Odtah auta z modré zóny

Odtah auta z modré zóny | foto: Jiří Koťátko, MF DNES

Modrá i oranžová. Do zavedení nových parkovacích zón zbývají jen měsíce

  • 35
Nový parkovací systém v Praze by mohl být až o čtyřicet procent levnější, než vedení města předpokládalo. Vyplývá to z tendru, který brzy skončí.

Už když Technická správa komunikací (TSK) otevřela první obálku s nabídkou ceny, začalo být jasné, že by na novém projektu Praha mohla oproti původním předpokladům ušetřit. Některé částky navíc klesaly hluboko pod plánovanou sumu.

„Nejnižší nabídky byly o zhruba čtyřicet procent levnější,“ uvedla mluvčí TSK Barbora Lišková.

Nové automaty pro parkování i na jízdenky

V nových parkovacích automatech bude pravděpodobně možné platit korunami, eury, ale také platební kartou. Parkovací systém však bude pro placení využívat především mobilní aplikaci. Vedle toho Hlavní město Praha zvažuje také obměnu automatů na jízdenky hromadné dopravy. I v nich by se vedle placení mincemi mělo platit také eury a platebními kartami. Vedení města chce nechat zpracovat studii, zda je možné stávající automaty repasovat.

Město připravilo nový systém parkovacích zón a k tomu, aby ho mohlo spustit, musí koupit nový informační systém a parkovací automaty. Podle odhadů mělo obojí stát kolem 940 milionů korun.

„Soutěž není uzavřená, nemohu být konkrétní, ale žádná nabídka nepřevýšila předpokládanou cenu. Všechny jsou nižší,“ dodala mluvčí. Nyní návrhy firem, kterých je v tendrech kolem deseti, vyhodnocují a kontrolují. Systém by podle mluvčí šlo zavést do ulic do tří měsíců od podpisu smlouvy s vítězem.

První parkovací zóny se objeví jako pilotní projekt na území Prahy 5 a 6. Některé detaily ještě vyřešené nejsou, ale ze soutěže už vyplynulo, že nové parkovací automaty umožní lidem platit nejen korunami, ale také eury a nakonec i bezkontaktní platební kartou, jak upozornil náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Ale stále platilo, že magistrát upřednostní platby prostřednictvím mobilních aplikací. V menší ze dvou veřejných soutěží, o jejichž vítězi se nyní na půdě TSK rozhoduje, firmy městu nabízejí například IT systémy výběru parkovného, středisko a také propojení s mobilními aplikacemi.

Tisíc sto nových automatů

Druhý tendr v hodnotě necelých devíti set milionů pak obsahuje rámcovou smlouvu na nákup skoro 1 100 parkovacích automatů. Ty by podle Dolínka měly vystačit nejen pro Prahu 5 a 6, kde projekt startuje, ale také v dalších městských částech jako třeba v Praze 4, kam by se zóny měly postupně šířit.

„Pak také počítáme s výměnami stávajících parkomatů. Jde hlavně o Prahu 1. Průměrná životnost tohoto vybavení je dvacet let a v první městské části by tato lhůta měla končit někdy v roce 2017,“ uvedl náměstek. O tom, kde se nové automaty objeví, se bude ještě rozhodovat. Buď bude jejich síť hustá jako dnes, nebo se objeví jen na rozích ulic – lidé budou platit s pomocí mobilu a Praha ušetří peníze za přístroje.

Vedle známých modrých zón chce magistrát zavádět také oranžové smíšené zóny. Ve smíšených budou mít rezidenti vyhrazená místa od večera do rána, ale přes den tam budou moci nechat vůz i klienti obchodů, úřadů, firem nebo turisté. Oranžových zón bude podle Dolínka maximálně deset procent. Tato barva označí místa před nemocnicemi, úřady nebo školami, která nebudou moci obsadit rezidenti a kde bude stání omezené lhůtou asi dvou hodin, během nichž by si lidé měli vyřídit nejnutnější záležitosti.

Dolínek chce rozsah zón ještě konzultovat s městskými částmi. „Například Praha 6 zvažuje zavedení zón v okolí nových stanic metra,“ vysvětil Dolínek.

Náměstek hodlá ještě jednou debatovat o tom, jaké vlastně rezidenti budou mít možnosti parkování. Přesněji, zda jim karty umožní odstavit vůz kdekoli na celém území domovské městské části, nebo jen v okruhu několika nejbližších ulic od adresy trvalého bydliště.