Křižovatka ulic Karlovo náměstí a Resslova, kde dva svítící zelené semafory pletou řidiče (7.3.2017) | foto: Roman Šafhauser, MF DNES

Za potíže řidičů v Praze nemohou „pasti“, ale neznalost, tvrdí odborníci

  • 116
Špatně viditelné dopravní značení křižovatek, nejasné řazení do pruhů, nebo dva svítící zelené semafory. To je několik příkladů pastí na řidiče v Praze, které zaslali redakci iDNES.cz čtenáři. Podle odborníků by ale měli řidiči nejdříve hledat chybu u sebe a dávat za jízdy pozor.

Na pražských silnicích je kromě nenadálých pastí, jako jsou díry okolo kanálů uprostřed vozovky, také několik dlouhodobě komplikovaných míst. Méně zkušení řidiči na takových místech mohou snadno zazmatkovat, řešení přitom může být jednoduché.

1 U Jiráskového mostu

Jak se zima podepsala na silnicích ve vašem kraji?

Posílejte fotografie nejhorších děr, výmolů, hrbolů, utrhaných krajnic a "tankodromů" na e-mail roman.safhauser@mfdnes.cz. V popisku prosím uveďte přesné místo a datum pořízení snímku.

Zasláním fotografie potvrzujete, že je původní, jste jejím autorem a souhlasíte s jejím zveřejněním na serveru iDNES.cz nebo v deníku MF DNES.

Taxikář Dominik Kolář považuje za jedno z takových míst sjezd z Jiráskového mostu u Dienzenhoferových sadů. Z dvou pruhů se stávají za křižovatkou tři.

“Zde jsem párkrát zaregistroval, že se řidiči řadili z pravého pruhu do prostředního. Tím vytlačili vlevo jedoucí auta rovně do odbočovacího pruhu do ulice Zborovská,“ popisuje Kolář. Jenže průjezd úsekem není žádný chyták.

„Tento případ je logický a často zde dělají chybu neznalí řidiči. Správně by se měli řadit tak, jak jedou a neohrožovat ani omezovat jiného řidiče jedoucího za, nebo vedle něj,“ popisuje mluvčí asistenční služby ÚAMK Petr Vomáčka.

2 Semafory u Karlova náměstí

Další příklad uvedlo hned několik řidičů. Za past označili místo u Karlova náměstí. Při odbočování z ulice Resslova na světelné křižovatce s Karlovým náměstím svítí na semaforu zelená šipka doprava a to současně s přijíždějícími auty zleva, kteří mají také zelenou.

„Dodnes nevím ,kdo vlastně má na této křižovatce přednost. Dle reakcí ostatních řidičů co tam potkávám soudím, že mají podobný problém,“ píše řidič Zdeněk Doleček.

Křižovatka ulic Karlovo náměstí a Resslova, kde dva svítící zelené semafory pletou řidiče (7.3.2017)

Signál semaforu z Resslovy ulice znamená „Doplňková zelená šipka“, která umožňuje řidičům pokračovat ve směru naznačeným šipkou, ale pod jednou podmínkou.

„Standardní problém pramenící z neznalosti pravidel provozu. Pokud bude svítit zeleně tato šipka z mého směru jízdy, mohu do křižovatky vjet, ale musím dát přednost těm, kteří se ke mně blíží z křižovatky z volného směru,“ popisuje ředitel bezpečnosti silničního provozu BESIP Martin Farář.

Zároveň je nutné při jízdě takovou křižovatkou dát pozor na přechody.

3 Křižovatka Chodovská a Jižní spojka

Mezi tipy čtenáři iDNES.cz se objevila i křižovatka Chodovská s Jižní spojkou. Na sjezdu z Jižní spojku směrem do centra. Řidiči jsou před křižovatkou naváděni jednou směrovou šipkou, ale mezi pruhem z centra a do centra jsou na vozovce vyznačeny dva trojúhelníky s předností v jízdě. Často si řidiči nejsou jistí, zda mohou být na sjezdu dvě auta vedle sebe.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

„Tato křižovatka je pověstná. Problém je v tom, že se před odbočením jedná o jeden jízdní pruh doleva a před křižovatkou není vyobrazení pomocí dopravní značky, že se jedná o dva jízdní pruhy,“ říká k problematice Farář.

Podle něj před křižovatkou úplně chybí dopravní značení, které je až uprostřed křižovatky. „Vyobrazení dvou trojúhelníků uvnitř křižovatky je v tuto chvíli matoucí. Zřejmě se jedná o reakci na „místní praxi“, kdy řidiči najíždí do křižovatky v rámci zrychlení provozu a vyklizení křižovatky také při pravé straně,“ doplňuje k vysvětlení Farář a dodává, že je se s největší pravděpodobností jedná o jednu křižovatku s matoucím užitím dopravního značení.

4 Za Ženskými domovy

V této ulici to často vypadá, jakoby neexistovala žádná silniční pravidla není překvapením, že byla v tipech několikrát zmíněna. Při odbočování do ulice Radlická se na semaforech tvoří kolony a řidiči při zařazování do pruhu jezdí protisměrnou částí komunikace, kudy tramvaje jezdí do zastávky Na Knížecí.

Křižovatka ulic Radlická a Za Ženskými domovy (7.3.2017)

Na místě často dochází ke srážkám tramvají s auty, ale podle odborníka na dopravu Petra Vomáčky z ÚAMK je problém hlavně v řidičích.

„Značení je jasné a je zde vedena jízda po kolejích. To samé jako třeba v Hostivaři nebo v tunelech. Zde bych spíše viděl chybu u řidičů a jejich mezeře ve vzdělání,“ dodal k poslední pasti Vomáčka.