Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Blanku otevře kliknutí myši ve velíně. První auta dovnitř vpustí dispečer

  9:27aktualizováno  9:27
V sobotu odpoledne čeká Prahu velký den - po osmi letech se otevře tunel Blanka. To proběhne ve velíně na Strahově, kde pracovníci postupně rozbalí počítačové menu, na kameře zkontrolují vybraný úsek, kliknou myší, že je vše v pořádku a otevřou tak jeden úsek Blanky za druhým. Čtyřicetimiliardový kolos se tak konečně předá řidičům.

Tunel Blanka se konečně otevře řidičům. | foto:  Dan Materna, MAFRA

Online přenos z otevření Blanky

iDNES.cz bude otevření tunelového komplexu vysílat v přímém přenosu. Sledujte dění kolem kontroverzní stavby živě od 14:30.

Posledním, kdo uvidí tunel prázdný, bude policejní hlídka, která musí před otevřením zkontrolovat, zda se v komplexu nepohybuje třeba nějaký zbloudilec, zda jsou značky a vozovka v pořádku. Bezpečnost především.

Staré známé stříhání pásky u vjezdu na Letné bude nejen pokynem pro fotografy médií, aby mačkali spouště aparátů, ale i pro policii k vydání pokynu strahovskému dispečinku.

Křišťálová Lupa 2015

„Ten pak na počítačích spustí program. Celý proces trvá pět až deset minut. Policie by v tu chvíli již měla mít Blanku prověřenou,“ uvedl poradce náměstka Petra Dolínka Petr Secký.

Dispečeři nejprve po částech otevírají vnitřek tunelu, který předtím ještě naposledy zkontrolovali na kamerách. Úsek po úseku se tak bude měnit i světelná signalizace uvnitř - červený kříž přeblikne na zelenou šipku. Všechno to na Strahově uvidí na obří velkoplošné obrazovce na čelní zdi velína.

První auta do tunelu pustí dispečer

Po troubách, jak stavitelé říkají dvěma částem samotného tunelu, zbude zprovoznit ještě vjezdy do Blanky. Výjezdy by už v tu dobu měly být volné, na čemž se město s velínem dohodlo, aby proces zprovoznění urychlilo.

Dopravní servis - Doprava.iDNES.cz

Na všechno mají program, takže ani poslední krok - otevření vjezdů - by neměl být nijak složitý.

Stejně jako v předchozím případě postačí dispečerům obrazovka a počítačová myš. Každý vjezd zvlášť postupně zprovozní, když například zvednou automatické závory, přepnou na semaforech červenou na zelenou.

„A změní informace na proměnném dopravním značení nad vozovkami,“ dodal Secký. To jsou směrovky, kde ještě dnes ráno bude napsáno například „tunel Dejvice“ uzavřen. Systém ceduli promění a místo zákazu se na něm objeví směr, kam vybraný výjezd řidiče dovede.

A kdo bude tím, kdo do dlouho očekávané stavby pustí auta? Ani politik či politička, ani stavař. Zkrátka některý z běžných dispečerů velína.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.