Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha se o pět let vrací v čase. Na MHD stačí oprášit starou legitku

  6:30aktualizováno  6:30
Cestující, kteří už dál nechtějí jezdit v pražské MHD s Opencard, mohou přestoupit na papírové průkazky. Město lidem dokonce umožnilo jezdit na původní tramvajenky. Ty přestaly platit na podzim 2010. Kdo se tehdy rozhodl, že „lítačku“ z nějakého důvodu nevyhodí, ten ji dnes může oprášit.

Takto bude vypadat nový roční papírový kupon pro cestování pražskou MHD. Až při prodeji se na něj vytiskne doba platnosti | foto: DPMP

„Lidé, kteří mají doma ještě svou starou průkazku, si s ní vystačí. Musí si k ní ale samozřejmě koupit platný kupon,“ vysvětluje mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Podmínkou je, aby tramvajenka neměla prošlé datum platnosti, které je na ní uvedeno.

Podívejte se, jak vypadaly kupony MHD v minulosti

Firma eMoneyServices (EMS), která vlastní práva k Opencard, se znovuzavedení papírových kuponů neobává. Neznamená to prý automaticky konec Opencard.

Provoz problémové karty už metropoli stál 1,4 miliardy korun.

„My papírové kupony nebereme jako ohrožení. Bereme to jako něco, co zbytečně zatíží městský rozpočet. Magistrát totiž bude muset udržovat a financovat paralelně dva různé systémy,“ uvedl mluvčí EMS Martin Opatrný s tím, že tak i tak bude město muset problémy Opencard řešit.

Kartu Opencard v současnosti vlastní zhruba 1,2 milionu lidí. Už minulé vedení města v čele s tehdejším primátorem Tomášem Hudečkem (dříve TOP 09) přemýšlelo, že se k papírovým kuponům vrátí.

Má Opencard budoucnost?

Vedení metropole jedná se společností EMS o budoucnosti Opencard. Firma od magistrátu požaduje proplacení zhruba 170 milionů korun. Ty údajně Praha dluží za služby spojené se zajišťováním provozu karty. Podle vedení metropole je částka přemrštěná.

Město povolalo právníky, kteří zjišťují, jakým způsobem je možné se se společností vypořádat. Současně hledá způsob, jak s EMS uzavřít smlouvy na další podporu, díky které by nehrozilo, že systém elektronických karet zkolabuje. Praha si mimo to nechala zpracovat audit za 1,9 milionu korun. Z něj mají vyplynout další možnosti fungování a financování projektu Opencard.

Pokud se město rozhodne s projektem skončit, neznamená to, že zůstane u papírových kuponů. Vytvoří nový systém. Jednou z variant je nahrazení Opencard platebními kartami.

Někteří politici dokonce tvrdili, že město nemělo kupony nikdy rušit a mělo nechat lidem možnost se rozhodnout mezi klasickou tramvajenkou a Opencard. Praha by tak nebyla na Opencard tolik závislá jako nyní a v případě výpadku měla okamžitě připravenou alternativu.

Lidé, kteří si chtějí pořídit klasickou „legitku“, ale svou původní už nemají, musí přijít s pasovou fotografií k jednomu z prodejních okének dopravního podniku ve vestibulech metra. Tam vyplní formulář a zažádají si o novou průkazku. Zaplatí za ni dvacet korun.

Od března budou i roční kupony

Někteří cestující se podle magistrátu zajímají, zda je možné namísto vyplňování údajů do formuláře předložit platnou Opencard. To však podle dopravního podniku nejde.

Údaje k Opencard totiž spravuje hlavní město, zatímco v případě klasických kuponů informace o cestujících uchovává přímo dopravní podnik. A kvůli ochraně osobních údajů si tyto databáze nemohou vzájemně předat.

Cestující mají od minulého úterý možnost pořídit si třicetidenní a devadesátidenní papírové kupony na MHD.

„Zájem je enormní,“ řekla koncem minulého týdne primátorka Adriana Krnáčová (ANO), podle které se během několika dní prodaly stovky papírových kuponů.

Začátkem března dostanou cestující možnost pořídit si kromě třicetidenních a devadesátidenních papírových kuponů také roční. Ty právě tiskne Státní tiskárna cenin.

Dopravní podnik se nyní zabývá otázkou, zda bude vydávat speciální průkazky pro děti do 15 let a seniory nad 65 let. Tyto skupiny si dnes musí pořídit Opencard a dokoupit si k ní aplikaci „Jízdné zdarma“ za 120 korun. Díky ní už pak více nemusí za MHD platit. Město počítá s tím, že děti a senioři o výhodu nepřijdou, pouze hledá způsob, jak to provést.

Dáte v MHD přednost dlouhodobým papírovým kuponům nebo si necháte Opencard?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 13. února 2015. Anketa je uzavřena.

Opencard 642
Papírový kupon 352

S předplatními kupony se v Praze cestuje 116 let

Vůbec poprvé se mohli cestující v pražské tramvaji prokázat předplatním kuponem 20. listopadu roku 1898. Tehdy byly zavedeny roční a půlroční kupony, které připomínaly malé knížky. Uvnitř měl cestující svou černobílou fotografii.

O sedm let později přibyly také měsíční předplatní jízdenky, které se vyznačovaly papírovým proužkem s příslušným jménem měsíce. V roce 1912 se dočkali zvýhodněných kuponů školáci a studenti. Rok nato, v roce 1913, se Elektrické podniky rozhodly změnit vzhled předplatních jízdenek. Malé knížečky nahradil kartonek s fotografií a jménem, na který se podle typu jízdenky vpředu anebo na rubu nalepovaly předplatní známky pro příslušné období. Tento princip vydržel v zásadě až do roku 1974.

V průběhu let přibývaly různé druhy předplatních jízdenek. V roce 1938 jich existovalo dokonce 28 druhů. Až v roce 1951, kdy Praha sjednotila tarify, typů předplatních kuponů výrazně ubylo. Cestující si navíc vůbec poprvé mohli koupit předplatní kupon na všechny druhy MHD. Do té doby se prodávaly zvláštní kupony na tramvajovou dopravu, odlišné platily v autobusech, jiné v trolejbusech.

Po roce 1951 byl zlomovým rok 1974. Tehdy byl zaveden nový typ předplatních jízdenek. Ty se skládaly z takzvaného kmenového listu a samostatného kuponu, který se vkládal do plastového pouzdra. Jízdenky byly uspořádány na výšku a cestující si na ně museli vypisovat číslo kmenového listu. V roce 1988 se na kmenový list a na kupony začalo psát rodné číslo. V roce 2009 začaly platit elektronické předplatní jízdenky, které se nahrávaly na Opencard. Ty vytlačily většinu papírových kuponů.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.