Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha chce auta přesunout na soukromé pozemky, o pomoc prosí soukromníky

  19:35aktualizováno  19:35
Vedení města hledá soukromníky, kteří na svých pozemcích v příštích letech nebudou stavět. Chce u nich totiž nechat vybudovat záchytná parkoviště a přesunout tam auta, která po zavedení parkovacích zón blokují parkoviště u nádraží a obchodů.

Podle společnosti Eltodo spuštění parkovacích zón nic nebrání. Jako první by na nový systém měly najet Praha 6 a Praha 5. | foto: Yan Renelt, MAFRA

Přeplněná parkoviště u nádraží a obchodních center. I to je jeden z důsledků srpnového zavedení parkovacích zón v Praze 5 a 6. Středočeši a Pražané z jiných městských částí totiž hledají náhrady za místa, kde automobily nechávali dříve.

Mnoho jich ale nenacházejí. Nepomáhají jim ani obchodní domy, které zpoplatňují svá parkoviště, jež byla dosud zdarma, nebo nad tím alespoň uvažují.

Hlavním problémem je, že za parkovací místa, která nově ohraničily barevné zóny, nenabízí metropole žádnou náhradu.

Tou by měly být parkovací domy a záchytná parkoviště P+R na okraji metropole. Jejich počet a kapacita se ale v posledních letech takřka nerozšiřovala. Praha má nyní jen asi dvě desítky P+R parkovišť, která dohromady pojmou tři tisíce automobilů.

Magistrát proto na poslední chvíli hledá pomoc u soukromníků a žádá je o pronajmutí pozemků, aby na nich mohl vybudovat dočasná záchytná parkoviště. Většina z těch stávajících je totiž již brzy ráno zaplněna a auta se hromadí jinde.

Kromě ulic sousedících s těmi, kde vznikly nové zóny, nejčastěji u nádraží středočeských měst, která nabízejí snadné vlakové nebo autobusové spojení do Prahy.

„Auta stojí úplně všude“

„Do týdne od vyhlášení modrých zón se nám kompletně zaplnilo jak parkoviště, tak všechny vedlejší ulice u nádraží, celá ta čtvrť,“ říká například Alexis Kimbembe, místostarosta Úval u Prahy. V Úvalech přitom asi před měsícem otevřeli u nádražní budovy nové parkoviště pro 120 aut. „Předpokládali jsme, že díky tomu bude méně aut v ulicích a kolem úřadu. A je to naopak, auta jsou všude,“ dodává Kimbembe.

„Můžete za kolony v Dejvicích.“ „Odstupte.“

Doprava je ale třaskavým tématem i z jiného důvodu. Kolony naštvaných řidičů v Dejvicích na Vítězném náměstí vyvrcholily v situaci, kdy starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP 09) ve čtvrtek požádal zastupitele magistrátu, aby uzavřeli část tunelu Blanka. „Chceme uzavřít jen jeden výjezd na Prašném mostě ze směru od Břevnova. Auta z tohoto směru přejíždějí třídu Milady Horákové, a tím brzdí provoz ze Svatovítské ulice. Hodně by to ulevilo Kulaťáku,“ navrhl starosta. Uzavírka by to byla dočasná a skončila by v době, kdy bude hotová rekonstrukce Korunovační ulice. „Svatovítská je nyní jediná cesta z Bubenče a Dejvic, pokud to ovšem člověk nechce objíždět přes Ořechovku, kudy jsem musel dnes jet já, abych se z Prahy 6 vůbec dostal,“ argumentoval Kolář.

Pokus to však byl marný. Jeho návrh neprošel. Zato následovala slovní přestřelka mezi ním a náměstkem Petrem Dolínkem (ČSSD). Nejprve se sociální demokrat dozvěděl, že je viníkem dopravního kolapsu, následně si starosta Prahy 6 vyslechl výzvu k rezignaci. Oba výpady byly míněny v nadsázce.

Dolínek s řešením vedení šesté městské části nesouhlasí, zácpa by se podle něj jen přesunula do jiné části města. „Když uzavřeme výjezdy, stejně tam auta budou, ale dopraví se do Dejvic po povrchu a budou ničit život lidem, kterým se před rokem ulevilo,“ vysvětloval Dolínek, proč návrh Prahy 6 zamítl.

Podobné obtíže má i Hostivice, kde lidé často parkují i mimo vyhrazenou parkovací plochu. Radnice se situaci dlouhodobě snaží řešit pronájmem prostor od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a vybudováním dalšího parkování.

„Ovšem nyní, kdy se opět parkovací zóny rozšířily, to zřejmě stačit nebude,“ říká tamní starosta Jaroslav Kratochvíl. Již od brzkých ranních hodin jsou v Hostivici zaplněna také parkoviště supermarketů.

„Lidé tam stojí celý den a odjedou až večer. Majitelé řetězců proto hodlají řešit vjezd na parkoviště závorami a budou je více hlídat,“ dodává. Problémy s parkováním hlásí i jinde. Říčany, Roztoky u Prahy...

V případě obchodních domů ale nejde pouze o ty mimopražské. V pátek bylo u obchodního centra Metropole Zličín zpoplatněno i jedno z největších parkovišť na západním okraji Prahy, které bylo až do teď zdarma (více zde).

Třicítka možných parkovišť

Opoziční zastupitelé, Středočeský kraj i starostové dotčených měst obviňují z problémů spojených se zavedením nových zón vedení metropole. Většina z nich si myslí, že není problém v zónách, ale v tom, že chybí navazující infrastruktura. „Praha si měla při budování zón udělat záchytná parkoviště,“ shrnuje výtky kritiků Kratochvíl.

Podle náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) se Praha o jejich vybudování snaží, dokonce na ně má i připraveny peníze. Hned tak ale nevzniknou. Náměstek proto přišel s návrhem, jak překlenout krizové období a obrátil se o pomoc na soukromníky. „Rád bych vyzval majitele pozemků v Praze, kteří vědí, že na nich nebudou osm až deset let stavět. Rádi bychom se s nimi dohodli na nájemní smlouvě a vzniku dočasných parkovišť,“ uvedl.

Město by pozemky na své náklady oplotilo a osadilo osvětlením. Stejný plán má Dolínek i s obdobnými pozemky ve vlastnictví města. „Následně k nim posílíme autobusovou dopravu, aby mohla lidi dovézt na metro,“ dodal náměstek. Kritika spojená s novými zónami je podle něj ale mylně směrována pouze na magistrát. Iniciátory zón i těmi, kdo určil, kde přesně čáry vzniknou, byly městské části.

„Nastalo to, co jsem předvídal. Městské části, které zóny chtěly, teď házejí odpovědnost zpátky na Prahu,“ uvedl koaliční zastupitel Patrik Nacher (ANO). Ani podle něj ale nejsou zóny bez chyb, kromě budování P+R parkovišť by prý byl třeba pro to, aby Praha nebyla rozdělená a stala se jednou velkou parkovací zónou.

Pokud jde o vybudování stálých parkovišť, komplikují podle Dolínka práci úředníků otázky majetku a umístění. Zjednodušeně – metropole si zřízení záchytných parkovišť může dovolit, ale nemá prý mnoho možností, kde je postavit.

Podle Dolínka magistrát nicméně v současnosti prověřuje asi třicítku míst, kde by mohla P+R vzniknout. „V tuto chvíli je projektová příprava na parkovací dům na Zličíně a pokročilo se v pořizování pozemků pro P+R na Černém Mostě,“ říká. Stejně tak by podle něj měl vzniknout parkovací dům i na Opatově.

Nejvíce jsou ale záchytná parkoviště potřeba ve směru z Kladna, kde dodnes žádná nejsou. V Praze 6, která je jednou z nejlukrativnějších čtvrtí, je ale problém s vhodnými pozemky. Ty totiž podle Dolínka Praha, městská část i stát v minulosti rozprodaly. Nové P+R parkoviště by tam však od ledna mělo vzniknout v Tobrucké ulici u Bořislavky. V úvahu prý přicházejí i některé lokality v okolí Veleslavína.

Od státu by Praha mohla pro potřeby P+R získat i pozemek vedle baseballového stadionu na Vypichu. Stejně tak by se na P+R mělo přeměnit parkoviště u krematoria Motol v Praze 5, které je dnes v zanedbaném stavu. Koncem září by se mělo začít testovat i parkoviště u betonárny v Tróji, které by přes víkend sloužilo pro návštěvníky zoo a během všedních dnů pro mimopražské řidiče.

Autoři:


19 tweetů ze života rodičů, které vás rozesmějí
19 tweetů ze života rodičů, které vás rozesmějí

Hlášky, které bez dětí nevymyslíte.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.