Jde o novinku, kterou podobně jako žákovské jízdné zdarma budou mít střední Čechy jako jediný kraj v zemi. Že by se to mohlo kraji prodražit, to hejtman David Rath nepřipouští. "Je to jakýsi dodavatelský úvěr, ale s nulovým navýšením," zdůraznil Rath.
Výhoda je podle Ratha jasná: kraj tak letos a příští rok stihne opravit více silnic, než kdyby to musel okamžitě platit.
Podle zjištění MF DNES to však pro Středočeský kraj nemusí být tak výhodné, jak to na první pohled vypadá. Většina stavebních firem totiž nemá tolik rezervních financí, aby to "utáhly" ze svého. Některé by proto musely využít bankovní úvěr. S navýšením, které by se jednou muselo promítnout do ceny stavebních prací.
Firmy, které v kraji opravují povrchy silnic, ale nabídku kraje vítají. "Určitě bychom do toho šli," řekl ředitel jedné ze středočeských firem s tím, že nechce uvést své jméno. Dopravní stavby jsou prakticky zastavené, proto i taková nabídka od kraje přijde vhod. "Zatím nevíme, jaký objem prací si kraj vyžádá. Kdybychom to neutáhli sami, požádali bychom o bankovní úvěr," dodal.
Firmy budou mít zakázku od kraje jistou, jiné "kšefty" ne
Zastupitelé za ODS novinku kritizují, podle nich jde v podstatě o skrytý úvěr. "Představa, že nějaký bohatý strýček půjčí kraji bezúročné peníze, je iluze. A pokud si to některá firma bude moci dovolit, zlikviduje slabší konkurenci, získá monopol a za dva roky své služby zdraží, aby získala úroky z bankovní půjčky," uvedl zastupitel za ODS Tomáš Vaněk.
Společnost Bes Benešovské silnice upozorňuje i na jiná rizika. "Mít za dva roky peníze jisté, není špatná zakázka. Ale taky by se nám mohlo stát, že kvůli tomu odmítneme jiné zakázky a nakonec se dostaneme do finančních potíží," uvedl jednatel firmy Petr Trachta.
Hejtmanství ročně investuje do oprav silnic 1,3 miliardy korun. Odklad plateb umožní opravit silnice za půl miliardy korun navíc.