Jihozápadní část Pražského okruhu je otevřená už dva roky, nájezd u Dolních Břežan na otevření stále čeká. (Ilustrační snímek)

Jihozápadní část Pražského okruhu je otevřená už dva roky, nájezd u Dolních Břežan na otevření stále čeká. (Ilustrační snímek) | foto: Magistrát hl.m. Prahy

Nájezd na Pražský okruh u Dolních Břežan by se mohl otevřít už na jaře

  • 9
Pražský okruh by se příští rok mohl otevřít dalším řidičům. Jeho část obepínající jihozápadní okraj Prahy se totiž možná dočká otevření nájezdu u Dolních Břežan. Ten je zatím zabarikádovaný betonovými kvádry. Otevřít se měl až poté, co se postaví obchvat Písnice. S ním ale magistrát v dohledné době nepočítá.

Proto teď leží pražským úředníkům na stole dokumenty, které by v případě schválení umožnily otevřít nájezd na Pražský okruh u Dolních Břežan už v příštím roce.

Ředitelství silnic a dálnic, které okruh postavilo, chce totiž odstranit podmínku, kterou si dala obec Libuš. Ta požadovala, aby nájezd silničáři otevřeli až poté, co se postaví obchvat Písnice, která pod Libuš spadá. Jenže to se nestalo a magistrát, který je investorem obchvatu, v blízké době se stavbou nepočítá. Nájezd je tak stále uzavřený.

"Na magistrátu nyní probíhá řízení o zprovoznění sjezdu u Dolních Břežan. V případě, že bude povoleno, nikdo se neodvolá a neobjeví se jiné nesplnitelné požadavky ze strany orgánů státní správy, může být sjezd otevřen zhruba v květnu příštího roku," říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Pražský okruh

Proti tomu se ale ohrazuje obec Libuš. Obává se, že nájezd přivede do Písnice mnoho aut. "Je to absurdní. Znamenalo by to, že jakékoliv podmínky v územním rozhodnutí nebo řízení by se vypustily, pokud se nebudou hodit. V tom případě se ta podmínka neměla nikdy přijmout," míní starosta Libuše Jiří Koubek.

Starosta Dolních Břežan, který o zprovoznění nájezdu stojí, s ním v tomto bodě souhlasí. "Ředitelství silnic a dálnic říká, že jako investor okruhu nemůže postavit obchvat Písnice. Proto tam ta podmínka vůbec neměla být dána," říká starosta obce Věslav Michalik.

Hluk se bude řešit jen někde, Spořilovští si ještě počkají

Další dodělávkou, která se na okruhu plánuje, je výstavba protihlukových stěn. "Hladina hluku je v pořádku mezi Vestcem a Lahovicemi, mezi Lahovicemi a Slivencem se budou doplňovat desetimetrové protihlukové stěny a na dalších místech ještě měříme," vysvětluje Ledvinová.

Zato obyvatelé Spořilova si na výraznější snížení hluku a emisí budou muset počkat. Město plánuje, že Spořilovské ulici uleví alespoň od těch kamionů, které jedou do kopce. Chce vybudovat rampu na křižovatce magistrály a Jižní spojky na Kačerově, přes kterou by kamiony mohly jezdit. Se stavbou by se mělo začít na jaře.

S výjimkou Spořilova však odborníci hodnotí Pražský okruh jako jednoznačný přínos. "Část mezi dálnicemi D1 a D5 dopravě bezesporu pomohla," míní dopravní odborník Petr Moos. Naráží tak na fakt, že se odlehčilo ulici K Barrandovu a především Jižní spojce, kde dříve vždy jeden jízdní pruh zabíraly stojící kamiony.