Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hudeček chce na rozloučenou pohřbít Opencard, má ji nahradit levnější karta

  17:11aktualizováno  17:53
Nový systém zhruba za 40 milionů korun by mohl v Praze během dvou let nahradit problematickou Opencard. Změnu chystá ještě dosluhující vedení města. Pokud ji v úterý schválí radní, první karty by si mohli cestující vyzvednout na začátku příštího roku, řekl končící primátor Tomáš Hudeček.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Strany, které vyjednávají o příští koalici, se shodují, že by taková rozhodnutí měla rada nechat na nové vedení.

Praha by se tak vzdala kritizovaného projektu, za který v minulosti zaplatila 1,35 miliardy korun. Opencard, která pochází z éry primátora Pavla Béma, je spojena s řadou problematických smluv. Vedení města se s nimi pokouší řadu měsíců neúspěšně vyrovnat.

Za prodloužení jedné ze smluv, na níž bylo pokračování opencard závislé, čelí obžalobě deset bývalých i stávajících radních za ODS a TOP 09 a pět úředníků.

Praha proto nechala vypracovat nový systém, který mají dodat čtyři firmy. Každá z nich by získala zakázku za zhruba deset milionů korun. Odbavovací systém by zajistila společnost Mikroelektronika, o software by se postarala firma ODP, o kartové centrum XTCard a o další část systému plzeňský dopravní podnik.

„Je to nejlevnější a nerychlejší cesta, jak se zbavit závislosti na jediné firmě,“ řekl primátor Hudeček. „Nový systém je technologicky otestovaný a právně podložený,“ tvrdí.

Rada tak upouští od původního plánu odkoupit od firmy eMoneyServices (EMS) majetková práva k Opencard. Firma žádala bezmála 500 milionů korun.

Jde o to přihrát zakázky, zlobí se provozovatel Opencard

Vypsání otevřené soutěže by podle primátora trvalo dva roky, což by znamenalo další z hlediska zákona problematické prodlužování smluv. Závazky, které má Praha z minulosti vůči EMS, patrně vyřeší až soud.

Podle mluvčího společnosti EMS Martina Opatrného postupuje rada v rozporu se zákonem. „Považujeme to za naprosto účelové jednání a snahu využít situaci a přihrát zakázky spřáteleným firmám,“ tvrdí.

Na karty Opencard, které mají platnost do konce roku 2016, si podle primátora mohou cestující dál nahrávat předplatné kupony. Od příštího roku by pak měli noví žadatelé nebo ti, kteří Opencard ztratí, dostat zcela novou kartu. Jak bude vypadat a zda se bude i nadále nazývat Opencard, zatím není jasné.

Zvažuje se i možnost přehrát aplikace na jiný nosič, třeba do chytrých mobilních telefonů. Oba systémy budou fungovat souběžně s tím, že uživatelů původní Opencard bude ubývat.

Neměli by už dělat zásadní rozhodnutí, zní od vítězů voleb

Strany, které v Praze jednají o příští koalici - vítězné ANO, ČSSD a Trojkoalice (Strana zelených, KDU-ČSL a STAN) - s postupem rady nesouhlasí. „Je to nestandardní postup, rada by se měla zříct zásadní kroků, je to za hranicí slušnosti,“ řekl člen vyjednávacího týmu Trojkoalice Jan Wolf (KDU-ČSL).

„Doporučil bych jim, aby dělali už jenom údržbové věci,“ řekl v reakci na chystaný krok Miloslav Ludvík (ČSSD). Aktuální vyjádřeni vedení ANO se zjistit nepodařilo. Už dřív se ale kandidátka na primátorku Adriana Krnáčová nechala slyšet, že by se radní měli zásadních rozhodnutí zdržet.

Kartu, která slouží především jako tramvajenka, si dosud vyzvedlo asi 1,2 milionu cestujících. V kauze už bylo odsouzeno pět úředníků. Občanské iniciativy i některá média upozorňují, že skuteční strůjci projektu zůstávají nepotrestáni.

Autor:






Hlavní zprávy

Menzies Aviation (Czech), s.r.o.
Pracovník skladu

Menzies Aviation (Czech), s.r.o.
Hl. m. Praha, Středočeský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.