Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nádraží v Mladé Boleslavi připomíná stanici hrůzy, to se zatím nezmění

  10:28aktualizováno  10:28
Zastaralé nádraží v Mladé Boleslavi, které využívají denně tisíce lidí, má projít rekonstrukcí. Čas na změnu je přitom již několik let a vypadá to, že si na ni cestující ještě počkají. Plánované renovace totiž brzdí nejasnosti kolem prodeje části majetku Českých drah. Než se vše vyjasní, oprava nezačne.

Budova nádraží v Mladé Boleslavi je stará a má nemoderní vybavení. | foto: ArchivMF DNES

Omítka je oprýskaná, kovové prvky zrezlé a lavičky ošuntělé. Ten pohled na zchátralou budovu mladoboleslavského nádraží šestadvacetiletého Marka Brejchu vždy přivede na myšlenku, že stanul v nejnevzhlednějším koutě města.

Fotogalerie

„Nádraží v Mladé Boleslavi je ostuda. Jezdím sem z Prahy pravidelně za přítelkyní. Jednou jsem musel využít toalety a byl to zážitek, který nechci opakovat,“ říká Brejcha.

Stanice je přitom hojně využívaná „Jde o důležitý přestupní uzel. Nádražím projde několik tisíc cestujících denně,“ připomíná mluvčí Českých drah (ČD) Radek Joklík.

Na změnu k lepšímu se čeká řadu let, teď se ale znovu odkládá. Plány komplikuje vlastnická změna.

Ještě letos má část majetku Českých drah, včetně desítek nádražních budov, přejít na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). A než bude jasno, oprava nezačne.

„Jednáme proto i se zástupci SŽDC, kteří mají rovněž zájem rekonstrukci realizovat. Projekty by měly být financovány ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Věřím, že se co nejdříve povede opravu uskutečnit,“ uvedl Miloš Petera, hejtman Středočeského kraje, který inicioval jednání s ČD o opravách některých nádraží.

V Mladé Boleslavi usilovali o rekonstrukci už před zhruba pěti lety. „Tehdy se celé nádraží mělo zbourat a postavit nové v moderním stylu,“ vzpomíná mluvčí mladoboleslavského magistrátu Hana Koišová na dobu, kdy měl poblíž kolejiště vyrůst objekt nazývaný lidově Skleník.

Obyvatelé se postavili monstru

Proti futuristickému monstru se ale postavili obyvatelé. Dokonce sepsali petici, v níž požadovali zachování původní historické budovy. Podrobnosti aktuálních plánů opravy prý zatím vedení města nejsou známé.

V jaké budově budou cestující v Mladé Boleslavi odbavováni, nevědí ani dráhy. „Zvažovali jsme dvě varianty - rekonstrukci stávající budovy, či výstavbu zcela nové. K rozhodnutí však zatím nedošlo,“ upozorňuje Radek Joklík.

Proč? Budova přejde pod SŽDC. „Prodej se obecně týká především výpravních budov,“ doplňuje Petr Šťáhlavský z ČD.

Vzhledem k dalším záměrům Českých drah se nabízí otázka, komu budou patřit středočeská nádraží. Kromě SŽDC o ně totiž mohou projevit zájem i města a obce.

Nádraží v kraji

  • Dostat nádražní budovy a jejich okolí do stavu, který by odpovídal současným nárokům na veřejnou dopravu, se daří jen pomalu. O opravách středočeských nádraží, jejichž stav je ostudou regionu, se mluví několik let. Už v roce 2012 měla být zahájena rekonstrukce osmi staničních budov.
  • Vedení Středočeského kraje tehdy přislíbilo sehnat na stavební úpravy 350 milionů korun z fondů Evropské unie. O projektech rekonstrukcí dokonce sepsalo s drahami smlouvu.
  • Už v té době byly na seznamu vybraných míst také Mladá Boleslav, Nymburk či Rakovník, o nichž v současné době kraj opětovně jedná s vedením Českých drah. Dále se mělo dostat také na nádraží v Kutné Hoře, Kolíně, Příbrami a ve Zdicích.
  • Dráhy postupně dělají dílčí úpravy. Například v Příbrami má staniční budova vylepšenou střechu a okapy. Drobných změn se dočkaly budovy také v Hořovicích či Českém Brodě.

„Zbytné objekty včetně některých výpravních budov nabídly ČD obcím. Pokud projeví zájem o odkup našeho majetku za účelem výstavby terminálu veřejné dopravy, parkovišť a podobně,“ dodává Šťáhlavský. Příkladem takové situace jsou Říčany, kde se o koupi nádražní budovy intenzivně jedná.

„Máme od drah cenovou nabídku a budeme rozhodovat na zastupitelstvu, zda je přijatelná. Nádraží má historickou cenu,“ říká říčanský starosta Vladimír Kořen.

Koupí by chtěli vyřešit třeba problémy s parkováním. O prostory poblíž nádraží mají zájem také jinde v kraji. „Právě obnovujeme jednání s ČD o odkoupení části pozemků. Chceme tu vybudovat parkoviště pro občany Rakovníka i okolních obcí, kteří jezdí za prací do Kladna a do Prahy,“ potvrzuje starosta Rakovníka Pavel Jenšovský.

Oprava nádraží v Rakovníku byla rovněž námětem jednání zástupců železnice s hejtmanem. Schůzky se zúčastnil i starosta Nymburka Tomáš Mach. Z plánů rekonstrukcí, do jejichž příprav se vložil krajský úřad, je totiž jeho město na nejlepší cestě.

Za zhruba 100 milionů tam nádraží dostane novou fasádu, okna i střechu. Vznikne také úschovna zavazadel a restaurace.

Zbytečnou cestu mají ušetřit cestujícím terminály

„Je to dobře a jsme rádi, že kraj pomáhá ve vyjednávání. Nás ale nyní zajímá hlavně směna pozemků. Pokud to vyjde, budeme dělat další kroky,“ naráží Mach na plány, podle nichž by měly u železniční stanice vzniknout terminály pro autobusy. Cestující by tak nemuseli mezi spoji vážit zbytečnou cestu.

Podobně chtějí přiblížit vlaky k autobusům také v Berouně. Od jednoho k druhému tam musí pasažéři přejíždět téměř přes celé město. Na nákladný přesun město získalo dotaci více než 52 milionů korun z fondu česko-švýcarské spolupráce. Stavět by se po dvou letech příprav mělo začít na jaře.

Kromě zmíněných rekonstrukcí jsou v plném proudu úpravy v Poděbradech či Úvalech. Jinde mají zmodernizovaná nástupiště, která patří SŽDC. Je tomu tak v Hořovicích či Kutné Hoře, bezbariérový peron pak už několik let funguje v jednom z železničních uzlů kraje, ve Zdicích.

Tam ale opravená část kontrastuje s minimálně využitou nádražní budovou, kde v současné době není v provozu ani dříve hojně využívaná restaurace.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Záchranáři preventivně zkontrolovali 27 lidí kvůli požáru bytu na Černém Mostě...
Zájezd hudebníků se v Praze nakazil střevní infekcí. Mluvilo se o otravě

Celkem deset švýcarských hudebníků, z toho devět dětí, ve čtyři hodiny ráno odvezli pražští záchranáři s virovou střevní infekcí do nemocnice Na Bulovce. Podle...  celý článek

Manželé Havlovi a Ondřej Kobza otevírají na týden veřejnosti částečně...
VIDEO: Střechu Lucerny zakryla dřevěná podlaha, připomíná palubu parníků

Nový výhled na Prahu po sedm dní nabídne terasa Paláce Lucerna, kterou má pronajatou kavárník Ondřej Kobza. Během rekonstrukce se proměnila celá střecha,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 ve Středočeském kraji

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.