Stavba nového silničního mostu v ulici Korunovační na Praze 7 | foto: František Vlček, MAFRA

Otevření Korunovační dopravě uleví, ale „Kulaťák“ nespasí

  • 48
V sobotu skončí uzavírka Korunovační ulice, která pět měsíců ztěžovala život řidičům i obyvatelům Dejvic a Bubenče. Kolony však z Vítězného náměstí zřejmě nezmizí, jen se zmenší. Praha 6 čeká, že především ve špičkách dopravní situace rozhodně nebude bezproblémová.

Pět měsíců a pět dní. Přesně tak dlouho už bude v sobotu kvůli opravě mostu přes železnici uzavřena Korunovační ulice. Naštěstí pro řidiče, kteří i kvůli této stavbě stojí každý den v okolí Vítězného náměstí dlouhé minuty v kolonách, bude sobota posledním dnem uzavírky.

Původně se sice počítalo s otevřením ulice až na konci prosince, ale stavba mostu postupuje nad očekávání rychle.

„Dopravu na Korunovační vrátíme v předstihu, a to v režimu předčasného užívání, nejdéle do sobotního rána 10. prosince,“ přislíbil náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Auta tak na most o víkendu znovu vjedou i přesto, že práce na jeho dokončení ustanou až těsně před Vánocemi. Dělníci však své síly od soboty napřou již jen na dokončovací práce pod mostní konstrukcí a k odstranění provizorní lávky pro pěší.

Trvalé provizorium?

Uzávěra Korunovační způsobila na začátku prázdnin okamžité zhoršení už tak špatné dopravní situace v Praze 6. Uzavřel se kvůli ní totiž jeden ze dvou stěžejních spojů z Dejvic do Holešovic a dále do centra města.

Řidiči jsou tak nuceni vydat se na Letnou po ulici Milady Horákové, což způsobuje kolony táhnoucí se už od Podbaby a pokračující přes Vítězné náměstí až do Svatovítské ulice. Auta stojí i na okolních komunikacích, kudy se řidiči snaží kolony objíždět.

Oprava mostu navazuje na plány železnice

  • Most přes Buštěhradskou dráhu v Korunovační ulici byl stavbaři kompletně stržen a na jeho místě postupně vyrostl zcela nový. Jeho přestavbu si kromě havarijního stavu vyžádala také zamýšlená rychlodráha z Prahy na Kladno. Ta by pod mostem měla vést v podzemí a kromě spojení s Kladnem nabídne i vlakovou dopravu z centra metropole na Letiště Václava Havla.
  • V místech, kudy vede železnice dnes, by naopak měla vzniknout pěší zóna, která propojí Prahu 6 a Prahu 7. Kromě mostu prošla rekonstrukcí i Korunovační ulice a část ulice Pod Kaštany. Tamní kamennou dlažbu nechala Praha vyměnit za tichý asfalt. Opraveny ještě budou v těchto ulicích i přilehlé chodníky, které dostanou povrch z pražské mozaiky.

Praha proto začala postupně zavádět řadu dopravních opatření, která měla následky uzavírky Korunovační zmírnit. Některá z nich by si teď radnice Prahy 6 chtěla ponechat i v běžném provozu.

„Konkrétně jde například o přeorientování autobusového terminálu na Vítězném náměstí tak, aby autobusy nemusely zajíždět do již dosti zahlceného Kulaťáku,“ říká tiskový mluvčí Prahy 6 Martin Churavý. Během rekonstrukce mohou navíc autobusy ve Svatovítské ulici jezdit po tramvajovém pásu a i tuto možnost by chtěla Praha 6 zachovat.

Společnost Ropid, která v metropoli plánuje dopravu, se požadavkům radnice nebrání. „Žádné velké problémy s těmito opatřeními nejsou, naopak se díky nim průjezdnost autobusů o něco zlepšila, protože nestojí tak dlouho v kolonách,“ říká Filip Drápal, mluvčí Ropidu.

Obtíže by podle něho mohla v zimních měsících způsobovat jen jízda autobusů po tramvajových pásech, jelikož by sněhem mohly zanášet výhybky. Z provizorního na stálý se zřejmě změní i světla na přechodu u vjezdu ze Svatovítské ulice na Vítězné náměstí.

Ten sice napomáhá plynulosti dopravy, ale místní obyvatele si špatně zvykali, že už nemůžou přecházet ulici bez omezení. Změnu dočasných dopravních opatření na trvalé ostatně nevylučuje ani Dolínek. Nejdříve však chce zjistit, jak budou fungovat po návratu aut do Korunovační ulice. „Prověříme jejich smysluplnost za běžného provozu,“ uvedl náměstek.

Problémy zmizí až s okruhem

Řidiči by neměli čekat, že díky otevření Korunovační ulice projedou od soboty Prahou 6 bez potíží. „Předpokládáme, že se dopravní situace citelně zlepší, ale zejména ve špičkách to bezproblémové nebude,“ říká Churavý.

Dlouhé kolony totiž městskou část sužovaly již dlouho před uzavírkou. „Dokud bude tunel Blanka sirotek a nebude na něj navazovat další infrastruktura, tedy východní část Městského okruhu, bude doprava v Praze 6 stále velký problém,“ dodává mluvčí Prahy 6.

S tím souhlasí i Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu ČR. „Neočekával bych, že se stane zázrak a kolem Kulaťáku a Svatovítské ulice budeme najednou jezdit bez kolon. Tamní situaci totiž zavinil zejména výjezd z tunelu Blanka,“ říká.

Největší zlepšení očekává v ulici Jugoslávských partyzánů, po které k Vítěznému náměstí cestují řidiči směrem od Podbaby a Suchdola. Do znovu otevřené ulice však samozřejmě zamíří i auta z opačného směru.

„Část řidičů přijíždějících zespoda, například od Národní třídy, pojede zřejmě nahoru Letenským tunelem a bude pokračovat dál do Korunovační,“ dodává Vomáčka. Díky tomu by podle něho mohlo ubýt aut ve Svatovítské ulici i na Vítězném náměstí. Zejména ve špičkách pracovních dní tam však bude s největší pravděpodobností situace i nadále kritická.