ilustrační foto

ilustrační foto | foto: Jiří Koťátko, MF DNES

Praha chystá už v létě revoluci v parkování. Zaplatit půjde i mobilem

  • 78
Už v létě odstartuje v Praze zkušební projekt nového parkování. Některé modré zóny zaniknou a vystřídají je zóny smíšené. Snáze zaparkují i přespolní řidiči. Novinkou bude i placení parkovného pomocí mobilního telefonu.

Je to už sedmnáct let, co město zpoplatnilo parkování v pravobřežní části Prahy 1. Od té doby silničáři modře olemovali mnoho dalších ulic v centru i třeba v Holešovicích. To vše se však změní.

Některé modré značení totiž ustoupí smíšené zóně, a to vždy tam, kde dnes stání vyhrazená pro rezidenty zejí prázdnotou. Pak tu snáze zaparkují i přespolní řidiči.

Na to si však Pražané počkají do ledna 2015. Letos se nový systém začne testovat v několika oblastech - začne to na přelomu srpna a září.

"Dovedl bych si představit, že by šlo o okolí stanice Anděl, okolí Florence či část Karlína. Praha 6 bude zřejmě chtít vyzkoušet systém okolo Vítězného náměstí a Praha 4 by mohla zónu dát do okolí některé stanice metra," přemítá náměstek primátora Jiří Nouza.

V podstatě tak naznačil, kam by se zpoplatněné zóny mohly dále rozšiřovat: půjde o část Prahy 5, 6 a 8. O rozšíření zón usiluje už několik let i Praha 3 a přidala se i vysočanská a nuselská radnice.

Podle dopravního odborníka Petra Moose bude však úspěšnost nového systému parkování záviset na podílu modrých a ostatních zón. "Myslím, že takto nastavený systém bude fungovat. Ale samozřejmě záleží na poměru smíšených zón ku modrým. Líbí se mi i dvě etapy - v první se ukáže, co se vlastně v tom systému stane, a v dalším kroku je možné případné chyby opravit," hodnotí Moos.

Parkování v novém

Některé modré zóny, které bývají přes den poloprázdné, se změní ve smíšené zóny, ve kterých může zaparkovat i řidič, jenž není rezidentem dané městské části.

Tyto zóny se pak zavedou v částech Prahy 6, 5, 8, 3 a 9.

srpen/září 2014
Město spustí pilotní projekt ve vybraných lokalitách - půjde například o Vítězné náměstí v Praze 6, okolí Anděla na Smíchově či okolí Florence v Praze 8. Stávající zóny budou fungovat do konce roku tak jako nyní.

leden 2015
Město spustí naplno nový systém a zavede jej v dalších čtvrtích.

Jenže zatímco se na městě po dlouhých letech čekání na smysluplné řešení parkování rodí plán, některé radnice na letošek chystají zavedení svých vlastních - dalo by se říci, že zjednodušených - systémů parkování. Jde o Prahu 5 a 8.

Část Smíchova měla být označena zónou už v březnu a část Karlína zase v květnu. Kdyby se k tomu v září přidalo ještě několik zkušebních oblastí nového systému a stávající zóny v Praze 1, 2, 3 a 7 zůstaly do konce letošního roku tak, jak jsou, byl by zřejmě v parkování po Praze pěkný zmatek.

Smíchovská radnice však zatím nedostala ke svému plánu potřebná povolení a Praha 8 váhá. "Plán města, jak řešit parkování, nám byl představen teprve ve středu, musíme se pobavit, zda naši zónu zavedeme, nebo ne," řekl místostarosta Prahy 8 Michal Švarc.

I kdyby radnice nakonec své zóny nezavedly a počkaly na celoměstské řešení, budou tu od září paralelně fungovat dva systémy: nový, zkoušený v několika lokalitách, a ten stávající, nezměněný v Praze 1, 2, 3 a 7, který podle Nouzy vydrží až do konce tohoto roku.

Jakmile se začne parkovat "ponovu", změní se i vydávané karty. Zatímco dnes si rezident kupuje parkovací kartu za sedm set korun pro danou městskou část, v novém systému by za parkování u domu mohl ušetřit. "Karta pro celou městskou část by zůstala. Ale šlo by pořídit si i kartu jen pro svou ulici a nejbližší okolí - ta by byla levnější. Přesné částky ještě nejsou," řekl Nouza.

Čidla poznají, kde je volné místo

Praha chce navíc zavést i více vymožeností. Už od září by mohli řidiči zaplatit za parkovné pomocí mobilního telefonu, a to jak v nových zónách, tak v těch stávajících. Město chce navíc řidiče informovat o tom, kde jsou volná parkovací místa, a to třeba pomocí mobilních aplikací.

"Informace o volných místech bychom sbírali například pomocí čidel v silnicích. Jde o to, že spousta vykonaných jízd je jen takzvaná doprava pro dopravu. Tedy řidič přijede do městské části a hledá parkovací místo. Nenachází, a tak projede kus čtvrti," dodal Nouza.

Podle něj by se správcem zón měla stát městská organizace Technická správa komunikací. Tím by se potřebná výběrová řízení na dodavatele služeb mohla urychlit. "Kdyby správcem zóny měl být soukromý subjekt, pak bychom se nového systému parkování dočkali až tak v polovině příštího roku," komentoval výběr správce Švarc.

Nicméně starosta Prahy 5 Miroslav Zelený se i tak obává, aby se slibovaný zářijový termín stihl. "Jsem lehce skeptický k harmonogramu, a to jak schválení, které má být ještě v tomto měsíci, tak termínu zavedení pilotního spuštění," říká Zelený.

Kolik bude nový systém parkování stát, ještě město nemá přesně spočítané.