Hlavní nádraží vystřídalo za dobu svého fungování několik jmen. Od otevření se...

Hlavní nádraží vystřídalo za dobu svého fungování několik jmen. Od otevření se jmenovalo Františka Josefa I., za Masaryka neslo jméno prezidenta Wilsona. | foto: Grandi Stazioni

Hlavní nádraží upravuje provoz, začala oprava střechy za půl miliardy

  • 11
Velká oprava střechy nad nástupišti hlavního železničního nádraží v Praze začala. Cestující musejí počítat s jednou z největších a nejdelších výluk - následující dva roky některé vlaky pojedou přes Masarykovo nádraží.

„Práce potrvají do poloviny roku 2017,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Iliáš.

Dělníci kompletně vymění skleněné desky, které vyplňují železnou konstrukci haly. Ocelové části pak dostanou nový nátěr. SŽDC také nechá vyměnit stávající elektrické troleje a spolu s nimi budou nová také upevňovací lana, která je drží. Dvouletá rekonstrukce vyjde zhruba na půl miliardy korun.

Spolu se začátkem prací se změnily jízdní řády a v některých případech i trasy linek.

„Vlaková linka S7, která jezdí z Berouna do Úval, bude rozdělena, takže již nebude možné cestovat přímo bez přestupu mezi východní a jihozápadní částí Prahy jako dosud,“ popisuje jednu z dočasných změn mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Jak se změnily jízdní řády

Praha - Děčín: kromě posledních spojů pojedou všechny rychlíky ze zastávky Praha-Podbaba na Masarykovo nádraží, kde bude konečná

Č. Budějovice - Tábor - Praha: na hlavním nádraží budou spoje ze stanice Praha-Holešovice stát pouze 5 minut

Řevnice - Úvaly: vzniknou dvě samostatné linky Praha hl. n. - Řevnice a Praha Masarykovo nádraží - Úvaly

Pardubice - Plzeň - Cheb: přímý vůz vlaku Rx 766 bude zrušen

Podrobné informace zde.

Dodává, že část vlaků mířících z Řevnic až do Úval bude odkloněna na Masarykovo nádraží, kde budou muset cestující přesednout na linku S1.

Kromě zmíněné linky S7 České dráhy upravily provoz některých rychlíků. Na hlavní nádraží například nebude zajíždět valná většina spojů z Děčína.

Jiné rychlíky zase budou na nástupištích hlavního nádraží stát jen několik málo minut, aby uvolnily co nejrychleji kolej ostatním vlakovým soupravám.

Hlavní nádraží není jediným místem, které letos chystá SŽDC opravovat. Práce zahájí také na části pražských tratí a také to bude mít vliv na cestující.

„Další omezení začne od 2. března, kdy budeme pokračovat v modernizaci železničního koridoru mezi Běchovicemi a Úvaly,“ udává jeden takový příklad Drápal. Také na trati mezi hlavním nádražím a zastávkou Praha-Hostivař se letos zabydlí stavbaři.

SŽDC letos také plánovala uzavřít pro druhý nejstarší most přes Vltavu - Negrelliho viadukt. Také ten má totiž projít rozsáhlou rekonstrukcí, která zabere zhruba dva roky.

Projednávání projektu se však protáhlo, a tak se dá očekávat, že se začne nejdříve v první polovině příštího roku.

Ve chvíli, kdy se most skutečně uzavře, vlaky mířící z Masarykova nádraží na Kladno a zpět budou muset České dráhy odklonit na zcela jinou trasu.

Historie hlavního nádraží

1869 Začala stavba nádraží se dvěma tunely na trati z Vršovic.
14. prosince 1871 Na nádraží císaře Františka Josefa I. přijel první vlak.
1872 K nádraží jsou připojeny další železniční tratě.
1901 - 1909 Stará budova nádraží císaře Františka Josefa I. byla stržena a místo ní postavena nová hlavní budova v secesním slohu. Architektonický návrh připravil Josef Fanta.
1919 Po první světové válce dostává nádraží nové jméno – Wilsonovo nádraží. To se začátkem druhé světové války mění na Praha hlavní nádraží. Po válce je nádraží opět Wilsonovo.
1953 Opět se mění název: stejně jako za protektorátu Praha hlavní nádraží.
1972 - 1979 Kvůli zvýšení kapacity přepravy byla k Fantově budově připojena nová odbavovací hala.
1974 připojena stanice metra linky C
1989 postaven třetí tunel (do Vršovic)
2006 - 2011 Odbavovací hala prošla proměnou. Uvnitř jsou nově obchody.
2014 Restaurátoři dokončili práce na obnově Fantovy kavárny.