Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové parkovací zóny zatíží ministerstvo dopravy, přibude promlčených pokut

  19:50aktualizováno  19:50
Od dubna začne v Praze postupně platit nový systém parkování, ve kterém měly pokuty vyřizovat samy městské části. Ačkoliv start nových zón platí, pokuty bude řešit dál magistrát. Zvýhodněni budou motorkáři, kteří budou moci v modré zóně parkovat zdarma. Novinkou také bude mobilní aplikace, přes kterou bude možné stání platit.
Parkovací zóny (ilustrační foto)

Parkovací zóny (ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Pražští politici se rozhodli, že prozatím nepřevedou zodpovědnost za vyřizování pokut v novém systému parkování na radnice městských částí. Přestože nový systém dlouhodobě chystali spustit spolu s touto změnou.

Městským částem se možná uleví, ale řidičům, kteří porušují pravidla, to může přinést šanci pokutám se vyhnout.

Nový systém parkování

Od 1. 4. 2016: Praha 5 (Újezd), Praha 6 (Bubeneč, část Dejvic)
Od 1. 5. 2016: Praha 3 (Jarov), Praha 4 (Nusle, část Podolí, Michle a Spořilova), Praha 5 (Smíchov, Košíře), Praha 6 (Dejvice, část Vokovic a Veleslavína), Praha 8 (Karlín, Libeň), Praha 9 (Vysočany)
Od 1. 6. 2016: Praha 8 (Kobylisy, Ládví), Praha 12 (Poliklinika Modřany)

„Odložili jsme tuto změnu o rok. Začne tedy platit až v květnu příštího roku,“ potvrzuje náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

V praxi to znamená, že radnice městských částí nebudou muset během následujících měsíců nabírat nové zaměstnance a učit je, jak řešit přestupky řidičů. Naopak magistrát musí během poměrně krátké doby přijmout zhruba 40 až 50 lidí, kteří dostanou pokuty za parkování na starost.

Změna, která ulehčí práci městským částem, může mít ale i negativní vedlejší efekt. Řidiče si totiž budou proti pokutám i nadále odvolávat k ministerstvu dopravy. „To je systém, který už dnes na většině míst nefunguje. Odvolacím orgánem je zpravidla magistrát,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler.

Každý druhý bez pokuty

Ministerstvo dopravy už v současné době nestíhá všechna odvolání vyřizovat. Jelikož se navíc počet ministerských úředníků po spuštění zón nenavýší, je velice pravděpodobné, že přibude promlčených pokut. Podle některých odhadů by se takto mohl pokutě vyhnout dokonce každý druhý řidič, který se proti ní odvolá.

Zóny

Modrá zóna: Zaparkují v ní rezidenti s předplacenou kartou. Nově tam budou moci nechat stát auto až na tři hodiny lidé, kteří v lokalitě nebydlí – za parkování zaplatí pomocí mobilní aplikace.

Fialová zóna: Bude fungovat obdobně jako modrá. Návštěvníci v ní však nechají auto i 24 hodin. Zaplatí telefonem či v automatu.

Oranžová zóna: V této placené zóně zaparkují všichni maximálně na 3 hodiny. Úhradu provedou pomocí automatů.

Kontrola: Speciální vozy budou snímat SPZ parkujících automobilů a s pomocí elektronického systému ihned zjistí, které vozy parkují v zónách načerno. Radnice si zvolí čas platnosti parkovacích zón, o víkendech systém platit nebude.

To s sebou přináší ještě další komplikace. Nízká vymahatelnost pokut totiž může podle odborníků způsobit to, že budou řidiči parkovací zóny méně respektovat. V současné době si většina řidičů nedovolí zaparkovat auto bez platné karty v modré zóně.

Ostatní barevné čáry už však řidiče tolik neznervózňují. Příkladem je návštěvnická zóna, v níž strážníci velmi často přistihnou auta, která tam nemají co dělat.

Přestože magistrát vyhověl radnicím, co se týče odložení převedení agend přestupků, městské části mají další obavy. Praha 6 má například strach z toho, že se nový systém parkovacích zón nepodaří spustit k 1. dubnu. Podle radnice totiž dosud nebyla podána ani žádost o instalaci dopravního značení a parkovacích automatů.

Podle vedoucí odboru dopravy a životního prostředí Prahy 6 Dany Charvátové se přitom nejedná o proces, který je možné stihnout ze dne na den. Technická správa komunikací však podobné obavy zatím nemá. Instalace automatů a kreslení barevných čar v ulicích by podle ní neměly zabrat příliš času.

„V první fázi pilotního projektu se jedná pouze o velmi omezené množství ulic,“ vysvětluje mluvčí TSK Barbora Lišková.

Společnost Eltodo, která má parkovací zóny na starosti, s dubnovým termínem počítá. Do té doby ještě musí město schválit finální ceník parkování. O něm minulý týden jednal magistrátní výbor pro dopravu. Podle dosavadních plánů by měla parkovací karta stát 1 200 korun na rok a řidiči by za tuto cenu měli mít možnost zaparkovat na celém území městské části.

Některé radnice – jmenovitě Prahy 5 a 8 – navíc nabídnou parkování v menších lokalitách. Tato varianta vyjde řidiče o polovinu levněji. Zaplatí 600 korun za rok. Ještě levnější parkování, 360 korun ročně, budou mít senioři.

Motorky v modré zóně zdarma

Magistrát ustoupil od původně plánovaného zavedení ročního parkovného 600 korun pro majitele motocyklů. Ti budou moci podle náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) v modrých zónách v Praze zaparkovat zdarma.

„V Praze je jen velmi málo parkovacích míst vyhrazených pro motocykly. Navíc ten, kdo se po Praze pohybuje na mopedu, skútru či motocyklu, nevytváří dopravní zácpy, a tím pomáhá zlepšit dopravní situaci ve městě. Proto považuji za správné, aby uživatelé motocyklů byli i takto motivováni nepřesedat do aut,“ řekl Dolínek.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.