Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Středočeši opravují silnice po zimě, některé obce to stojí i miliony

  10:37aktualizováno  10:37
Výtluky ve vozovkách ve středních Čechách začínají mizet. Jarní údržba silnic stojí ale některé obce i miliony korun. Na díry způsobené zimou upozorňují obyvatelé mobilem či na webu a pomáhají také strážníci.

Ilustrační snímek | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Desítky tisíc, jinde však až desítky milionů korun v těchto dnech vydávají městské kasy v regionu na jarní údržbu silnic. Byla mírná zima, a tak jsou škody menší než dříve.

„Oproti situaci před třemi lety je výhoda, že lze jednotlivé výtluky ve vozovkách místních komunikací opravit už v zimních měsících. Dříve se nebezpečná závada pouze označila a oprava byla provedena až na jaře,“ konstatuje mluvčí mladoboleslavského magistrátu Hana Koišová.

Úpravy budou v mladoboleslavských ulicích přesto pokračovat, hotovo je nyní zhruba z jedné třetiny. „Nebezpečné výtluky ve městě nejsou,“ konstatuje mluvčí.

Mladoboleslavskou radnici stála v loňském roce správka ulic 3,5 milionu korun. „Předpokládáme, že na údržbu povrchů bude letos potřeba podobná částka. Na opravy děr bylo zatím třeba 17 tun asfaltové směsi, opravili jsme 849 čtverečních metrů vozovky,“ uvádí Hana Koišová.

Patrně nejvíc dávají na opravy silnic v Kladně. Tamní magistrát odhaduje náklady na 30 milionů ročně. Ovšem nejen na likvidaci následků zimy. „Údržbu komunikací nerozdělujeme na podzimní a jinou, bereme ji jako celoroční. I náklady tak evidujeme za celý rok,“ vysvětluje mluvčí kladenské radnice Lenka Růžková s tím, že ve srovnání s loňskem, kdy za opravy povrchů vydali 16,6 milionu, počítají letos raději s většími investicemi.

Se silnicemi tam však podobně jako jinde mají nejvíc práce na jaře. V Kladně se údržba rozjíždí právě nyní. „Celkem jsme zmapovali přibližně pět desítek lokalit, které je po zimě nutné opravit,“ říká mluvčí.

Kolik stojí opravy silnic

Mladá Boleslav – v roce 2015 dali za údržbu 3 469 565 Kč, letos očekávají podobnou sumu.

Kladno – loni to bylo 16,6 milionu, letos mají připraveno 30 milionů.

Beroun – loni stály opravy 5,8 milionu, letos zatím 1,5 milionu.

Rakovník – loni dali na výtluky 1,1 milionu, letos to bude podobné.

Mělník – počítají s částkou 600 tisíc, podobně tomu bylo loni.

Příbram – 100 tisíc korun (jen jarní údržba), další desítky tisíc stojí opravy od léta do podzimu.

Benešov – loňská údržba stála 80 tisíc, letos to bude stejné.

Cestáři nasazují soupravy Turbo, které využívají studené balené směsi, či stroje Silkot, jejichž výhodou je možnost nasadit je v zimě. Používá se i klasické asfaltování.

Podle zkušeností z Mělníku nelze všechna poškození svádět jen na počasí. „Nelze úplně přesně rozlišit, co je vyloženě poškozeno zimou a co stářím vozovek. Spíš to jde ruku v ruce. Nyní máme opraveny nejhlubší výtluky, jsme tak ve třetině,“ uvádí tajemník mělnické radnice Zdeněk Studený.

Částka na jarní opravy se na soutoku Vltavy a Labe blíží 600 tisícům korun. A loni po zimě opravili na 700 čtverečních metrů asfaltek.

Rozdíl mezi obdobími z hlediska oprav nedělají ani v Rakovníku. Ulice „záplatují“ pomocí soupravy Turbo. „Loni vydalo město na soupravu částku 700 tisíc a dalších 400 tisíc stála pokládka živice klasickým způsobem,“ vysvětluje mluvčí města Alida Štulajterová. Rakovničtí prý letos utratí za údržbu asfaltek podobné peníze.

Se sto tisíci korunami si musí vystačit v Příbrami, jde ale o částku na nejnutnější opravy. „Od června do října se soustředíme na místa, kde už takzvané záplatování nestačí,“ říká zástupce ředitele příbramských Technických služeb Libor Michvocík.

„Mnohdy pouze udržujeme sjízdný stav v místech, kde už by si komunikace zasloužila rekonstrukci,“ upozorňuje. Na silničáře v okresním městě řidiči narazí do konce května. Opraveno by mělo být 1 500 čtverečních metrů.

O výtlucích informují lidé na webu

K hlášení nerovností a výtluků vyzvali v Příbrami obyvatele. Své poznatky mohou posílat na web Technických služeb. „Spolupráce se osvědčila. Chodí nám od občanů zhruba třicet hlášení za týden,“ dodává Libor Michvocík.

Podobné zkušenosti mají i v Berouně, kde hlášení výtluků e-mailem využívají už několik let. „Nedávno jsem sama hlásila výtluky poblíž svého bydliště,“ říká mluvčí berounské radnice Adéla Felklová.

Nejhorší úseky opravovali ještě před příchodem jara. „Zima nebyla dlouhá, ale poměrně často se střídaly různé teploty, což neprospívá povrchům komunikací,“ upozornil ředitel berounských Technických služeb Pavel Moucha. V lednu utratili za opravy 288 tisíc a v únoru 619 tisíc.

„Leckdy je to časově náročné a opravy se musí seřadit podle důležitosti komunikací, ale snažíme se je provést co nejdříve,“ řekl Moucha. Službu, která má ještě širší zaměření, mohou využít lidé v Benešově. Kromě rozbitých silnic lze na webu Technických služeb oznámit i jiné závady, které v ulicích odhalí. „Od spuštění on-line hlášení máme dvanáct případů všech zjištěných nedostatků, z toho dva se týkají výtluků,“ vypočítává ředitel benešovských Technických služeb Bohumil Rataj.

Také v Kladně pravidelně dostávají hlášení, kde by bylo dobré spravit cestu. Od října navíc lze nově využít aplikaci pro chytré telefony nazvanou Město Kladno v mobilu. „Kladeňané mohou hlásit nejen závady, ale třeba nepořádek ve městě,“ podotýká Lenka Růžková.

Aplikaci „Zmapuj to“ mají k dispozici obyvatelé Mělníka. Lidé ji už letos využili v desítkách případů. Městu tak obyvatelé mohou ulehčit vyhledávání poškozených ulic, zatím však nenahlásili žádnou, která by cestářům unikla. „Samozřejmě nemůžeme být všude, ale z toho, co bylo hlášeno, bychom asi zjistili vše. Spolupracujeme na tom i s městskou policií, která nám své poznatky z terénu okamžitě hlásí,“ míní Zdeněk Studený.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.