Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdy skončí trápení na D1? První úseky opraví letos, finální termín není

  16:40aktualizováno  16:40
První část oprav dálnice D1 bude hotova v létě. Betonové bloky z přelomu 60. a 70. let, které dosud kryjí dva středočeské úseky dálnice, zmizí a koncem roku je nahradí asfalt. Dosud ale není zřejmé, kdy se silničáři pustí do modernizace úseku ležícího nejblíže Praze.

Oprava dálnice D1 způsobuje v několika úsecích dopravní komplikace. | foto: ŘSD

Před pár dny to bylo přesně sedmdesát pět let, co se v Československu začala budovat dálniční síť. Stavba začala přesně 2. května 1939. Poprvé kopli do země u Průhonic, a tak postupně vznikla D1.

Od loňska dálnice prochází rozsáhlou modernizací a řidičům už dlouhé měsíce komplikuje cestování. Do konce roku se dočkají otevření obou opravovaných středočeských úseků Šternov-Psáře a Loket-Hořice. Alespoň tak to vidí Ředitelství silnic a dálnic, které nyní potvrdilo už dřívější odhady.

Co a kde se opravuje

  • Šternov-Psáře V létě bude doprava převedena na opravenou část. Práce mají být hotové do konce roku.
  • Loket-Hořice Silničáři mají postupovat stejně, jako mezi Šternovem a Psářemi.
  • Větrný Jeníkov-Jihlava V květnu se uzavře zhruba na měsíc a půl sjezd na Jihlavu. I tady by mělo být hotovo koncem roku.
  • Lhotka-Velká Bíteš Práce se tam opakovaně zdržely a zřejmě skončí až příští rok. Nyní se opravuje střední část, v létě má začít modernizace pravé poloviny.
  • Hvězdonice-Ostředek, Měřín-Velké Meziříčí Práce měly začít letos, zatím nebyl vybrán dodavatel. Čeká se na přezkoumání stavebního povolení.

Práce ve směru na Brno mají být podle mluvčího ŘSD Jana Studeckého hotové už do začátku srpna.

"Na přelomu července a srpna tam dojde ke změně v provozu, kdy dopravu převedeme do tohoto směru v režimu 2+2 jízdní pruhy. Následně začne modernizace levého jízdního pásu ve směru na Prahu," upřesnil mluvčí.

Stejně tak by měl být na konci roku hotov i vysočinský úsek Větrný Jeníkov-Jihlava. Tam se má v polovině května uzavřít sjezd od Prahy na Jihlavu. Řidiči budou muset využívat okolní sjezdy zhruba do konce června.

Jak dál? Zatím není jasno

Naopak termín dokončení se prodlužuje u problematické části mezi Lhotkou a Velkou Bíteší na Vysočině. Údajně kvůli nestabilnímu podloží tam firma OHL ŽS loni několikrát přerušila opravy.

"Práce tam budou pokračovat ještě v příštím roce. Začátkem léta, po dokončení prací ve středním dělicím pásu, by měla začít modernizace pravé poloviny dálnice ve směru na Brno," dodal Studecký.

Stejně tak rekonstrukce úseku nejblíž Praze mezi Hvězdonicemi a Ostředkem, na kterém se mělo začít pracovat letos, nabírá zpoždění, přestože už na něj ministerstvo dopravy vydalo stavební povolení.

"Sdružení Děti Země proti němu podalo rozklad. Povolení tak není pravomocné a bez toho nelze vyhlásit soutěž na zhotovitele," vysvětlil Studecký. Kdy by mohlo být přezkoumání ukončeno a kdy by teoreticky mohly práce na úseku začít, nechtěl odhadovat.

Stejný postup v únoru zvolilo sdružení i mezi Měřínem a Velkým Meziříčím. Upozornilo na údajně předraženou metodu oprav. Kromě toho se Děti Země domnívají, že se u modernizace jednotlivých úseků mělo postupovat jako v běžném stavebním řízení, a to včetně posuzování vlivu na životní prostředí EIA a územního řízení.

Nahradí most u Jažlovic lávka?

Nedaleko Prahy by se ale přece jen mohlo začít pracovat relativně za krátkou dobu. Krajští radní totiž nedávno schválili demolici mostu u Jažlovic, který je v havarijním stavu. Proti se postavili místní, kteří ho využívají alespoň pěšky či na kole, když je pro auta už od roku 2009 uzavřen. Rádi by místo něj viděli alespoň lávku.

"Sešli jsme se s lidmi z této oblasti. Řekli jsme, že budeme pokračovat v demoličním výměru, ale že budeme hledat i jiné možnosti, jak by se to dalo vyřešit," uvedl nedávno krajský náměstek pro dopravu Miloš Petera.

Práce na rekonstrukci povrchu dálnice D1 a jejím rozšíření měly původně začít v roce 2012, nakonec se dlouho připravovaný projekt spustil až o rok později. Podle původních odhadů měla být oprava téměř celého tahu za zhruba čtrnáct miliard korun hotová v roce 2018. V tuto chvíli není jasné, jestli se tak stane.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.