Podle společnosti Eltodo spuštění parkovacích zón nic nebrání. Jako první by na nový systém měly najet Praha 6 a Praha 5. | foto: Yan Renelt, MAFRA

Modré zóny budou i v Praze 4 a 9. Obrana před záplavou aut, tvrdí radnice

  • 167
Parkovací zóny, které znevýhodňují mimopražské řidiče, se ještě rozšíří. Už v létě příštího roku na ně lidé možná narazí také v Praze 4 a 9. „Je to nutnost, jsme zaplaveni auty,“ říká mluvčí čtvrté městské části Jiří Bigas.

Když se před dvěma měsíci zavedly parkovací zóny v městských částech Praha 5 a 6 (více zde), zvedlo to vlnu nevole. A to hlavně u desetitisíců Středočechů, kteří jezdí do metropole za prací – neměli kde zaparkovat. Od té doby se k systému upřednostňujícímu pražské řidiče před mimopražskými připojila i Praha 8 (čtěte zde).

I když to tak při pohledu na mapu ani zdaleka nevypadá, takzvané modré zóny zabírají nejrušnější části města s tisíci parkovacími místy. A jejich další rozšíření se chystá. Na zóny by měli řidiči příští rok narazit v Praze 9 a v Praze 4, která má přes sto tisíc obyvatel.

„Po zřízení parkovacích zón v okolních městských částech to je nutnost, protože Praha 4 je nyní zaplavena auty,“ říká mluvčí Prahy 4 Jiří Bigas.

Zóny by se podle něj měly v této městské části spustit v létě příštího roku. Barevné čáry tam silničáři nakreslí na vozovky ve větší části Podolí, v Nuslích, Michli, části Krče a v dalších lokalitách podél trasy metra C. Naopak bez omezení půjde stále parkovat v Braníku, na Lhotce, v Hodkovičkách a v Záběhlicích.

Všechny tři městské části, kde zóny začaly fungovat teprve letos, se již navíc připravují na jejich další rozšiřování (zóny zabírají jen části těchto městských obvodů – pozn. red.). Potvrdilo se totiž, že zavedení nového systému problém s parkováním přesouvá o kus dál.

Parkovací zóny napříč Prahou

To je ostatně i důvod, proč se na zavedení zón připravuje i radnice Prahy 9, která je původně odmítala. „Lidé, kteří dříve parkovali u stanic metra v Karlíně, teď okupují okolí stanic, které jsou u nás, tedy zastávky Českomoravská až Kolbenova,“ říká Tomáš Holeček (ODS), radní Prahy 9.

I v této městské části by se modré čáry měly objevit v létě 2017. S důrazem na slovo „měly“. Zatím totiž není jasné, jak přesně budou zóny vypadat a stále je ve hře i možnost, že se od jejich spuštění nakonec zcela ustoupí.

Praha 9 chtěla jen fialovou

Problém je zejména v tom, že radnice narazila na neochotu magistrátu, když přišla s vlastním řešením parkování, které se do značné míry liší od toho, které funguje v ostatních městských částech. V Praze 9 by totiž podle tamních radních měly vzniknout pouze fialové zóny, takzvané smíšené.

V nich zaparkují nejen rezidenti, ale za poplatek i ostatní řidiči po dobu až 24 hodin. V ostatních městských částech přitom převládají modré zóny, které jsou určeny zejména pro místní. Pouze v Praze 5, 6 a 8 v nich po zaplacení pomocí mobilní aplikace zaparkují i ostatní řidiči, maximálně však na dobu tří hodin.

Zároveň se radnice Prahy 9 rozhodla na celém svém území nasadit nejnižší možnou sazbu – deset korun za hodinu parkování. „Z magistrátu nám však přišel dopis, že by naše řešení znamenalo ztrátovost systému deset milionů korun ročně. Podle nás by ale nízká cena takový propad nezpůsobila,“ říká Holeček.

Míst není dost ani pro Pražany

V nejčerstvěji nakreslených zónách se navíc ukazuje, že počet rezidentů, kteří si vyzvedli parkovací oprávnění, začíná převyšovat počet dostupných míst ke stání.

V Praze 5, kde je parkovacích míst 7 056, se již do systému zaregistrovalo asi osm tisíc lidí a v Praze 6 s 17 tisíci místy vydali úředníci přibližně dvacet tisíc oprávnění. I v Praze 8, kde barva na modrých čárách ještě ani nestihla zaschnout, připadá na 12 300 míst přibližně dvanáct tisíc držitelů parkovacích karet.

Podobná situace je i v městských částech, kde již zóny fungují delší dobu. Nejpozději v roce 2018 však smlouvy na původní zóny v Praze 1, 2, 3 a 7 vyprší. Tyto městské části by pak měly přejít na nový systém.