Parkovací zóny omezily lidi s handicapem. V ulicích pro ně chybí místa

  11:15
Parkovací zóny výrazně omezily pohyb těch, kteří auto potřebují kvůli svému postižení. Parkovací stání pro osoby s těžkým zdravotním postižením chybí, řešením by mohlo být parkování v zónách zdarma pro handicapované.

Ilustrační snímek | foto: Metro.cz

Eva Konvičková se děsí toho, že se postupující parkovací zóny jednoho dne objeví na Vyšehradě. Tam totiž vozí svého sedmiletého syna do školy a kvůli jeho handicapu u ní nutně potřebuje zaparkovat co nejblíže. Takřka všude jinde jí ale barevné čáry působí obtíže už dnes. „Pokud vysloveně nemusíme, tak tam, kde zóny jsou, vůbec nejezdíme,“ říká.

Způsob, jakým o zónách placeného stání mluví, dobře ukazuje, jaký vztah k nim má většina handicapovaných lidí v Praze. Právě jim totiž, na rozdíl od rezidentů, barvami olemované ulice život ani trochu neulehčily. Naopak, výrazně ho ztížily.

Zdravý Pražan přišel kvůli zónám o možnost jednoduše zaparkovat v jiných městských částech než v té, kde bydlí. S přimhouřením oka to pro něj ale znamená jen menší pohodlí. Pro lidi s handicapem je však doprava autem často tou jedinou, která vůbec přichází v úvahu. A ač mají v místě bydliště nezřídka vlastní vyhrazené místo, barevné čáry jim brání v návštěvě téměř jakéhokoliv jiného místa.

„Parkovací zóny začaly naprosto zásadním způsobem omezovat osoby se zdravotním postižením jak ve výkonu povolání, v dostupnosti zdravotní péče, tak i v udržování sociálních vztahů,“ říká Dagmar Lanzová z Národní rady osob se zdravotním postižením ČR. Jen obtížně si mohou dojet k lékaři, do divadla nebo třeba za přáteli.

Míst pro postižené je nedostatek

To by měla částečně řešit označená parkovací stání pro osoby s těžkým zdravotním postižením, kterých má být podle zákona na každém parkovišti určitý počet v závislosti na jeho velikosti.

Zjednodušeně se dá říct, že by místa pro handicapované měla zabírat minimálně dvě procenta všech vyznačených parkovacích ploch. Spíše však ještě o dost více. Problém ale je, že hlavní město v současnosti neví, jestli tento požadavek splňuje, či nikoliv. Obzvláště poté, co v městských částech nechalo nakreslit zóny.

Odpověď na tuto otázku má přinést podrobný soupis míst pro postižené osoby, který teď úředníci připravují. Předběžná čísla, která představili v úterý na výboru pro dopravu, však naznačují, že je situace v Praze tristní.

Místo zmiňovaných dvou procent se totiž podle nich v Praze 2, 3 a 7 podíl míst pro postižené pohybuje jen kolem jednoho procenta. Například v Praze 7 je v zónách z 9 326 míst pro držitele průkazu ZTP vyhrazených pouze 94 stání. Na předepsaný počet nedosahuje ani Praha 8 s 1,49 procenta. Zbylé městské části, kde mají zóny, překračují dvouprocentní hranici jen těsně.

„Mám podezření, že k tomu došlo v roce 2007 a 2008, kdy se u nás začaly zóny zřizovat. V rámci snahy zajistit co nejvíce míst pro rezidenty se zóny možná namalovaly ve větším rozsahu, než měly být,“ říká místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský (zelení). I jeho předběžné údaje překvapily a prý už s úředníky Prahy 7 vymýšlí, jak situaci řešit.

Lanzová ale upozorňuje, že ještě důležitější než počet míst je jejich umístění. Některé lokality jsou pro postižené logicky důležitější než jiné. To potvrzuje i Konvičková.

„Jezdíme třeba na Olšanskou polikliniku, kde jsou dvě nebo tři vyhrazená místa. Jsou ale téměř neustále obsazená a ostatní tam nemají šanci zastavit,“ říká. Problémem je podle Lanzové i to, že ani stávající místa často nesplňují zákonné požadavky. Pro ověření této skutečnosti nemusí přitom úředníci chodit daleko.

„Na Mariánském náměstí je před magistrátem jedno parkovací místo pro osobu těžce pohybově postiženou a nemá požadovanou šířku, délku, ani bezbariérový přístup na chodník,“ říká. Nejde podle ní v Praze o žádnou výjimku.

Praha zkusí štěstí ve Sněmovně

Rozšíření počtu parkovacích míst a jejich úprav se snad handicapovaní dočkají po dokončení pasportizace. Zatím však politici zvažují i další způsob, jak lidem s postižením parkování ulehčit. Výbor se jednohlasně shodl, že by měli mít možnost v zónách parkovat zdarma.

Otázkou ale zůstává, jak to provést. Magistrát si nechal zpracovat analýzu, ze které vyplynulo, že úplně jednoduché řešení neexistuje. Zdaleka nejsnazší by totiž bylo určit, že držitelé průkazů ZTP mohou v zónách parkovat bezplatně, a vydat jim dlouhodobá oprávnění. Takové zvýhodnění ale neumožňuje zákon o pozemních komunikacích. Výbor proto úředníkům uložil přípravu legislativní úpravy, se kterou se jej Praha pokusí ve Sněmovně změnit.

Souběžně však magistrát pracuje i na vlastním řešení. Co totiž zákon Praze naopak umožňuje, je upravovat podmínky krátkodobého parkování. Výbor tak úředníky souběžně pověřil i tím, aby vypracovaly návrh změny pražské legislativy. Ta by handicapovaným umožnila parkovat v zónách po celém městě zdarma, ale trochu krkolomněji.

Při každém parkování by si totiž museli pomocí mobilní aplikace či automatu „zakoupit“ oprávnění na 24 hodin. Získali by jej ale bezplatně. „Návrh má být připraven do dubnového zasedání výboru a pak by měl projít radou nebo zastupitelstvem, podle toho, co přesně bude potřeba změnit,“ říká Matěj Stropnický (zelení), předseda výboru.

Magistrátu ve snaze zavést bezplatné parkování paradoxně přináší problémy i použití moderních technologií. V nových zónách v Praze 5, 6 a 8 kontroluje řidiče speciální kamerové vozidlo, které na rozdíl od strážníků nedokáže brát ohledy na parkovací průkaz handicapovaných za oknem.

Nelze proto jen jednoduše vyjmout handicapované z působnosti právního předpisu, kterým jsou zóny vymezeny. Kamerové vozidlo by totiž jejich auto stejně nedokázalo odlišit od neplatičů parkovného. Na systém nových zón mají navíc v tomto a příštím roce přejít i ostatní městské části.

Slídící auto nemá soucit

S tím se pojí i další způsob, jak zóny život handicapovaným znepříjemňují. Nejrůznější pracovníci, kteří za nimi jezdí do bytů, musí totiž nově platit parkovné, a to se podle Lanzové promítá do cen jejich služeb, ať už jde o kadeřnice či rozvozy obědů.

„Ve starých zónách mohli počítat s tím, že jejich auta na blikačkách policisté tolerují, když ale dnes přijede čmuchací auto, dostanou pokutu,“ říká.

Autor:

Šebo: Rodiče neočkovaných dětí jsou zločinci, černý kašel je pro kojence smrtící

  • Nejčtenější

Na důstojný život je potřeba 45 tisíc, v Praze ještě víc, vypočetla platforma

16. dubna 2024  16:33

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 47 718 korun hrubého v Praze, 45 573 korun hrubého mimo...

Plzeň - Slavia 1:0, šlágr rozhodl v závěru Šulc, hosté po týdnu spadli z čela

14. dubna 2024  17:09,  aktualizováno  19:59

Zásadní zpráva ze šlágru fotbalové ligy z Plzně, kde se představila první Slavia: největší radost...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Po srážce s pracovním strojem zemřel ve Všestudech na Mělnicku cyklista

10. dubna 2024  20:07

Ve Všestudech na Mělnicku ve středu vpodvečer po srážce s pracovním strojem zemřel cyklista....

Gorilák Kisumu se v pražské zoo činí. Narodil se mu letos už druhý potomek

12. dubna 2024  6:45,  aktualizováno  15:13

V pražské zoologické zahradě se v noci na pátek narodilo mládě gorily nížinné. Jeho matkou je...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nesvítilo se tam, řekl policistům muž, který se vloupal do domu střelce z fakulty

18. dubna 2024  11:51

Po čtyřměsíčním pátrání policie zadržela muže podezřelého z vloupání do dvou domů v Hostouni na...

Po napadení v autoservisu v Řepích zemřel muž, druhého policisté zadrželi

18. dubna 2024  14:38,  aktualizováno  14:55

Pražští policisté vyšetřují případ napadení v autoservisu v Řepích. „Na místě byl zadržen jeden...

Na Příbramsku sjel do příkopu autobus plný dětí. Šest se jich zranilo

18. dubna 2024  10:01,  aktualizováno  14:15

Poblíž Sedlčan na Příbramsku havaroval autobus, ve kterém jelo několik desítek dětí. Ze zatím...

Pražský dopravní podnik vypsal tendr na vlaky bez řidiče pro linky metra C a D

18. dubna 2024  13:38,  aktualizováno  13:57

Pražský dopravní podnik (DPP) vypsal tendr na nákup automatizovaných vlakových souprav určených pro...

Nesvítilo se tam, řekl policistům muž, který se vloupal do domu střelce z fakulty

18. dubna 2024  11:51

Po čtyřměsíčním pátrání policie zadržela muže podezřelého z vloupání do dvou domů v Hostouni na...

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...