Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Parkování v Praze čekají změny. Magistrát chce omezit rezidentní zóny

  11:11aktualizováno  11:11
Parkovací zóny, jaké řidiči znají z centra nebo třeba z Holešovic, by měly z Prahy zmizet. Město má hotový nový koncept parkování. Měl by například umožnit, aby řidiči při návštěvách příbuzných mohli před jejich domem nechat auto i přesto, že čtvrť spadá od parkovací zóny. Testování začne v polovině příštího roku.

Parkovací zóny v Praze čeká změna. Platit by měla od roku 2015. Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Magistrát chce omezit modré, tedy rezidentní zóny a proměnit je ve smíšené, kde by mohli zaparkovat třeba i podnikatelé. Naplno Praha novinku spustí v lednu 2015.

"Hlavními principy, které bychom do nového systému chtěli vnést, jsou ochrana rezidentů a odstranění bariér pro rozvoj podnikání a vůbec konec omezování firem v zónách. A samozřejmě chceme lidem umožnit navštěvovat blízké v oblastech s modrými zónami," řekl náměstek primátora Jiří Nouza.

Následně město plánuje regulovat dopravu tím, že bude řidiče informovat, kolik je v dané lokalitě momentálně míst. Chce tak zabránit "dopravě pro dopravu", kdy řidič přijede do Prahy, chce zaparkovat a najednou zjistí, že vlastně jezdí po městě a hledá místo.

Zatím však není rozhodnuto, jak rozsáhlou část Prahy by měly nové zóny zahrnovat.

"Nevíme ještě, zda tento systém budeme zavádět tam, kde si o to radnice požádají. Možností je i to, že by v nějakém okruhu byla zóna pro městskou část povinná," zamýšlí se Nouza.

Praha nejprve spustí testovací provoz v několika vybraných lokalitách. Podle Nouzy by se teoreticky mohlo jednat o část centra, další oblast by byla v okolí metra, typově v Praze 4.

Radnice si parkování řeší samy, vlastní zóny chce Praha 8 i 5

Jenže zatímco magistrát chystá koncepci, městské části už vzaly řešení parkování do vlastních rukou. Praha 8 i Praha 5 už začaly chystat alternativní systémy. Ty fungují tak, že radnice osadí ulice značkami, které umožní parkovat jen řidičům s kartičkou.

Praha 5 jej chtěla zavést v části Smíchova už v březnu 2014, ovšem s její zónou je problém - nedostala potřebný souhlas. A přestože vedení radnice avizovalo, že už tento měsíc bude vydávat parkovací kartičky, není tomu tak.

"Naše návrhy jsou účelově odkládány a leží na magistrátu a Technické správě komunikací už téměř dva měsíce bez reakce," rozčiluje se starosta Prahy 5 Miroslav Zelený.

Ani v Praze 8 nejde vše podle očekávání. Tady sice podle místostarosty Michala Švarce souhlas města nepotřebují, ovšem parkovací kartičky zatím nejdou na odbyt.

"Náš systém parkování by šlo zavést v květnu, ale je to s otazníkem. Mimo jiné nám vázne výdej karet, není o ně moc velký zájem. Takže to spustíme až ve chvíli, kdy to naši občané vezmou na vědomí a budou mít karty. Jinak to totiž nemá smysl," říká Švarc.

Šestá městská část také uvažovala o alternativním řešení, ovšem zatím váhá. Nejprve se chce seznámit s koncepcí města.

Alternativní systémy mají slabinu

Jenže alternativní řešení má slabinu. Postihy za nedodržování pravidel jsou omezené.

"Nejde o zóny, jaké jsou v Praze 1, 2, 3 a 7. Je to jiný systém, který je v porovnání s klasickými zónami méně efektivní. Značka by tu sice byla platná a řidiči by se podle ní měli chovat, ovšem v některých místech by nešlo dávat botičky a někde by nešlo odtahovat," říká náměstek ředitele městské policie Ludvík Klema.

Švarc však v tomto problém nevidí. "Náš systém kopíruje ten, který funguje v Praze 9, a to perfektně. Kolega tam minulý pátek dostal pokutu," říká Švarc.

Podle Klemy však pokuta není dostatečný nástroj. "Problém těchto alternativních systémů je v tom, že můžete dát řidiči pokutu, pokud jej zrovna chytíte u jeho vozidla. Na papírky za oknem lidé moc nereagují," dodal Klema.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Volné prostranství u hotelu InterContinental v Pařížské ulici v Praze 1.
Lidé odmítají zástavbu volného prostranství v Pařížské ulici. Chtějí zeleň

Náměstíčko u pražského hotelu InterContinental, jedna z mála volných ploch v této části centra, se má proměnit ve stavební pozemek. Z rozhodnutí Institutu...  celý článek

Firma vlastní dům od roku 1994. Náklady na projekt dosahují podle společnosti...
Hotovo, parcela je volná. Z domu na Václavském náměstí nic nezůstalo

Na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice v Praze už skončila demolice nadzemní části rohového domu č. 47. Parcela se připravuje k stavbě skleněného...  celý článek

V pátek ráno se na 49. kilometru dálnice D1 srazilo osobní auto s kamionem...
Havárie autobusu uzavřela dálnici D1 u Prahy, lehce se zranilo 14 lidí

Nehoda uzavřela na 49. kilometru u Prahy dálnici D1 ve směru na Brno. Srazil se tu náklaďák s autem a autobusem. Čtrnáct cestujících bylo zraněných, dva...  celý článek

DUMREALIT
Nový obor podnikání - majitel nové pobočky

DUMREALIT
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.