Parkovací zóny (Ilustrační snímek)

Parkovací zóny (Ilustrační snímek) | foto: Yan Renelt, MAFRA

O zavedení parkovacích zón v Praze 10 rozhodne studie

  • 9
Rada Prahy 10 vypsala výběrové řízení na zhotovitele studie parkování. Má sloužit jako podklad pro rozhodnutí, zda radnice požádá o zařazení městské části do systému parkovacích zón. O případném zapojení do systému zón však bude rozhodovat až příští zastupitelstvo.

Podobná studie vznikla už před pěti lety, v současné době je už ale nepoužitelná.

„Požadavek magistrátu jasně říká, že taková studie nesmí být starší než dva roky, což předešlá studie, kterou máme k dispozici, již nesplňuje. I kdyby však byla novější, nereflektovala by připravované změny na územích Prahy 4, Prahy 2 a Prahy 3. Právě ty přitom dost možná v některých oblastech ovlivní parkování občanů desáté městské části,“ říká radní pro dopravu Martin Hejl.

Nový systém parkování

  • Do konce příštího ledna budou městské části, ve kterých se nacházejí parkovací zóny, sjednoceny pod novým systémem, který od loňska funguje v Praze 5, 6 a 8.
  • Všude tak budou parkování kontrolovat kamerová vozidla. Zároveň může dojít k dalším změnám. Rezidenti by mohli mít jistý počet hodin, které by mohli využít v jiných městských částech.
  • Od listopadu má být také přepracován ceník – nově by měli za parkování ušetřit například živnostníci. (hel)

Letos v říjnu totiž Praha 2 přejde na systém Zón placeného stání (ZPS) dozorovaný elektronicky a Praha 3 tak učiní v únoru příštího roku.

„Oproti stávajícímu se změní poměr míst pro rezidenty a abonenty vůči volně placeným místům zhruba na 50:50, stávající poměr je 85:15,“ říká mluvčí Prahy 10 Vít Novák.

„Vzhledem k tomu, že připravovaná studie musí všechny důsledky těchto změn zachytit, její výsledky budeme mít nejdříve v létě příštího roku,“ dodal Hejl. Výsledky studie už bude řešit příští politická reprezentace.

O zónách znovu přemýšlí Praha 4

Znovu se o ZPS uchází také Praha 4, která jejich zavedení plánuje na jaro příštího roku. Z první vlny kreslení nových barevných čar byla přitom vyřazena.

„Praha 4 se stala klínem mezi Prahou 2 a Prahou 5, kam svá auta parkují mimopražští řidiči, kteří už nemohou v těchto městských částech bezplatně zaparkovat. Ulice jsou přeplněné i v místech, kde to může ohrozit bezpečnost silničního provozu,“ vysvětlil nedávno MF DNES starosta Prahy 4 Petr Štěpánek (Zelení), proč se radnice o zavedení zón znovu uchází (víc zde). Zavedení zón také stále zvažuje Praha 9.

Praha 5, 6 a 8 a také část Jarov v Praze 3 se k systému ZPS připojily. V letošním roce se zóny rozšíří jen v městských částech, které už je mají. Konkrétně v Praze 5, 6 a 8, kde nevznikly na celém jejich území.

Pro zavedení ZPS se po rozhodnutí městské části žádá magistrát o zhotovení prováděcí dokumentace prostřednictvím Technické správy komunikací (TSK). Dále je potřeba schválit dodatek příslušné vyhlášky pražskými radními. TSK pak upravuje dopravní značení a staví platební stojany.