Magistrát chce omezit modré, tedy rezidentní zóny a proměnit je ve smíšené, kde by mohli zaparkovat třeba i podnikatelé. Naplno Praha novinku spustí v lednu 2015.
"Hlavními principy, které bychom do nového systému chtěli vnést, jsou ochrana rezidentů a odstranění bariér pro rozvoj podnikání a vůbec konec omezování firem v zónách. A samozřejmě chceme lidem umožnit navštěvovat blízké v oblastech s modrými zónami," řekl náměstek primátora Jiří Nouza.
Následně město plánuje regulovat dopravu tím, že bude řidiče informovat, kolik je v dané lokalitě momentálně míst. Chce tak zabránit "dopravě pro dopravu", kdy řidič přijede do Prahy, chce zaparkovat a najednou zjistí, že vlastně jezdí po městě a hledá místo.
Zatím však není rozhodnuto, jak rozsáhlou část Prahy by měly nové zóny zahrnovat.
"Nevíme ještě, zda tento systém budeme zavádět tam, kde si o to radnice požádají. Možností je i to, že by v nějakém okruhu byla zóna pro městskou část povinná," zamýšlí se Nouza.
Praha nejprve spustí testovací provoz v několika vybraných lokalitách. Podle Nouzy by se teoreticky mohlo jednat o část centra, další oblast by byla v okolí metra, typově v Praze 4.
Radnice si parkování řeší samy, vlastní zóny chce Praha 8 i 5
Jenže zatímco magistrát chystá koncepci, městské části už vzaly řešení parkování do vlastních rukou. Praha 8 i Praha 5 už začaly chystat alternativní systémy. Ty fungují tak, že radnice osadí ulice značkami, které umožní parkovat jen řidičům s kartičkou.
Praha 5 jej chtěla zavést v části Smíchova už v březnu 2014, ovšem s její zónou je problém - nedostala potřebný souhlas. A přestože vedení radnice avizovalo, že už tento měsíc bude vydávat parkovací kartičky, není tomu tak.
"Naše návrhy jsou účelově odkládány a leží na magistrátu a Technické správě komunikací už téměř dva měsíce bez reakce," rozčiluje se starosta Prahy 5 Miroslav Zelený.
Ani v Praze 8 nejde vše podle očekávání. Tady sice podle místostarosty Michala Švarce souhlas města nepotřebují, ovšem parkovací kartičky zatím nejdou na odbyt.
"Náš systém parkování by šlo zavést v květnu, ale je to s otazníkem. Mimo jiné nám vázne výdej karet, není o ně moc velký zájem. Takže to spustíme až ve chvíli, kdy to naši občané vezmou na vědomí a budou mít karty. Jinak to totiž nemá smysl," říká Švarc.
Šestá městská část také uvažovala o alternativním řešení, ovšem zatím váhá. Nejprve se chce seznámit s koncepcí města.
Alternativní systémy mají slabinu
Jenže alternativní řešení má slabinu. Postihy za nedodržování pravidel jsou omezené.
"Nejde o zóny, jaké jsou v Praze 1, 2, 3 a 7. Je to jiný systém, který je v porovnání s klasickými zónami méně efektivní. Značka by tu sice byla platná a řidiči by se podle ní měli chovat, ovšem v některých místech by nešlo dávat botičky a někde by nešlo odtahovat," říká náměstek ředitele městské policie Ludvík Klema.
Švarc však v tomto problém nevidí. "Náš systém kopíruje ten, který funguje v Praze 9, a to perfektně. Kolega tam minulý pátek dostal pokutu," říká Švarc.
Podle Klemy však pokuta není dostatečný nástroj. "Problém těchto alternativních systémů je v tom, že můžete dát řidiči pokutu, pokud jej zrovna chytíte u jeho vozidla. Na papírky za oknem lidé moc nereagují," dodal Klema.