Budova nádraží v Mladé Boleslavi je stará a má nemoderní vybavení. | foto: Archiv, MF DNES

Nádraží v Mladé Boleslavi připomíná stanici hrůzy, to se zatím nezmění

  • 16
Zastaralé nádraží v Mladé Boleslavi, které využívají denně tisíce lidí, má projít rekonstrukcí. Čas na změnu je přitom již několik let a vypadá to, že si na ni cestující ještě počkají. Plánované renovace totiž brzdí nejasnosti kolem prodeje části majetku Českých drah. Než se vše vyjasní, oprava nezačne.

Omítka je oprýskaná, kovové prvky zrezlé a lavičky ošuntělé. Ten pohled na zchátralou budovu mladoboleslavského nádraží šestadvacetiletého Marka Brejchu vždy přivede na myšlenku, že stanul v nejnevzhlednějším koutě města.

„Nádraží v Mladé Boleslavi je ostuda. Jezdím sem z Prahy pravidelně za přítelkyní. Jednou jsem musel využít toalety a byl to zážitek, který nechci opakovat,“ říká Brejcha.

Stanice je přitom hojně využívaná „Jde o důležitý přestupní uzel. Nádražím projde několik tisíc cestujících denně,“ připomíná mluvčí Českých drah (ČD) Radek Joklík.

Na změnu k lepšímu se čeká řadu let, teď se ale znovu odkládá. Plány komplikuje vlastnická změna.

Ještě letos má část majetku Českých drah, včetně desítek nádražních budov, přejít na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). A než bude jasno, oprava nezačne.

„Jednáme proto i se zástupci SŽDC, kteří mají rovněž zájem rekonstrukci realizovat. Projekty by měly být financovány ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Věřím, že se co nejdříve povede opravu uskutečnit,“ uvedl Miloš Petera, hejtman Středočeského kraje, který inicioval jednání s ČD o opravách některých nádraží.

V Mladé Boleslavi usilovali o rekonstrukci už před zhruba pěti lety. „Tehdy se celé nádraží mělo zbourat a postavit nové v moderním stylu,“ vzpomíná mluvčí mladoboleslavského magistrátu Hana Koišová na dobu, kdy měl poblíž kolejiště vyrůst objekt nazývaný lidově Skleník.

Obyvatelé se postavili monstru

Proti futuristickému monstru se ale postavili obyvatelé. Dokonce sepsali petici, v níž požadovali zachování původní historické budovy. Podrobnosti aktuálních plánů opravy prý zatím vedení města nejsou známé.

V jaké budově budou cestující v Mladé Boleslavi odbavováni, nevědí ani dráhy. „Zvažovali jsme dvě varianty - rekonstrukci stávající budovy, či výstavbu zcela nové. K rozhodnutí však zatím nedošlo,“ upozorňuje Radek Joklík.

Proč? Budova přejde pod SŽDC. „Prodej se obecně týká především výpravních budov,“ doplňuje Petr Šťáhlavský z ČD.

Vzhledem k dalším záměrům Českých drah se nabízí otázka, komu budou patřit středočeská nádraží. Kromě SŽDC o ně totiž mohou projevit zájem i města a obce.

Nádraží v kraji

  • Dostat nádražní budovy a jejich okolí do stavu, který by odpovídal současným nárokům na veřejnou dopravu, se daří jen pomalu. O opravách středočeských nádraží, jejichž stav je ostudou regionu, se mluví několik let. Už v roce 2012 měla být zahájena rekonstrukce osmi staničních budov.
  • Vedení Středočeského kraje tehdy přislíbilo sehnat na stavební úpravy 350 milionů korun z fondů Evropské unie. O projektech rekonstrukcí dokonce sepsalo s drahami smlouvu.
  • Už v té době byly na seznamu vybraných míst také Mladá Boleslav, Nymburk či Rakovník, o nichž v současné době kraj opětovně jedná s vedením Českých drah. Dále se mělo dostat také na nádraží v Kutné Hoře, Kolíně, Příbrami a ve Zdicích.
  • Dráhy postupně dělají dílčí úpravy. Například v Příbrami má staniční budova vylepšenou střechu a okapy. Drobných změn se dočkaly budovy také v Hořovicích či Českém Brodě.

„Zbytné objekty včetně některých výpravních budov nabídly ČD obcím. Pokud projeví zájem o odkup našeho majetku za účelem výstavby terminálu veřejné dopravy, parkovišť a podobně,“ dodává Šťáhlavský. Příkladem takové situace jsou Říčany, kde se o koupi nádražní budovy intenzivně jedná.

„Máme od drah cenovou nabídku a budeme rozhodovat na zastupitelstvu, zda je přijatelná. Nádraží má historickou cenu,“ říká říčanský starosta Vladimír Kořen.

Koupí by chtěli vyřešit třeba problémy s parkováním. O prostory poblíž nádraží mají zájem také jinde v kraji. „Právě obnovujeme jednání s ČD o odkoupení části pozemků. Chceme tu vybudovat parkoviště pro občany Rakovníka i okolních obcí, kteří jezdí za prací do Kladna a do Prahy,“ potvrzuje starosta Rakovníka Pavel Jenšovský.

Oprava nádraží v Rakovníku byla rovněž námětem jednání zástupců železnice s hejtmanem. Schůzky se zúčastnil i starosta Nymburka Tomáš Mach. Z plánů rekonstrukcí, do jejichž příprav se vložil krajský úřad, je totiž jeho město na nejlepší cestě.

Za zhruba 100 milionů tam nádraží dostane novou fasádu, okna i střechu. Vznikne také úschovna zavazadel a restaurace.

Zbytečnou cestu mají ušetřit cestujícím terminály

„Je to dobře a jsme rádi, že kraj pomáhá ve vyjednávání. Nás ale nyní zajímá hlavně směna pozemků. Pokud to vyjde, budeme dělat další kroky,“ naráží Mach na plány, podle nichž by měly u železniční stanice vzniknout terminály pro autobusy. Cestující by tak nemuseli mezi spoji vážit zbytečnou cestu.

Podobně chtějí přiblížit vlaky k autobusům také v Berouně. Od jednoho k druhému tam musí pasažéři přejíždět téměř přes celé město. Na nákladný přesun město získalo dotaci více než 52 milionů korun z fondu česko-švýcarské spolupráce. Stavět by se po dvou letech příprav mělo začít na jaře.

Kromě zmíněných rekonstrukcí jsou v plném proudu úpravy v Poděbradech či Úvalech. Jinde mají zmodernizovaná nástupiště, která patří SŽDC. Je tomu tak v Hořovicích či Kutné Hoře, bezbariérový peron pak už několik let funguje v jednom z železničních uzlů kraje, ve Zdicích.

Tam ale opravená část kontrastuje s minimálně využitou nádražní budovou, kde v současné době není v provozu ani dříve hojně využívaná restaurace.