Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opilou ženu v kolejišti dozorčí neviděl, metru chybí varovný systém

  20:39aktualizováno  20:39
Případ opilé ženy, která minulý týden spadla do kolejiště metra, znovu upozornil na chybějící varovný systém, který by na pád člověka do kolejí upozornil. Kamery sice událost zaznamenaly, ale nikdo se na ně v tu chvíli nedíval. Podle Dopravního podniku není v možnostech dozorčích sledovat je nepřetržitě.

Opilá žena na nástupišti zavrávorala a spadla na koleje. | foto: iDNES.cziDNES.cz

Čtyřicetiletá žena ze Starého Jiříkova se ve čtvrtek při návštěvě Prahy opila a ve stanici Hůrka na trase B spadla do kolejiště metra. Tam zůstala ležet celých osm minut, během kterých kolem ní projely dvě soupravy, než si jí všiml jeden z cestujících a upozornil dozorčího.

Žena měla neuvěřitelné štěstí. Kromě bolesti zad, kterou způsobil pád na koleje, vyvázla bez jediného zranění (více čtěte zde). Ženu zachránilo to, že ve stanici Hůrka je pod nástupní hranou volný prostor (viz obrázek). Ve všech stanicích to však tak není.

Stanice metra Hůrka

Případ pádu člověka do kolejiště metra přitom není v Praze nijak ojedinělý. Ten z minulého týdne tak opět otevřel debaty o tom, jak je vůbec možné, že si člověka v kolejišti nikdo nevšiml - dozorčí stanice ani dva strojvedoucí metra či sami cestující. Zvlášť když se nehoda stala ve čtvrtek v půl jedenácté dopoledne.

Sledovat nepřetržitě záznam z kamer není podle Dopravního podniku v možnostech dozorčích a ani to není jejich povinností.

Nové kamery by mohly zachytit jen vybrané pohyby

Podle odborníků na kamerové systémy je však možné vybavit kamery v metru detekcí pohybu. "Technologicky to problém není, zaznamenání pohybu lze navíc vymezit jen na některé zóny. Teoreticky by aktivní zónou mohlo být jen kolejiště," říká Tomáš Petrák ze společnosti Viakom.

Podle něj by některé inteligentní systémy šlo nastavit tak, že by dokázaly rozlišit, o jaký pohyb se jedná. Tudíž by nedávaly signál v momentě, kdy přijíždí souprava metra.

Problém s pády do kolejiště by tak mohlo vyřešit až komplexní bezpečnostní zařízení v metru plánované už několik let. Je to složitý systém, který má mít mnoho funkcí. Mimo jiné by mohl umožnit výše zmíněné: aby kamery zareagovaly, když se v kolejišti objeví něco, co tam nepatří.

"Současný systém toto rozlišení neumožňuje. Sofistikovanější zařízení je ale velmi nákladné," říká dopravní ředitel Dopravního podniku Ladislav Urbánek a podotýká, že na okamžité zavedení novinky teď nejsou peníze.

Dozorčí možná kvůli prudkému světlu ženu neviděl

Podle jednoho z dozorčích stanic je současný systém v metru nejen zastaralý, ale také jsou nevhodně uspořádané prostory pro personál stanice.

"Monitory jsou často velmi staré. Navíc jsou na některých stanovištích špatně rozmístěné. Když třeba dozorčí komunikuje s cestujícím, je v tu chvíli zády ke kamerám. A pokud v případě Hůrky nezachytil přímo pád té ženy do kolejiště, dovedu si představit, že na černobílé obrazovce a pod přímým sluncem ji v kolejích zkrátka vidět nemohl," myslí si dozorčí.

Stěny stanice Hůrka jsou totiž prosklené, a tak sluneční paprsky mohou člověka na obrazovce téměř "vymazat".

"Od pádu do ohlášení události nebyla osoba běžným pohledem na monitor viditelná," vysvětluje mluvčí Dopravního podniku Aneta Řehková. Bylo štěstí, že žena po pádu nevědomky ležela "ukrytá" pod nástupištěm, a tak ji dva projíždějící vlaky viditelně neporanily.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.