Pražská primátorka Adriana Krnáčová představila novou kartu pro cestování...

Pražská primátorka Adriana Krnáčová představila novou kartu pro cestování pražskou MHD. (23. února 2016) | foto: Michal Šula, MAFRA

Vedení Prahy stagnuje, tvrdí opozice a chce mimořádné zastupitelstvo

  • 3
Pražská opozice svolává mimořádné zastupitelstvo, vadí jí stagnující rozvoj Prahy. Klubům TOP 09, ODS i pirátům například vadí, odklad okruhu silnice 511, pomalá příprava metra D i Lítačka, jejíž náklady na provoz jsou podle opozice stejné, jako na Opencard. Je to fraška, tvrdí primátorka Krnáčová.

Pražská opozice včera namířila „žihadla“ na poměrně citlivá místa magistrátní vlády. Nejde jen o to, že svolávají mimořádné zastupitelstvo. Důležitější je, proč jednání chtějí.

Zjednodušeně řečeno, klubům TOP 09, ODS i pirátům vadí nízká aktivita magistrátní vlády. Kritizují pomalé přípravy stavby metra D, přestavby Výstaviště, nesouhlasí s odkladem jihovýchodní části okruhu silnice 511. Celkem pět bodů doplnili piráti o nesplněný slib, že rada předloží plán obsazování dozorčích rad v městských firmách, a o výtku, že Lítačka je jen o málo levnější než Opencard.

MF DNES již dříve opakovaně upozornila, že rozvoj Prahy stagnuje, jelikož radě chybějí projekty i nápady. „Mimořádné zastupitelstvo se musí konat kvůli mimořádné neschopnosti vedení Prahy. Nejde o politické proklamace, ale o věci, které zásadně ovlivní budoucnost Prahy,“ vysvětloval předseda ODS Filip Humplík, proč je třeba výjimečné zasedání svolat. „Nejvážnější problémy Prahy zůstávají nevyřešené,“ dodal předseda klubu TOP 09 Václav Novotný.

Proč to má být jednání mimořádné, když se řádné zastupitelstvo koná již za tři týdny, Novotný hájil tím, že opozice by jinak své návrhy do programu vůbec nedostala. V minulosti se opoziční strany opakovaně pokoušely změnit program zastupitelstva, většinou neúspěšně, protože je vláda přehlasovala.

Je to fraška, říká Krnáčová

Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) má patnáct dní na svolání mimořádného zastupitelstva, proběhne tedy zřejmě ve druhém týdnu v září. Schůze přitom může mít velmi rychlý spád. Pokud totiž zastupitelé neschválí program, zasedání skončí ještě dříve, než se politici stihnout nasnídat v magistrátní jídelně. K takovému rychlému ukončení akce postačí 34 hlasů koalice.

Opozice se hrozbu ještě pokusí zvrátit a vyjednat podporu u některé z vládních stran. Jestli uspějí, není jisté. Primátorka navíc akci označila za mrhání penězi, šaškárnu a frašku, která bude stát 250 tisíc korun (to je cena jednání zastupitelstva).

Konkrétně u plánů nové linky metra D TOP 09 vadí, že přípravy stagnují a výkupy pozemků váznou, jak řekl bývalý náměstek Jiří Nouza (TOP 09). Navrhne proto zastupitelům, aby přiměli radu uvažovat nad tím, že majitelům zaplatí za půdu víc peněz. „Je to důležité pro desetitisíce, možná statisíce občanů,“ argumentoval Nouza.

Ostuda s Lítačkou jako na Veleslavíně

Obhajoby rady se ve čtvrtek chopila Krnáčová. Podle ní převzala její koalice projekt v „naprosto zoufalém stavu“. „Jednotlivé stanice neodpovídaly moderní architektuře, celé to bylo nesmyslně předražené a zbytečně naddimenzované. Opravdu si nepřeju, abychom si opět udělali celosvětovou ostudu, stejně jako to bylo v případě Veleslavína, kde chybějí eskalátory,“ reagovala na výhrady primátorka.

V případě Lítačky opozici zaskočilo, že cena projektu je nyní na úrovni 95 procent z ceny Opencard. To je podle zastupitelů příliš a město musí náklady vynaložené na tuto zelenou kartu podstatně snížit.

Město zatím předložilo jen rámcový soupis financování Lítačky. Primátorka slíbila vyčíslení novinky po skončení pilotního projektu, tedy do konce září.

„Argumentace pirátů, že úspora je minimální, je také lichá. V tuto chvíli si s sebou vlečeme i Opencard, kterou musíme v omezené míře provozovat dosud. Přestože zatím provozujeme obě karty, jsou náklady už nyní nižší než dříve,“ řekla Krnáčová.

Podle informací MF DNES stojí projekt Lítačka 3,7 milionu měsíčně a za omezené funkce Opencard Praha platí něco málo přes 400 tisíc měsíčně. Lítačka tak vychází asi na 86 procent měsíčních nákladů Opencard.

Trafiky a prebendy – hit politiky

A nakonec v případě „trafik“ měla rada za úkol zpracovat nová pravidla rozdělování funkcí v představenstvech a dozorčích radách městských firem. Podle opozice se tak nestalo.

„Ano, to jsou ty orgány, ve kterých sedí politici, kteří berou mnohem víc než kdokoli z vás a dělají mnohem méně práce než kdokoli z vás,“ reagoval Michálek.

Jako příklad uvedl členku klubu ČSSD Moniku Krobovou Hášovou. Za účast v dozorčí radě Pražské energetické dostala za rok 1,16 milionu korun. „A její práce spočívala v tom, že se účastnila čtyř zasedání dozorčí rady,“ dodal Michálek.

Nová pravidla koalice připravuje, hotová nejsou, ale v říjnu už by je zastupitelé mohli dostat na stůl.