Mobilní Metro.cz

Výdej parkovacích karet na Praze 6 | foto: Filip Jaroševský, Metro.cz

Den před spuštěním nového systému parkován karty stále chtěli jednotlivci

Vydáno 24.08.2016 Metro.cz,
„Techničák jsem nechal doma!“ „Vyřídí tady se mnou všechno, nebo ještě musím jinam?“ „Dostanu nějakou kartičku?“ „Já tomu vůbec nerozumím.“ Tak v úterý zněly hlasy těch, kteří se rozhodli na poslední chvíli vyrazit k přepážkám pro parkovací oprávnění na jedno z výdejních míst Prahy 5 a 6. Ode středy zde totiž začínají platit zóny placeného stání.

„Dneska jsme tu měli pár set lidí,“ říká usměvavá úřednice Marie Tašková, podle které se proti očekávání velké návaly nekonaly. Za pravdu jí dává i vedoucí výdeje karet v Praze 6 Jaroslav Bumbálek. Je totiž podle něj otázkou, zda i přes informační kampaň všichni o změně vědí. „Vydali jsme zhruba čtrnáct tisíc povolení, což je odhadem asi třetina. Zájem o povolení vzrostl až v posledních dnech. Lidi popohnalo až rozmístění značek a namalování zón,“ míní Bumbálek.

Odborník. Systém Prahy je nemocný

Parkovací zóny představují koncept, který je obvyklý i v jiných evropských městech. Podle dopravního odborníka z ČVUT Petra Moose si ho ale tato města vytvářejí jako vzájemně provázaný jednotný systém. To se podle něj v Praze stále nedaří a s novými zónami bez společných pravidel už vůbec ne. „Je násilné utvářet izolované subsystémy jednotlivých městských částí, které nenavazují na celek,“ říká Moos.

Jak hodnotíte systém parkování v hlavním městě?
Zóny slouží hlavně rezidentům, a to je chyba. Je pravdou, že pro politiky jsou rezidenti hlavními voliči, ale nikdy se doprava nedělá podle toho, jak chtějí lidé, ale podle toho, co vyžaduje živý dopravní systém.

Myslíte, že se v Praze někdy podaří vytvořit komfortní řešení pro všechny?
Je rozhodně třeba a věřím, že se to jednou podaří. Musí se využít dopravní telematika, kdy různé informační tabule, ovládané z jednoho centra, budou informovat řidiče o tom, kde a za kolik volná místa jsou. Řidič se pak bude moci rozhodnout. Takhle přijede na Prahu 6 či Smíchov a je vlastně v koncích. Kdyby v metropoli nebyly všechny důležité centrální státní úřady, pak by to asi ani tak nevadilo, ale takhle to vadí hodně.

Je parkování pro Prahu dopravním problémem číslo jedna?
Dodnes nejsou dostatečné kapacity parkovišť P+R ani ucelený Městský a Pražský okruh. Celý systém je v Praze zkrátka ještě příliš nedokonalý a nemocný.

Jiří Nechvátal parkoval až dosud v první městské části, teď se to díky novému systému rozhodl změnit. „Málokdy tam navečer zaparkujete a tady na šestce u paneláků to jde mnohem lépe,“ vysvětluje své rozhodnutí Nechvátal, který stížnostem některých Pražanů na zóny příliš nerozumí. „Musíte dát parkovné někam do nákladů a je to. A když mi auto někde zbytečně stojí, tak ho prodám, to dá přece rozum,“ dodává Nechvátal.

Na pětce pojali rozdávání parkovaček stylově. Monitor s vyvolávacím číslem je umístěn ve výloze do ulice a čekání, které bylo včera díky malému zájmu takřka desetiminutové, vám ukrátí kávou zdarma od sympatické hostesky. „Snažíme se zpříjemnit lidem čekání, ale jsou stejně spíš naštvaní. Ještě jsem tady nezažila nikoho, kdo by si nový systém pochvaloval. Nikdo se totiž kvůli zónám nehodlá stěhovat,“ usmívá se hosteska, zatímco servíruje kávu jednomu z rezidentů.

Vzápětí se ukazuje, že má rezident parkovačku na celý rok už deset dní a jde si jen pro kafe zadarmo. Podle Gabriely Blažkové na nový systém doplatí hlavně ti, kteří bydlí v městských částech, kde zóny ještě neschválili. „Přestože máme aut víc, platit budeme jen jedno. Ostatní někam odstavíme a uvidíme,“ krčí rameny Blažková.

Kde zaparkují Středočeši?

Není žádné tajemství, že nové parkovací zóny mají hlavně vyhnat z ulic pětky a šestky zaparkovaná auta lidí, kteří do Prahy jezdí za prací ze Středočeského a Ústeckého kraje, a uvolnit tak místo pro parkování rezidentů. Pro Středočechy podle jejich kraje ale magistrát nenabízí žádnou alternativu.

O odložení platnosti zón proto na poslední chvíli v úterý požádali Prahu středočeští radní. „V době, kdy nejsou v Praze záchytná parkoviště a není dořešena integrace pražské a středočeské dopravy, považujeme takovéto rozhodnutí, které Praha uskutečnila bez spolupráce s námi, za ukvapené a nezodpovědné rozhodnutí,“ uvedl středočeský hejtman Miloš Petera.

Výstavbu záchytných parkovišť P+R nyní Praha nechystá. Praha 5 před časem uvedla, že by ráda vybudovala taková parkoviště hned na třech místech městské části, konkrétní kroky ale neučinila. Vhodné místo pro parkoviště se dosud nepodařilo najít ani v Praze 6, kde se v minulosti mluvilo o P+R například na Dlouhé míli. V metropoli nyní funguje šestnáct parkovišť P+R s kapacitou přes tři tisíce míst.

PŘEHLEDNĚ: Vše o rozšiřování a fungování parkovacích zón v Praze

„Snahou hlavního města je přimět dojíždějící občany, aby více využívali městskou hromadnou dopravu,“ vysvětluje pražský radní pro dopravu Petr Dolínek. Parkoviště by měla podle něj vznikat především přímo ve Středočeském kraji, a to u železnice. „Záchytná parkoviště typu P+R město připravuje a buduje i bez ohledu na zavádění zón placeného stání,“ dodává Dolínek.

Budoucnost parkovacích karet v Praze

Odhadovat, jak se bude parkování v metropoli vyvíjet, je trochu jako věštit z křišťálové koule. Magistrát totiž už několikrát plány změnil, zrušil, posunul nebo odložil.

1. září se rozšíří staré parkovací zóny v Praze 3. Nově budou i na Jarově.

1. října začnou platit i v Praze 8. Zóny budou především v Karlíně nebo kolem stanic metra trasy B a C.

Na jaře 2017 by se zóny měly rozšířit do dalších dvou městských částí, Prahy 4 a 9. Tam měly původně začít platit ve stejnou dobu jako na pětce a šestce.

Praha 4 poslala na magistrát své připomínky, ty zatím ale nebyly vypořádány. Přesná podoba zón ani jejich spuštění tak zatím nejsou jasné. Zóny měly vzniknout od Podolí a Braníka přes oblast kolem metra po Spořilov, ale pravděpodobně dojde k vypuštění například právě Spořilova.

Podobně to vypadá v Praze 9. Radnice požádala o úpravy. Podle radního pro dopravu Tomáše Holečka zatím není jasná definitivní podoba zón. „Čekáme na odpověď z magistrátu,“ vysvětluje Holeček. Radnicí požadované změny projektu by totiž způsobily, že by projekt byl ztrátový.

V roce 2018 postupně skončí smlouvy na provoz starých parkovacích zón v Praze 1, 2, 3 a 7. Po jejich vypršení by měl v metropoli začít platit celoměstský systém parkovacích zón, na stejném principu, jako teď začíná fungovat na pětce a šestce.

Sdílet článek

Komentáře