Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Modré zóny v Praze 8 fungují, ale přesunuly problém do hraničních částí

  20:05aktualizováno  20:05
Nové parkovací zóny v Praze 8, které začaly platit o víkendu, budí u místních obyvatel rozporuplné reakce. Na území parkovacích zón je sice více místa k parkování a lepší provoz, ale problém s plnými ulicemi se přesunul do hraničních částí.

V Praze 8 platí modré zóny necelý týden (6.10.2016) | foto:  František Vlček, MAFRA

O uplynulém víkendu se zóny placeného stání rozšířily i do Prahy 8. Zatím vyvolávají smíšené reakce. Na jedné straně stojí poměrně velká část rezidentů, kteří si pochvalují, že mají konečně kde zaparkovat.

„Včera jsem přijela ve dvě hodiny domů a nejenže jsem měla kde zaparkovat, ale ještě jsem si mohla vybrat kam. Rozhodně dobře investovaných 1 200 korun,“ říká například Adéla Vostracká, která bydlí v ulici Thámova v Karlíně.

Fotogalerie

Pozitivní zkušenost má i Radka Dubnová. „V ulici V Mezihoří jde nově zaparkovat po celý den a i večer se tam dá najít místečko. Dříve zde ráno v týdnu stála mimopražská auta, teď je konečně místo pro rezidenty,“ říká. Největší výhodu ale spatřuje v tom, že se v lokalitě po zavedení zón snížil i provoz.

Podobných kladných ohlasů je na sociálních sítích možné najít nespočet. Spokojeni ale nejsou rozhodně všichni. Řada lidí si naopak stěžuje, že k nim změna nahnala více aut.

Zóny totiž v Praze 8 neplatí plošně, ale vznikly pouze v oblasti Karlína a části Kobylis, Ládví a Libně. To vede k tomu, že se do ulic, které nelemují barevné zóny, stahují auta řidičů, kteří za parkovací oprávnění nechtějí nebo nemohou zaplatit.

„Řidičům nevadí se projít“

„Bydlím v ulici Šimůnkova a ta je od zavedení modrých zón neustále plná,“ říká například Eva Šperková. Překvapivě však podle ní v ulici neparkuje mnoho mimopražských aut. Přesunula se tam prý spíše vozidla obyvatel, kteří bydlí pod Žernoseckou ulicí, kde zóny platí, a kteří si z nějakého důvodu rezidenční kartu nepořídili. „Chybu vidím ve velmi vysokých cenách pro živnostníky a částce, která se platí za druhé vozidlo,“ dodává Šperková.

Parkování v Praze 8

  • Zóny placeného stání začaly v Praze 8 platit v sobotu 1. října.
  • Rozděleny jsou na tři části. Centrální Karlín, oblast na východ od Invalidovny spolu s Libní a Kobylisy s Ládvím.
  • Pro každou z těchto oblastí si mohou rezidenti zakoupit roční parkovací oprávnění za 600 korun za první vozidlo. Za neomezené parkování v celé městské části zaplatí rezidenti ročně 1 200 korun.
  • Parkovací oprávnění si v Praze 8 vyzvedlo téměř jedenáct tisíc lidí.
  • Barevné zóny platí v Praze 8 pouze ve všední dny mezi osmou hodinou ranní a osmou večerní. S výjimkou oblasti kolem Hudebního divadla Karlín a Fora Karlín, kde platí o dvě hodiny déle.

Podle radního pro dopravu Prahy 8 Karla Šaška (ČSSD) je pravděpodobné, že se právě z tohoto důvodu budou zóny dále rozšiřovat. „Snažili jsme se zóny nastavit tak, abychom tento dominový efekt co nejvíce eliminovali. Jak ale vidíme, lidé jsou ochotni zaparkovat i poměrně daleko od domova a zbytek cesty dojít pěšky,“ říká. V nejbližší době proto prý bude jednat se zástupci obyvatel, kterých se problém týká, o tom, zda si přejí zóny zavést i před jejich domy. Na radnici už podle něj dokonce dorazilo několik petic, které rozšíření zón požadují.

Problém zaparkovat mají však i někteří rezidenti, kteří bydlí v ulicích, kde zóny jsou. Například kvůli tomu, že jim radnice před domem nechala namalovat oranžovou čáru. Ta je totiž určena pro návštěvníky a rezidenti v ní musí stejně jako ostatní řidiči platit. „Před domem mám nově oranžovou zónu. Zaplatil jsem nehorázné sumy za parkovací karty. V životě jsem neměl problém před domem zaparkovat a nyní tam parkovat nesmím,“ říká Jiří Šilhavý. Podle Šaška jsou ale tato krátkodobá stání potřebná, zejména pro obchody.

Jinde obyvatelům zase vadí úbytek počtu míst k stání. „V některých ulicích, kde bylo dříve tolerováno parkování po obou stranách, je nyní pruh namalovaný jen na jedné straně a na druhé je zákaz zastavení,“ říká Ivo Komárek. To je příklad ulice S. K. Neumanna, U Vlachovky, ale i dalších.

Karlín rozdělen na dvě části

Podle Šaška se teď však pouze napravil stav, kdy v těchto místech řidiči parkovali neoprávněně. Tyto obousměrné ulice totiž musí být podle zákona široké alespoň šest metrů a zakreslení parkovacích míst po obou stranách by je příliš zúžilo. „Dříve se tam parkovalo načerno. Kdyby tam přišli policisté a správně změřili šíři ulice, museli by dát všem řidičům pokutu,“ vysvětluje úbytek parkovacích míst radní.

Někteří obyvatelé Karlína si stěžují i na to, že tato nevelká čtvrť byla v systému parkovacích zón zbytečně rozdělena na dvě části. Do každé z nich si mohou rezidenti zakoupit levnější parkovací oprávnění za 600 korun. Místním by však více vyhovovalo, kdyby byl Karlín jednolitou zónou a oni mohli na jedno oprávnění parkovat na celém jeho území. Nyní jim nezbývá nic jiného než si zaplatit oprávnění pro celou Prahu 8 za 1 200 korun.

Podle vedení radnice je Karlín rozdělen zejména proto, aby mohla být návštěvníkům účtována vyšší hodinová sazba za parkování v jeho centrální části. „Navíc, když bydlím v té centrální oblasti, tak nejezdím parkovat za Invalidovnu, ale budu hledat místo ve své oblasti, a naopak,“ brání se kritice Šašek. Radnice teď podle něj nicméně všechny výtky shromažďuje a bude podle nich zóny v Praze 8 dále upravovat.

Autor:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.