Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha posedmé nevyřešila parkování. Nové vedení může projekt pohřbít

  19:33aktualizováno  19:33
Už čtvrtým rokem Praha slibuje, že rozšíří parkovací zóny do dalších městských částí. Termín zavedení však mezitím politici už šestkrát odvolali a podle zjištění MF DNES magistrát selže i posedmé. Provozovatele chce vybrat až v lednu 2015, když už zóny měly fungovat.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: MF DNES

Už koncem týdne měla Technická správa komunikací rozlepovat obálky s nabídkami firem, které chtějí nový systém parkování provozovat, v lednu měly zóny začít fungovat. Městská firma se však na poslední chvíli rozhodla, že ve výběrovém řízení prodlouží lhůtu pro podání nabídek. „Otevírání obálek proběhne 22. ledna,“ uvádí nově TSK v dodatečných zadávacích podmínkách.

Městská firma tedy až na přelomu ledna a února bude vybírat nejen provozovatele nových zón, ale také dodavatele centrálního informačního systému pro placení parkovného.

Termín změnila TSK na poslední chvíli právě kvůli firmám, které se o tendr ucházejí.  „TSK dostala od zájemců hromadu dotazů a připomínek. Rozhodla se jim proto vyhovět a termín odložit. Myslím si, že je to dobré rozhodnutí. Předejde se tím případným pochybnostem ohledně připravenosti celého projektu,“ vysvětluje náměstek primátora pro infrastrukturu Jiří Nouza.

Parkovací zóny v čase

  • 1996

duben: V centru města se začínají zřizovat první zóny. V roce 2008 jsou rozšířeny v Praze 1, 2, 3 a 7. Další městské části v čele s Prahou 6 po zónách také volají, magistrát je však vyslyší až v roce 2011.

  • 2011

leden: Tehdejší náměstek primátora pro dopravu Karel Březina chce rozšířit zóny. Jedná s městskými částmi.

květen: Parkovací zóny by se podle Březiny mohly rozšířit do některých ulic Prahy 5 a Prahy 6. Nové zóny by podle něj mohly fungovat na podzim 2012.

  • 2012

květen: Náměstek pro dopravu Josef Nosek posouvá termín na leden 2013. Zóny mají být kromě Prahy 5 a 6 také v části Prahy 11 a v ulicích Jarova.

srpen: Podle Noska bude lepší zóny malovat až na jaře. Termín posouvá z ledna na přelom března a dubna 2013.

  • 2013

leden: Město stále nevypsalo výběrové řízení na provozovatele systému. Už je jasné, že se jarní termín nestíhá. Praha 11 se rozhodla z projektu odstoupit.

březen: Praha posunuje termín na přelom roku 2013/2014. Do projektu se chtějí zapojit Praha 4, 8 a 9.

duben: Pražský magistrát projekt parkovacích zón odložil o dva roky. Tvrdí přitom, že chce připravit celoměstskou koncepci.

červen: Městské části plánují, že zóny zavedou na vlastní pěst bez ohledu na magistrát.

  • 2014

leden: Náměstek pro infrastrukturu Jiří Nouza chce zavést zóny v Praze 5, 6 a 8 v létě. Poté termín posouvá na podzim.

září: Termín se odkládá na leden 2015.

listopad: Provozovatel se bude vybírat na konci ledna. Zóny začnou fungovat nejdřív na jaře.

Kromě změny termínu se také částečně mění i samo zadání zakázky. Podle TSK však půjde spíše o menší úpravy. Přesto by se díky nim mohl rozšířit okruh uchazečů o tendr a to může teoreticky srazit dolů konečnou cenu za zóny.

Pokud TSK v lednu skutečně vybere vítěze, který bude nový systém parkovacích zón provozovat, na území Prahy 5 a 6 a případně i v Praze 8 začnou zóny v rámci pilotního projektu fungovat nejdříve na přelomu března a dubna. Tento odklad kritizují městské části.

Například Praha 8 měla už začátkem minulého roku připravený vlastní projekt parkovacích zón na svém území. Po slibu magistrátu, že zóny vzniknou v rámci celopražské koncepce zhruba v polovině roku, však svůj projekt zcela zastavila.

Nyní tedy čeká, až město splní, co slíbilo. „Příslibů ze strany města už bylo tolik, že nás už další posunutí termínu ani nepřekvapuje,“ říká rezignovaně mluvčí osmé městské části Helena Šmídová.

Překvapeni nejsou ani dopravní odborníci. „Jedná se o natolik velký projekt, že jeho zdržení v rámci několika měsíců je naprosto pochopitelné,“ říká Petr Horský z České parkovací asociace.

Spolu s novým vedením může projekt skončit

Otázkou nyní zůstává, zda posunutí termínu výběrového řízení nakonec nový systém parkování úplně nepohřbí. Na magistrát totiž míří nové vedení a právě vznikající koalici ANO, ČSSD a Trojkoalice se projekt TOP 09 příliš nezamlouvá. „Navržený systém je drahý. Vídeň řeší parkování vyhláškou a nemusí nikde drahé zóny udržovat,“ říká lídr Trojkoalice Petr Štěpánek.

Ještě nedávno to vypadalo, že nové vedení města už nebude mít možnost parkovacím zónám zabránit. Zakázku by totiž podle původních předpokladů stihlo TSK přidělit konkrétním firmám ještě předtím, než noví radní zasednou na svém prvním jednání. Oddálením výběrového řízení se však zcela mění situace.

Jestli však nová rada projekt zastaví, není v tomto okamžiku jasné. „Projekt musíme nejprve řádně prostudovat a zjistit, zda je cena za něj adekvátní,“ vysvětluje lídryně hnutí ANO a s velkou pravděpodobností budoucí primátorka Adriana Krnáčová.

Konkrétní částku, kterou město za nový systém zaplatí, bude TSK znát až v lednu příštího roku, kdy otevře obálky. Magistrát však předpokládá, že provozovateli zón zaplatí zhruba 893 milionů korun a dalších přibližně 46 milionů korun dá firmě, která vytvoří centrální informační systém. Díky němu budou mít řidiči například možnost platit za parkování mobilem.

Nový systém by měl být nejprve zaveden v Praze 5, 6 a 8. Tam, kde jsou zóny už nyní, lidé zaparkují podle dosavadních pravidel.

Náměstci primátora ze tří stran zůstali jen u slibů

Karel Březina, ČSSD, 2010/2011

S městskými částmi jednal o rozšiřování zón placeného stání. Prosazoval především smíšené. Zahájil také jednání s odborníky, ze kterého vyplynulo, že zóny by se měly rozšířit do Prahy 5 a 6. Předpokládal, že by se tak stalo do podzimu 2012.

Josef Nosek, ODS, 2011/2013

Zabýval se výstavbou parkovišť P+R, která podle něj musí být součástí zaváděných zón. Odkládal spuštění zón, nakonec to bylo o dva roky s tím, že je třeba vytvořit celopražskou koncepci.

Jiří Nouza, TOP 09, 2013/2014

Začal pracovat na celopražské koncepci. Přišel s konkrétním projektem, jak se budou zóny rozšiřovat po celé Praze v následujících letech. Slibované termíny však také nedodržel.

Exministr Karel Březina na sjezdu ČSSD v ostravském Gongu. Ve středu ho čeká už...

Někdejší náměstek pražského primátora Karel Březina

Pražský radní pro dopravu Josef Nosek

Někdejší pražský radní pro dopravu Josef Nosek

Pražský radní Jiří Nouza.

Současný pražský radní Jiří Nouza

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.