Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ponorka, bublina či poprsí. Všechny nové stanice metra jsou unikátní

  10:24aktualizováno  10:24
Zelená je barvou Velikonoc. V Praze letos o to víc, že se na Velikonoční pondělí prodlouží stejnobarevná trasa metra A o čtyři nové stanice. Nově tak cestující budou metrem jezdit na Nádraží Veleslavín, do Motola, na Petřiny a na Bořislavku. Každou ze stanic navrhl jiný architekt, a tak má i jinou přezdívku - ponorka, bublina či dámské poprsí.

Nástupiště nové stanice metra Nádraží Veleslavín těsně před dokončením | foto: Facebook: Dopravní podnik

Kdyby dopravní podnik počkal s otevřením nového metra linky A do příští neděle, mohl by zároveň oslavit malé výročí. Právě 12. dubna 2010 totiž zahájil stavbu prodloužení trasy linky A z Dejvické do Motola.

Tehdy se stavělo ještě s vizí, že sotva se nové čtyři stanice otevřou, začnou tuneláři razit cestu podzemím na ruzyňské letiště. To se nestane, vedení metropole dalo přednost trase D z Pankráce do Písnice a stanice Nemocnice Motol zůstane – pokud ne nadobro, tak na několik desítek let – konečnou stanicí.

Změny od úterý

Kvůli prodloužení metra A do stanice Nemocnice Motol se v úterý 7. dubna změní jízdní řády a trasy některých linek MHD.

Autobusy

  • Jinak pojede přibližně 30 autobusových spojů. Řada z těch, které končily na Dejvické, bude zajíždět ke stanicím metra Bořislavka a Nádraží Veleslavín.
  • Konkrétně jde například o linku 119, která jezdí na letiště. Nově dojede jen na Veleslavín.

Tramvaje

  • Podle původního návrhu Ropidu se po otevření nové trasy měly změnit jízdní řády téměř všech tramvajových linek. Nespokojení cestující však organizátorovi MHD zaslali tisíce připomínek a nakonec Ropid připravil jedinou změnu - zruší tramvaj číslo 2.

Změny zastávek

  • V úterý se změní jména deseti zastávek, přibudou také zastávky na znamení, v šesti případech půjde o tramvajové zastávky.

Více na www.dpp.cz

Neznamená to, že práce končí. Naopak. Vedení města se nyní zabývá tím, jak upravit vchod do vestibulu stanice Nádraží Veleslavín. Chybí v něm totiž eskalátor. To by normálně nebylo nic neobvyklého. U zmíněné stanice však bude od úterý končit autobus číslo 119, který jezdí z letiště. A protože do vestibulu nevede eskalátor, budou cestujícím s kufry pomáhat portýři placení Letištěm Václava Havla.

„Veleslavín bude klíčovou stanicí pro spojení s letištěm. Budeme urychleně hledat nejlepší řešení nevyhovujícího stavu,“ řekl v pátek náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Ten si již nechal zpracovat návrh, jak situaci řešit (více si přečtěte zde).

Kromě vstupu do stanice Nádraží Veleslavín budou pracovníci ještě upravovat okolí stanic Nemocnice Motol a Petřiny. „Jinak už je vše hotovo a jsme připraveni zahájit provoz,“ řekl MF DNES ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Čtyři unikátní stanice

Hlášení „Konečná stanice, prosíme, vystupte“ už cestující na Dejvické uslyší jen u části spojů. V pondělí v 15 hodin se trasa linky A prodlouží o šest kilometrů, z konečné na konečnou se pojede o 7,5 minuty déle.

Čtyři nové stanice budou v mnoha ohledech unikátní. Pod každou se také podepsal jiný architekt. Přesto budou mít všechny něco společného. „Každá z tras metra v Praze má totiž od počátku svou jednotící linii pro všechny stanice, takzvané architektonické libreto,“ vysvětluje ředitel společnosti Metroprojekt David Krása. V případě prodloužené linky A je to zelený pruh na bočních stěnách nástupišť.

Co se týče architektonického zpracování, asi nejvíce vyniká stanice Petřiny. V ní se nachází hned dva nevšední prvky. Prvním je dozorčí stanice. Ta si svým tvarem, kulatým oknem a točitým schodištěm uvnitř získala mezi stavbaři přezdívku „ponorka“.

Představení stanice metra Petřiny:

Pojmenování mají pracovníci také pro betonový monolit, který je dominantou celé stanice a ve kterém je vyryt její název. Někteří mu říkají „bublina“, jiným připomíná spíše dámské poprsí. Architekt Jiří Pešata si dal záležet také na podlaze. Čtvercové dlaždice vytvořil po vzoru historické dlažby hlavního města.

Petřiny mají ještě jedno nej. Jsou vůbec nejhlubší stanicí na novém úseku. Nástupiště se nachází 37 metrů pod zemí, a cestující si tak na 51 metrů dlouhých eskalátorech nějaký čas postojí, než se dostanou nahoru do vestibulu. Na povrch to ale mohou vzít také dvojicí výtahů.

Eskalátory v Motole vedou pod nástupiště

Zatímco na nástupiště Petřin vedou dlouhé eskalátory, ve stanici Nemocnice Motol nejsou schody téměř zapotřebí. Peron se totiž nachází na úrovni okolního terénu. A jezdící schody tak vedou paradoxně pod úroveň nástupiště do podchodu, kterým se lidé dostanou přímo do motolské nemocnice.

Fotogalerie

Konečná linky A je jednou z mála stanic, na jejichž nástupiště proniká denní světlo. „Na prosklenou střechu proto musely být umístěny takzvané světlolamy,“ vysvětluje mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl. Sluneční paprsky, které pronikají do stanice, by totiž mohly oslňovat strojvedoucí, kteří vyjíždějí se soupravami z temného tunelu.

Také stanici Nemocnice Motol vymysleli stavbaři jednu přezdívku. Přezdívají jí kvůli venkovnímu vzhledu „skleník“.

Představení stanice metra Nemocnice Motol:

Stejně jako v případě Petřin a Nemocnice Motol i ve stanici Nádraží Veleslavín cestující najdou několik unikátů. A nejde jen o již zmiňované nosiče, kteří budou lidem s těžkými kufry pomáhat mezi autobusovou zastávkou a vestibulem.

Žádná další pražská stanice metra nemá hodiny, jaké visí na obou koncích nástupiště. Přestože je údržbáři metra při projektování prodloužené linky A několikrát odmítali, protože jsou zvyklí spravovat jen jeden typ digitálních hodin, nakonec si je projektanti prosadili.

Představení stanice metra Nádraží Veleslavín:

Mechanické hodiny s klasickým ciferníkem jsou odkazem na železniční zastávku, která se nachází na povrchu. Ta by se měla do budoucna proměnit v rámci výstavby rychlodráhy na Kladno. Nad stanicí měl původně vyrůst parkovací dům pro šest set aut za zhruba miliardu korun, z projektu však kvůli šetření a protestům obyvatel sešlo.

Čtvrtou stanicí a první za Dejvickou je Bořislavka. Původně se měla jmenovat Červený Vrch. Červená však ze stanice nezmizela. Alespoň ne ze stěn nástupiště. Nad stanicí nyní plánuje společnost KKCG budovat obchodně-administrativní centrum Bořislavka. Do něj bude ústit jeden výstup ze stanice.

Představení stanice metra Bořislavka:

Autor:


Témata: Praha, Praha-město




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.