Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Padesátka na Strakonické udivuje řidiče i hygieniky. Hluk moc nesnížila

  13:33aktualizováno  13:33
Praha zvažuje, že na magistrálu vrátí maximální povolenou rychlost 70 kilometrů v hodině. V současné době je tu kvůli omezení hluku povolená 50. Na jiných silnicích však podobná omezení zůstávají a jsou často terčem kritiky. Příkladem je Strakonická ulice. MF DNES změřila, jaký hluk tu doprava způsobuje.

S maximální povolenou rychlostí na Strakonické nesouhlasí ani sdružení Osbid, které nechalo u komunikace nainstalovat protestní billboard. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Proč je zrovna tady padesátka? Ptají se tisíce řidičů denně vyjíždějících z metropole po Strakonické ulici. V úseku mezi Malou a Velkou Chuchlí je na jedné straně čtyřproudé silnice nevyužitá zarostlá plocha, na druhé Vltava. Nic víc. Tedy kromě značky s povolenou rychlostí 50 km/h a dodatkovou tabulkou "Omezení hluku".

Kde hluk snižuje rychlost

Dálnice D8
Na Liberecké je na výjezdu z Prahy rychlost snížena na 80 km/h.

Magistrála
Padesátka v ulici 5. května je také kvůli snížení hluku. Silničáři už zde položili tichý asfalt a zvažuje se, že se sem vrátí sedmdesátka.

"Uznávám, že zrovna v tomto úseku by osmdesátka mohla být, ale časté střídání povolené rychlosti zase souvisí se zbytečným brzděním a přidáváním plynu. Tedy zdroji hluku," vysvětluje ředitel odboru dopravních agend na magistrátu Jan Heroudek.

Jenže všímavého řidiče napadne, proč je v protisměru osmdesátka. "Ve středovém pásu jsou protipovodňové zábrany, takže hluk z aut jedoucích do města pohltí," hájí krok magistrátu Heroudek. "Na druhou stranu od Vltavy, tedy k nám, se od nich naopak odráží," popisuje starosta Velké Chuchle Martin Melichar.

Podle hygieniků je padesátka na Strakonické nepochopitelná

Ani tyto argumenty ale motoristy příliš neuspokojí. Trápí je totiž mnohem delší úsek Strakonické, po níž si zvykli jezdit o poznání rychleji. Proč se tu vůbec před několika měsíci snížila rychlost, když ji lemuje jen pár domů, a ty navíc většinou obývají firmy? Další jsou očividně prázdné a jen několik málo má v oknech záclony - znamení, že v nich někdo žije.

"Pro nás je to nepochopitelné. Není tam žádné měření. Nebo jestli to udělal odbor dopravy podle hlukové mapy? Těžko říct, co je k tomu vedlo. My jsme se k tomu nevyjadřovali a z našeho pohledu je to přinejmenším zbytečné," zamýšlí se Vladimíra Zárubová z pražské hygienické stanice.

Heroudek potvrzuje, že rozhodovali na základě takzvané hlukové mapy, ale že ještě nějaká měření v místě provedou. "Zákonem jsou stanoveny limity, které by se neměly překračovat. A to i u silnic dříve postavených. Strakonická je normální městská silnice, kde by mohla platit padesátka po celé délce," odpovídá razantně Heroudek.

Hladina hluku na Strakonické ulici v Praze

Nicméně on i Zárubová přiznávají, že hlukové limity jsou překračovány takřka po celé Praze celkem běžně. "Podél hlavních silnic je ta zátěž skutečně vysoká všude," říká hygienička s tím, že ve dne by právě u důležitých tahů neměl hluk přesáhnout 60 decibelů.

Rozdíl to je, ale není velký, říkají místní

Redaktoři MF DNES se na jižní okraj Prahy vydali, aby hluk na Strakonické orientačně změřili. Je nutné říct, že hodnoty jsou měřeny v bezprostřední blízkosti silnice - ne uvnitř domů, kde je díky oknům zátěž mnohem menší.

"Běžné okno utlumí přes 30 decibelů, kvalitní až 40," tvrdí stavební inženýr Tomáš Bukovský. Venku, před domem byl hluk změřený redaktory pochopitelně nesrovnatelně vyšší než uvnitř - zhruba od 70 do 85 dB, výrazně tedy překračoval povolené limity.

Mezi hlukem, jež způsobí auto jedoucí padesátkou, a tím, které jede 80 km/h, z laického pohledu zas tak velký rozdíl nebyl. "Rozdíl je 1 až 2 decibely. Takže vliv na snížení hluku to má. Z hlediska hodnot měření je to výrazné. Ale člověk rozpozná rozdíl až při třech decibelech," upozorňuje Zárubová.

Že se snížení rychlosti nezdá řidičům, lze pochopit. Ale co na to říkají místní? "Změna skoro žádná. Mezi silnicí a naším domem není žádná protihluková stěna. Myslím, že nepomůže, ani když tu sníží rychlost na 20. Možná bych řekl, že je to ještě horší, protože každé dvě hodiny tu projede řidič, který troubí. Vadí mu, že tady musí jet 50," tvrdí Marián Pakoš, který přímo u Strakonické pracuje.

Jiný názor má Edita Machová, která pár metrů od výpadovky žije. A spolu s ní podle zdejšího starosty Melichara i většina místních obyvatel. "Je to o něco lepší. Také máme kvalitní okna, což je jistě důležité. Nicméně snížení rychlosti nemá smysl, když tu v noci jezdí kamiony. To se třese celý dům," podotýká Machová.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 ve Středočeském kraji

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Ukradená kabelka, kterou pronásledovaní pachatelé mrštili okýnkem vozu za
Kuřák viděl přepadení seniorky z balkonu, lupiče kabelky stíhal bosý

Lupiče, který ráno přepadl v Praze 4 starší ženu kvůli kabelce, pomohl policii zadržet náhodný svědek. Čin viděl z balkonu, kam si šel zakouřit, a agresora...  celý článek

Nástupiště stanice pražského metra (ilustrační snímek)
Vstup do metra na Andělu se uzavře o měsíc později, než se plánovalo

Vstup do metra B na Andělu v Praze 5 se místo srpna uzavře až v polovině září. Domluvil se na tom dopravní podnik s radnicí Prahy 5, která o uzavírce do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.