prac. dny, jako to bylo dříve? Děkuji. Jindra Vošta
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Při přípravě návrhů zvažujeme i řešení s odlišnými intervaly na části linek. Ale samozřejmě to má určité hranice, neboť pak na řadě míst nevycházejí tzv. proklady spojů, aby jezdily rovnoměrně. Takže spíše jde o linky, které jezdí sítí poměrně samostatně. 28.1.2016 12:05
OTÁZKA: Mám otázku ohledně integrace Kladenska. V jaké fázi jednání se nacháží realizace? A je termín 1.7.2016 realní? A jinak vám přeji mnoho úspěchu ve vaší práci. Jan Richter
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Stále probíhají jednání a budeme se snažit. Termíny v takto složitých případech je ale spíše nutné brát jako orientační, mohou se posouvat i o několik měsíců. Děkuji za přání. 28.1.2016 12:06
OTÁZKA: Dobrý den, je stále v plánu linka číslo 2 jedoucí z Hostivaře přes Holešovice na Petřiny? Petr
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: V jednom z návrhů (prostředním) bychom rádi měli přímé tramvajové spojení ze Strašnic na Palmovku, jak bude vypadat finálně ještě uvidíme. Pokud jde o Petřiny, tam vnímáme, že místním nevyhovovalo, že obě linky 1 a 2 jely stejným směrem na Palmovku. 28.1.2016 12:07
OTÁZKA: Dobrý den, mám 2 otázky: 1) Vrátí se konečně linka č. 12 na nábřeží? 2) Je nějaká šance, že i Bohnice získají nějaký "tunlebus" na Hradčanskou. Děkuji Petr Provinský Petr Provinský
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: 1) To bude záležet na jednání s MČ P7. 2) Vzhledem k tomu, že kvůli úzké Klapkově ulici nemůže bus přijet do společné nástupní zastávky s ostatními busy ve směru Bohnice u Katastrálního úřadu, tak toto spojení zatím neplánujeme. 28.1.2016 12:09
OTÁZKA: Dobr den, je hezké že řešíte opět změny tramvajovch linek, ale neuvažujete o uvolnění přeplněných tramvajovch tras v centru propojením Muzea a Hlavního nádraží? Mimochodem, stále se hovoří o preferenci hromané dopravy, ale na koleje tramají je vháněno stále více aut díky placeným a parkovacím místům podél kolejí no a to že díky autobusům ve stanicích tramvají tramvaje musí čekat na vjezd do stanice tak na to asi nikdo nepomyslel, to žádné změny vedení linek asi nezlepší, že... děkuji za vaši reakci Láďa
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, mezi zástupci městských organizací panuje shoda na realizaci tramvajového propojení z Vinohradské ulice k Hlavnímu nádraží a do Bolzanovy. Řeší se problematika konkrétního vedení a zanesení do Metropolitního plánu. Tj. plánuje se, ale úplně hned to asi ještě nebude. 28.1.2016 12:11
OTÁZKA: Dobrý den - ad Kladensko a integrace: Nesklouzly přípravy až moc do politické roviny? Vysvětlili jste ČSAD MHD Kladno, co může integrace přinést pozitivního? Mám pocit, že tam někdo chce nahánět jen politické body a to, že cestující platí Prahu a ještě Kladno (když by mohl ušetřit -ostatně si to pochvalují i lidi na Mělnicku), jaksi nevidí :( Mates
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Vysvětlujeme, jsme organizací dopravní a předkládáme konkrétní čísla. Je ovšem plným právem našich partnerů mít na podobu systému své pohledy, které pak postupně řešíme ke spokojenosti všech stran. 28.1.2016 12:12
OTÁZKA: Pripada Vam normalni kazdou chvili menit linky? Martin
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, změny připravujeme na základě podnětů od cestujících a městských částí. O víkendu jsou přetížené sólo spoje linek 5 a 8, tramvaje jsou přetížené v Ječné či Seifertově ulici, městské části by rády tramvajově propojily Maniny s centrem, Nádraží Vršovice s I. P. Pavlova, Staroměstskou s Pražským hradem, Barrandov s Karlovým náměstím a I. P. Pavlova, ráno je přetížená linka 6 ze Spořilova do centra, od Národní třídy většinu dne zase jezdí poměrně prázdná apod. Není o víkendu spojení z Flory na Spojovací apod. Pokud máme reagovat na soubor podnětů, už jej neumíme řešit bez širšího návrhu změn, protože každá jednotlivá změna má závažný dopad na jízdní řády a provoz ve zbytku sítě. 28.1.2016 12:13
OTÁZKA: Dobrý den, kdy bude na Hlávkově mostě v provozu zastávka tramvají? Ondřej
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Ve chvíli, kdy bude mít všechna potřebná povolení a bude zapojena signalizace. Termín zatím neznáme, neboť jako ROPID nejsme investorem ani stavby zastávky ani světelné signalizace. 28.1.2016 12:14
OTÁZKA: Dobrý den. V poslední době mám pocit, že Ropid přichází se "zásadními" změnami tramvajových linek každý rok nebo dva - a cestujícím nezbývá než se vždy znova systém naučit. Když si zvykneme, opět je tu změna. Je to nutné? S tím souvisí moje druhá otázka: zachytila jsem někde příklad chystaných změn - tramvaj spojující Strašnice s Palmovkou. Tedy po několika letech Návrat tramvaje 19? Proč Ropid zavádí něco, co přes protesty cestujících usilovně rušil? A ještě dotaz na závěr: myslíte při plánování tras na starší a hendikepované cestující, školáky nebo matky s kočárkem, pro které je každý přestup stresem? (Mimochodem v tomto ohledu velmi Ropidu děkujeme za tramvaj č. 13 spojující bez přestupu Strašnice a Vinohrady a prosíme o její zachování.) Díky za odpovědi. Kirschnerová
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, viz soubor podnětů, které jsem už dvakrát zmínil v předchozích odpovědích. Osobně jsem na Ropidu teprve půl roku a přestože vnímáme, že v minulosti se dost věcí podařilo, myslím, že dokážeme také uznat, že některé věci se nepovedly. Je proto důležité cestujícím nabídnout možnosti řešení. Linku 13 bychom rádi alespoň v současném rozsahu provozu zachovali. 28.1.2016 12:17
OTÁZKA: Dobrý den, jak vypadá proces přípravy výstavby metra D, jaký úsek se bude stavět v první fázi nakonec, bude preferována varianta D jakožto samostatné linky (nikoliv větve C) a kdy dle Vašeho soukromého názoru začne jeho výstavba? Nejsou podle Vás příp. stávající problémy s výkupy pozemků pouze "tenečky" jenom kolem toho hlavního problému - a to je prostě ten, že aktuálně Magistrát na tuto stavbu není schopen zajistit finanční prostředky (ať už vlastní či z fondů EU)? Díky za Vaše odpovědi. JK Jan K.
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, proces přípravy stavby metra D je velmi složitý a z velké části je na bedrech Dopravního podniku hl. m. Prahy, a. s. Myslím, že přístup k prostředkům i z EU určitě problémem není, naopak problémy s pozemky ohrožují možnosti tyto prostředky čerpat. Uvádět termíny si ale netroufnu. 28.1.2016 12:20
OTÁZKA: Zdravím, vrátí se 17 na konečnou Ďáblice? Bylo by zde lepší spojení s centrem tramvají. Petr K
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Máme zde i podnět na prohození konečných linek 10 a 17 s tím, že z Ďáblic jede k metru B bus 136, takže by byla vhodnější linka 17. Zvažujeme. 28.1.2016 12:21
OTÁZKA: Spojení na Spořilov je nedostatečné zvláště sobotu a v neděli kdy nejezdí tr.č.6. Proč je zrušena když č.11 jezdí jenom jeden vůz i když častěji ale je zrušeno úplně spojení na střed Prahy. Zlatá č.24 která tu jezdila nedávno jako náhradní spoj!!!!! Miroslav Smutný
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Celotýdenní přímé tramvajové spojení ze Spořilova do centra přes Nusle je určitě jednou z věcí, které návrhy řešení budou obsahovat. 28.1.2016 12:22
OTÁZKA: Dobrý den, plánuje se protažení tramvaje z Radlické do Jinonic? Případně větší využití vlaku jedoucího z Knížecí taktéž do Jinonic a dál? Děkuji. Dita
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Ne, takové řešení se podle mých informací neplánuje a nevybavuji si jej ani v návrzích Metropolitního plánu - myšleno prodloužení tramvaje. Větší využití vlaku v souvislosti se zástavbou Waltrovky a určité možnosti přesunu vlakové zastávky Jinonice se zvažují. 28.1.2016 12:24
OTÁZKA: Dobrý den, měl bych připomínku na zrušení přípojů od R vlaků v Hostivici směr Knížecí. Pro cestující od Rakovníka je toto spojení v současnosti nepoužitelné, víte to? Pro Kladeňáky se také výrazně prodloužilo. Proto cestujících na Knížecí výrazně ubylo. Uvažuje se o změně? Petříček
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Změna byla na základě požadavků obcí, o problému víme, zkusíme zahrnout všechny požadavky do přípravy nového JŘ vlaků od prosince, který se už nyní začíná rodit. 28.1.2016 12:25
OTÁZKA: Dobrý den, jaký smysl pro cestující mají linky autobusů brázdnící celé město - např. linka 136 z jihu na sever, jejichž trasa trvá stejně jako cesta z Prahy do Teplic. A samozřejmě - díky dopravní situaci po cestě - nemohou nikdy dojždět včas (na konci své trasy, většinou jednou 2-3 autobusy za sebou a pak hodinu nic. Proč jsou trasy tak nesmyslně dlouhé? Víte o někom, kdo byl jen trasu z Jižního města do Kobylis přes hodinu atobusem? Jan Malenka
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: To je hodně diskutovaná otázka. Většinou nejezdí lidé celou trasu takové linky, maximálně večer, ale podobné linky mají řadu překryvných úseků, kde přerušením linky můžeme vždy hodně cestujících poškodit. Mým názorem ale je, že by takových linek spíše nemělo přibývat. 28.1.2016 12:26
OTÁZKA: Dobrý den, máme problém cestovat z Jinonic do Hostivice zpět příměstským vlakem. Vláček jezdí v nevhodných intervalech a bylo by úžasné, kdyby měl častější interval. V Jinonicích se v současné době zvyšuje počet pracovních míst výstavbou velkých adm. budov (např. Aviatika) a tím se zvyšuje i potřeba dojíždění do této oblasti. Pokud nechceme jezdit auty, je doprava ze směru Kladno, Hostivice atd. velmi nevyhovující. Odpolední vlak nezohledňuje konec pracovní doby, bylo by potřeba alespoň v odpoledních hodinách dopravu posílit nebo ideálně prodloužit až do Kladna. Děkuji za odpověď a zdravím. Z.V. Zdena
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, předám podnět kolegům, co mají na starost železnici. Pokusíme se najít prostředky na posílení spojů, ale pokud jezdí vlaky za hranici Prahy, je to také o nutnosti jednat o spolufinancování s obcemi a Středočeským krajem. 28.1.2016 12:28
OTÁZKA: Proč redukujete počet linek? Jsem naopak pro, aby linek tramvají jezdilo co nejvíce, aby bylo více přímých spojení mezi různými částmi Prahy - je to ohleduplné vůči starým lidem (nebo maminkám s kočárky), kterým se špatně přestupuje. Klidně budu na přímou linku čekat déle, než aby mi každou chvíli jela tramvaj a já jsem musel přestupovat. Jan Kučera
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Návrhy budou tři, dnes jezdí 21 denních linek. Může jich být v rozpětí od 25 do 16. Chceme právě vyvolat diskusi o tom, kterým směrem se má Praha vydat. Osobně preferuji větší počet linek a směrovou nabídku, ale uznávám i argumenty kolegů, kteří preferují jiný systém. 28.1.2016 12:30
OTÁZKA: Dobrý den, ráda bych se vyjádřila k tramvajové dopravě. Současné linkové vedení mi naprosto nevyhovuje. Je strašně nepřehledné, a ani já, která jezdí tramvajemi v Praze několik desítek let, si nepamatuji linkové vedení. 8 let jsem žila ve Vídni a jejich systém jedné linky na každé větvi byl téměř dokonalý. Každý obyvatel Vídně si pamatoval linkové vedení a návštěvník se v jejich systému okamžitě zorientoval. Bydlím na Harfě a mnohem raději bych si přála posílení linky 8 přímo do centra na úkor další linky někam do Holešovic, která jezdí mnohem prázdnější. Když potřebuji na Letnou, nedělá mi problém přestoupit na Palmovce na jinou tramvaj, a to je mi prosím 72 let. Pevně věřím, že zvítězí zdravý rozum a nepodlehnete mediálnímu tlaku, který se snaží v lidech a ve Vídeňském modelu vzbudit nedůvěru. Moc Vám pane Šubrte držím palce a věřím, že vídeňský model prosadíte. S pozdravem Marie Altman Marie Altman
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, ve vaší otázce je zabudované výrazné dilema. Pokud by byl realizován vídeňský model, u Harfy by například jezdila jen jedna linka, ale jelikož linka 8 jede od Palmovky do centra s metrem, mohla by to pravděpodobněji být linka 25. Ta by jezdila 2x tak často jako dnes, takže počet spojů by zůstal. Systém by byl přehledný, ale cca polovině cestujících by zmizelo spojení do centra. A ti by se zlobili. Proto chceme předložit varianty návrhů, aby bylo vidět, jak vypadá směrová nabídka s více linkami a více nepřehledná, a páteřní nabídka, více přehledná, ale někomu beroucí spojení. Diskuse pak bude zajímavá. 28.1.2016 12:34
OTÁZKA: Dobrý den, plánují se změny v rozložení spojů zejména v autobusové dopravě konkrétně aby 2 linky které mají přibližně stejnou trasu nejeli v rozestupu 2 minut a potom 10 minut žádný spoj, místo toho aby jeli každá po 5 minutách, díky za odpověď Viktor
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, trápí nás třeba sjíždění spojů linek 240 a 296. Jenže síť je tak složitá, že některá linka navazuje jinde na jinou linku (250), jiná na vlaky a nakonec se prostě postavit jízdní řád nedaří. Zkoušíme se proto zabývat i linkovým vedením tak, aby takové situace nenastávaly. 28.1.2016 12:35
OTÁZKA: Dobrý den, nestačilo by pouze omezit provoz tramvají na Evropské a směrem na Petřiny, kde z důvodu prodloužení metra došlo k rapidnímu poklesu cestujících a posílit provoz tramvají v useku Národní - Karlovo náměstí- I.P.Pavlova, v oblasti Letné a Žižkova? Dále by mohl být omezen provoz tramvají v oblasti Dáblic a Nového Hloubětína, zde jsou soupravy linek 10 a 16 také málo využívany - navrhuji solo vozy. S přáním hezkého dne, Sedláček. Karel Sedláček
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, v oblasti Petřin a Evropské jsou nové tramvajové tratě financované z prostředků EU a 5 let tam bude probíhat proces hodnocení stavby. Zásadní omezování je proto složité. A nejen kvůli tomu, ale i kvůli cestujícím z okolí Vojenské nemocnice, Baterie či Hadovky, kteří nemohou využít metro. Zavedené sól na koncích není také jednoduché, musí někam dojet a tam mohou být přetížené. Ale určitě se všem Vámi uvedeným oblastem věnujeme. 28.1.2016 12:38
OTÁZKA: Dobrý den, mám průkazku Senior pro 50% slevu. Letos mi již bylo 65 let.Jakou průkazku, 65 - 70 let, pro jízdu zdarma,si mám obstarat, když za pár měsíců může být zase nějaká změna?Nemám trvalé bydliště v Praze. Děkuji za odpověď. Emil Emil
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Na předprodejním místě si zařídíte nový průkaz s fotkou na počkání a můžete jezdit po Praze zdarma. 28.1.2016 12:40
OTÁZKA: Bezpečnostní přestávky - má Sdružení dopravních podniků ČR vůbec přehled o jednotlivých městech a různé velikosti? Zdá se mi, že hlavní slovo mají v každém DP pouze odbory a vedení DP se jich bojí. Jinak by nepřijela ráno tramvaj z vozovny do obratiště, čekala tam 12 až 15 minut, protože čerpá bezpečnostní přestávku!!! Jirka
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Jednáme s dopravci průběžně a v podmínkách pražské dopravy chápeme, že v mnoha okamžicích je důležité mít dostatečně dlouhé přestávky. Související předpisy jsou přísné, je třeba zohledňovat i délky směn, provozní možnosti vozoven a další věci. 28.1.2016 12:41
OTÁZKA: Proč jsou nesmyslná ukončení linek na různých konečných? Například do Kobylis jede jen polovina spojů linky 17 (a do Modřan jen polovina trojek). Podle mě by bylo lepší mít na každé lince jen 2 konečné a "krátké spoje" číselně odlišit (například 27), aby hned z čísla bylo jasné, kam tramvaj jede. Takto je číslo linky de facto zbytečné, když stejně musíte studovat cílovou stanici. Jan Kučera
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: I to je věc, kterou se zabýváme, a v nepáteřních návrzích proto může počet linek v Praze z Vámi uvedených důvodů narůst. 28.1.2016 12:42
OTÁZKA: Dobrý den, často se setkávám s agresivními řidiči - převážně tramvají, kteří si vynucují svou přednost způsobem, který by u řidičů automobilů nejspíše končil odebráním řidičského průkazu. Sám jsem byl svědkem nehody, kdy mladá paní naprosto zřejmě začala najíždět na koleje - přinejmenším mne bylo jasné že pojede - avšak řidič tramvaje začal brzdit až když automobil neštastnice letěl vzduchem. Tramvaj má samozřejmě přednost i na přechodu, avšak i zde jsem byl několikrát svědkem naprosto nepřípustného vynucování přednosti např. v situaci kdy chodci prostě dál pokračovat nemohli a čekali na kolejích. Oblíbenou taktikou tramvajáků je také najíždět do křižovatky těsně k automobilům tak, aby řidič automobilu prostě do křižovatky vidět nemohl a tím pádem nemohl pokračovat v jízdě. Toho tramvaják následně využívá ke konstantnímu zvonění, které dále "napíná" situaci a opět jsem byl svědkem, kdy řidič vozu kvůli tomu v naprostém šoku velmi nebezpečně opouštěl křižovatku. Budou psychotesty? Petr Víska
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, tohle je spíše otázka na dopravce. Ale psychotesty jsou běžnou součástí přijímacího procesu řidičů u DPP. Ti rovněž chodí na pravidelná přezkoušení. Osobně znám a každý den vidím i spoustu ohleduplných řidičů, takže popsané situace spíš považuji za výjimečné. 28.1.2016 12:46
OTÁZKA: Hovoří se převážně o změnách v tramvajové dopravě. Mně by zajímalo, zda se nějak posunul projekt na vedení autobusové dopravy v tunelu Blanka a možnosti prodloužení některé ze stávajících linek či vytvoření zcela nové v ose Dejvická – Hradčanská – Bulovka – Kobylisy/Střížkov – Letňany. Je v tomto roce v plánu i dříve navrhované prodloužení linky 118? Matěj Černý
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Již jsem odpovídal. Záleží to především na nákladech a dohodě s okolními MČ. Vzhledem k dopravní situaci okolo Barrandovského mostu po otevření komplexu Blanka linku 118 spíše nedoporučujeme k realizaci, ale diskuse ještě pokračují. 28.1.2016 12:48
OTÁZKA: Ahoj Martine jak se plánuje interval linky 22 v trase BH - NH , ve všední dny Proč má linka 22 v oblasti a Strašnic o víkendech 15 - 20 minutové intervaly. díky Roman Eder
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Různý, podle jednotlivých návrhů. Obecně ale stejný jako dnes. V Hostivaři o víkendech linka nejezdí zaplněna a na posilu intervalu nenajdeme prostředky v situaci, kdy v centru na řadě spojů není možné dostat se do tramvaje. 28.1.2016 12:50
OTÁZKA: dobry den , chtel bych se zeptat i za sve sousedi ( kteri ted nemaj cas na diskuzi protože jsou v praci) jak chcete upravovat tramvaje podle vídne zeby jezdily jen paterni linky? cestujici stim nic neziskaji akorat bude vic prestupu. spis byste se meli zajimat jak urychlit cestu max s jednim prestupem a u tramvaji vyuzit veskeri možnosti tratí na propojeni ruznych casti mesta. totez u autobusu. zda se nam totalne nerozumny useky kde jezdej v jednom useku tramvaje i autobusy pritom ti autobusy muzou jezdit v usecich kde nejsou koleje a vyuzivat jineho useku. bohate staci jeden prestup a ne ze na nekterich usecich mate 5 moznosti dostat se z bodu A do bodu B a na nekterich zadnou. diky za odpoved martin vališ
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, jak jsem již napsal, budeme předkládat tři návrhy. Ten vídeňský je jen jeden z nich, určitě budou předloženy i návrhy, kde tramvajových linek přibude. Určité úseky s provozem tramvají i autobusů také vyhodnocujeme, ale musíme dbát na to, zda cestující v nich nejezdí ve stejném úseku, ale jinými směry. Děkuji všem za otázky. Rád jsem odpověděl na všechny zaslané. Přeji pěkný den a doufám, že budete se službami Pražské integrované dopravy spokojeni. 28.1.2016 12:54
zpět na osobnost