Parkování v pražských nemocnicích vyjde až na stokoruny, míst je málo

  • 52
Většina pražských nemocnic se potýká s kritickým nedostatkem míst pro parkování. Kvůli tomu je parkovné drahé a pacienti se při výjezdu z areálu leckdy nemohou doplatit. Řešení má nastínit audit.

Vyložit příbuzného u nemocnice a rychle odjet z areálu, než absolvuje lékařskou prohlídku, abyste se pro něho pak mohli vrátit. Tak vypadá ideální návod na to, jak odvézt bližního do zdravotního zařízení a následně se nezhrozit u výjezdu z nemocničního areálu při načtení částky za parkovné.

Jenže lidé často své bližní do nemocnic doprovázejí, aby jim byli oporou, a pak se nemohou doplatit. To se stalo například paní Evě, která oslovila redakci MF DNES.

„Do Thomayerovy nemocnice jezdím opakovaně na kontroly. Když mě tam vezl manžel poprvé, strávili jsme tam okolo dvou a půl hodiny a platili 200 Kč. Jindy jsem jela na převaz, to bylo rychlejší, stálo nás to ‚pouze‘ 80 Kč. Chápu, že nemocnice účtují za parkovné, ale měly by rozlišovat mezi návštěvami a nemocnými,“ myslí si paní Eva, která nechtěla uvádět své příjmení.

Kvůli sádře se pohybuje na vozíčku, do nemocnice se tudíž jinak než autem nedostane. A podobně jako ona to má i spousta dalších imobilních pacientů nebo třeba rodiče, kteří doprovázejí na vyšetření děti. Jenže nemocnice jinou možnost než vybírat peníze za parkovné nemají. A zlevnit také nemohou. Potýkají se totiž s kritickým nedostatkem parkovacích míst, což MF DNES potvrdilo sedm pražských špitálů.

Například Fakultní nemocnice Královské Vinohrady. „Počet parkovacích míst je absolutně nedostačující zejména ve všední den v době od sedmi ráno do jedné odpoledne,“ říká vedoucí oddělení krizového managementu nemocnice Jiří Schattauer. Nemocnice výhledově počítá s výstavbou patrového parkovacího domu v dolní části areálu. Jiné nemocnice však takovou možnost nemají - buď už není kapacita, nebo jsou v památkově chráněné oblasti.

S tolika auty se nepočítalo

To je případ i Thomayerovy nemocnice. „Areál je památkově chráněný, tudíž je těžké uvnitř něho navrhovat a vytvářet nové parkovací plochy,“ vysvětluje její mluvčí Filip Matějů. V Krči pracuje asi 2 200 zaměstnanců a po areálu se denně pohybuje spousta vozidel zásobování, servisů, stavebních firem, sanitních a zdravotnických vozidel.

Zařízení s nedostatkem parkovacích míst

  • Nemocnice Na Homolce
  • Fakultní nemocnice Královské Vinohrady
  • Nemocnice Milosrdných sester
  • Thomayerova nemocnice
  • Všeobecná fakultní nemocnice
  • IKEM
  • Nemocnice Na Františku

Pozn.: Nemocnice Motol uvedla, že je kapacita parkování dostatečná. Ostatní nemocnice se do uzávěrky k problematice nevyjádřily.

„Nevím, proč to zašlo tak daleko, že se nedá nikde zaparkovat. Řekl bych, že když se dělaly architektonické plány měst, tak nikdo nepočítal s tolika auty. Není to jen problém nemocnic, ale veškeré aglomerace, těžko to dnes řešit,“ domnívá se Matějů.

Podobně jako v dalších nemocnicích, i v Krči je prvních třicet minut zdarma. Každá další započatá půlhodina stojí 40 korun, ale jinde je to třeba i o deset korun víc.

Kritická je situace s parkováním také pro Nemocnici Na Homolce, která disponuje asi 200 místy pro pacienty a jiné klienty a dalších 300 parkovacích míst uvnitř areálu využívají zaměstnanci nemocnice. Placené parkování je zde možné pouze na parkovišti před hlavním vstupem do nemocnice a velmi omezeně i v jejím areálu.

„Vedení nemocnice aktuálně intenzivně jedná se zástupci Prahy 5 a s magistrátem o dalších možnostech parkování v okolí nemocnice,“ uvádí mluvčí nemocnice Martina Dostálová.

V Motole si pospěšte

Podobný zážitek jako paní Eva má i Tomáš Navrátil, který s dětmi jezdí do motolské nemocnice. Zatímco dřív tam byla první hodina parkování zdarma, dnes se neplatí pouze v případě, že pacient stihne opustit areál do šedesáti minut. Pokud se zdrží déle, je mu účtováno 30 korun za každých třicet minut už od začátku.

„V březnu jsem tam byl dvakrát, poprvé jsem platil devadesát korun a podruhé sto dvacet. Pokud jdete do Motola k lékaři, je zaručené, že budete parkovat déle než hodinu. Mám pocit, že nás nemocnice trestá za to, že jsme přijeli,“ říká Navrátil.

Radní pro dopravu Petr Dolínek si problém s kapacitou parkovišť nejen u nemocnic uvědomuje. Pracuje proto na auditu parkování v Praze, jedním z bodů jsou právě nemocnice.

„V současné době se plánuje vybudování podzemních garáží například u Nemocnice Na Františku nebo na Karlově náměstí. Spolupracujeme na zvýšení parkovacích kapacit u Nemocnice Na Homolce,“ uvedl.