Nejnebezpečnější jsou přechody na silnicích první třídy. (Ilustrační snímek)

Nejnebezpečnější jsou přechody na silnicích první třídy. (Ilustrační snímek) | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Ministerstvo opraví ve středních Čechách pět nebezpečných přechodů

  • 5
Obyvatelé středočeských se dočkají bezpečnějších přechodů. Ministerstvo dopravy se rozhodlo v rámci projektu Bezpečný přechod zaplatit úpravu dvou přechodů v Olbramovicích a v Mělníku a jednoho ve Vrdech. Každá úprava vyjde zhruba na milion korun.

Až lidé půjdou za pár měsíců po přechodu v Olbramovicích na Benešovsku, budou jim pod nohama zářit svítidla zapuštěná do země. Takovou novinku si přál starosta Pavel Pohůnek a uspěl.

Olbramovice jsou jednou ze čtyř středočeských obcí, které žádaly ministerstvo dopravy o dotaci na zlepšení přechodů v obcích. Komise vybrala i Mělník a Vrdy na Kutnohorsku. Každá úprava bude stát přes milion korun.

Když vyplňoval starosta Pohůnek žádost, napsal, že obcí projede denně až 25 tisíc automobilů. Přejít silnici, která je hlavním tahem z Benešova na Tábor, je tak velmi nebezpečné, i když jsou tu dva přechody.

"Už jsme na nich udělali, co se dalo. Když přišla šance získat peníze na další úpravy, tak jsme to zkusili. Viděl jsem světelné značení na přechodu v televizi a řekl jsem si, proč bychom to neměli mít, vždyť ležíme na mezinárodní silnici," podotkl Pohůnek.

Přechody

Budou bezpečnější

Mělník (silnice I/9 ): Na Malém Spořilově, ul. Řípská – ostrůvek
Olbramovice (I/3): u restaurace U Dandyho, u budovy špýcharu – osvětlení, infotabule na rychlost
Vrdy (I/17): světelná signalizace, zpomalovací semafor

Nebezpečné přechody

Byšice (1/16): chybějí přechody, je tu nebezpečná situace pro školáky
Lidice (I/61): není přechod ke škole, lékaři, do obchodu
Mladá Boleslav (I/38): u křižovatky ulic Jaselská a Husova, kde jsou školy
Příbram (I/18): je tu autobusová zastávka, mnoho smrtelných nehod
Benešov (I/3): u vstupu do konopišťského parku není přechod

Pozn.: Jde o příklady.

Jedinou obcí, která se svou žádostí neuspěla, jsou Byšice na Mělnicku. To rozhořčilo starostku Janu Polákovou.

"Máme obrovskou školu pro 250 dětí a nevede k ní chodník ani přechod. Děti chodí po hlavní silnici, je tam horizont, zatáčka. Lidé se tady bojí, stále jsou tu nějaké nehody. Vybudovali jsme i chodník, aby tu mohl být přechod," uvedla Poláková. Jenže ministerstvo poskytuje peníze jen na přechody pro chodce, které už existují.

Přechody na "jedničkách" jsou nebezpečnější

Nebezpečných přechodů v kraji je daleko víc než jen šest, ale do projektu se mnoho obcí nepřihlásilo.

"Zájem byl menší, než jsme očekávali. Celkem poslalo žádost přes sedmdesát obcí z celého Česka, z některých krajů nikdo. To nás překvapilo," podotkl Tomáš Blecha ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Přitom stát hradí 100 procent nákladů na úpravu přechodu.

Největším problémem jsou přechody na silnicích prvních tříd. Často proto, že jsou u nich autobusové zastávky. To je případ i Vrdů na Kutnohorsku, které dostanou peníze na semafor. Lidé musí přecházet tah z Čáslavi na Chrudim. Nejkritičtější hodiny jsou ráno, když jdou děti do školy.

"Uvažovali jsme o tom už dlouho. Radar řidiči nerespektují, ale semafor by mohli, i kdyby na něm jen blikala oranžová," uvedl starosta Vrdů Josef Herout.

V Mělníku chtěli upravit tři přechody, prošly dva. Například uprostřed silnice u cukrovaru přibude ostrůvek. "Silnice je široká, lidé tady musí přebíhat dvanáctimetrovou vzdálenost," upozornil starosta Mělníka Ctirad Mikeš.

U projektů se hodnotila z 60 procent bezpečnost, přihlíželo se i k množství aut, počtu chodců a k nehodovosti. Přechody budou upraveny do konce roku.